Reorganizarea ANAF a inceput in luna iunie, cand Guvernul a aprobat OUG nr. 74/2013 care prevede restructurarea din temelii a agentiei.
Pentru a implementa restructurarea ANAF, guvernantii au adoptat HG nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea ANAF, care a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 473, din 30 iulie 2013. Prin acest act normativ cadrul actual de organizare si functionare a Fiscului va putea fi corelat cu dispozitiile OUG nr. 74/2013. Elaborarea unui nou act normativ era necesara pentru ca documentul vechi care reglementa activitatea autoritatii fiscale nu mai are aplicabilitate, in conditiile in care guvernantii au modificat substantial structura ANAF prin OUG nr. 74/2013.
Potrivit noului act normativ, in urma restructurarii ANAF, vor fi desfiintate cele 42 de directii judetene ale finantelor publice, iar in locul acestora se vor infiinta opt directii regionale ale finantelor publice, institutii publice cu personalitate juridica, a caror arie de competenta va corespunde celor opt regiuni de dezvoltare ale Romaniei.
Practic, noile directii regionale se vor infiinta prin transformarea directiilor generale a finantelor publice dintr-un judet, prin fuziunea prin absorbtie a celorlalte directii generale judetene ale finantelor publice din aria de competenta.
Pe langa desfiintarea finantelor publice locale judetene, HG nr. 520/2013 stabileste ca Garda Financiara si Autoritatea Nationala a Vamilor se reorganizeaza ca structuri fara personalitate juridica in cadrul ANAF, urmand ca atributiile celor doua structuri sa fie preluate de un nou organism, Directia Generala Antifrauda Fiscala.
In plus, documentul prevede si infiintarea Directiei generale a vamilor, care va fi condusa de un director general aflat in subordinea vicepresedintelui ANAF care coordoneaza Directia generala antifrauda fiscala. Directia generala a vamilor va coordona si va indruma activitatea birourilor vamale de frontiera si va primi toate raportarile din partea acestora, mentioneaza actul normativ.
Aceste schimbari, care au inceput sa fie puse in aplicare de la 1 august, au condus la un blocaj fiscal national, sustine Sindicatul National al Politistilor si Vamesilor ,”Pro Lex”, potrivit unui comunicat publicat pe pagina de internet a organizatiei.
Mai exact, angajatii Directiilor Regionale pentru Accize si Operatiuni Vamale nu si-au putut exercita activitatea, in lipsa comunicarii deciziilor de numire pe noile functii si a noilor atributii, au explicat sindicalistii.
“Practic, de la 01 august si pana la indeplinirea formalitatilor de organizare si de resurse umane nu mai avem control la produsele accizate, nu mai avem supraveghere vamala si nici incasari a creantelor”, au declarat sursele citate.
Potrivit sindicalistilor “Pro Lex” a fost refuzata plata unor importante sume de bani datorate statului de catre debitori, in baza unor titluri executorii, pe motivul ca nu se stie daca conturile bancare mai sunt valabile.
“Situatia se putea evita daca ANAF ar fi prevazut o perioada tranzitorie pana la preluarea si incadrarea efectiva a personalului vamal pe noile functii, astfel cum a propus Sindicatul National al Politistilor si Vamesilor „Pro Lex”, au precizat sursele citate.
Prin Hotararea Guvernului nr. 520/2013, incepand cu data de 01 august a.c., s-au abrogat Hotararea Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si Hotararea Guvernului nr. 110/2009 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale a Vamilor.
Comentarii articol (0)