Patru formulare utilizate in activitatea de inspectie fiscala au fost abrogate recent de Ministerul Finantelor prin Ordinul nr. 1.081/2013. Este vorba despre patru decizii de impunere:
- "Decizie de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de plata stabilite de inspectia fiscala"
- "Decizia de impunere privind impozitul pe venit stabilit suplimentar de plata de inspectia fiscala pentru persoane fizice care desfasoara activitati independente in mod individual si/sau intr-o forma de asociere"
- "Decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de plata stabilite de inspectia fiscala pentru persoane fizice care desfasoara activitati independente in mod individual si/sau intr-o forma de asociere".
- "Decizie privind nemodificarea bazei de impunere", cod 14.13.02.99/3.
Dupa anularea acestor documente, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a emis o serie de ordine, prin care a fost aprobat modelul unor noi formulare utilizate la inspectie fiscala. Toate aceste noi formulare sunt utilizate pentru stabilirea unor obligatii suplimentare de plata, atat in cazul persoanelor fizice, cat si in cazul persoanelor juridice.
Un nou formular privind obligatii fiscale suplimentare de plata pentru firme
Prin Ordinul ANAF 1.021/2013, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 501, din 8 august 2013, a fost aprobat modelul si continutul formularului "Decizie de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de plata stabilite de inspectia fiscala pentru persoane juridice".
Potrivit actului normativ, acest formular este emis in urma inspectiilor fiscale anticipate efectuate pentru solutionarea deconturilor negative de TVA cu optiune de rambursare, avand rol si de decizie de rambursare.
Mai exact, actul administrativ fiscal este emis de organele de inspectie fiscala pentru stabilirea obligatiilor fiscale suplimentare de plata, precum si pentru comunicarea modului de solutionare cu inspectie fiscala anticipata a decontului de TVA cu sume negative cu optiune de rambursare, in situatia in care se stabilesc diferente fata de suma solicitata la rambursare.
In plus, acest act se va completa la incheierea unei inspectii fiscale generale sau partiale, ca urmare a constatarii de obligatii fiscale suplimentare si/sau accesorii aferente acestora.
Noi decizii de impunere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati independente
Nu doar pentru persoanele juridice au fost elaborate noi formulare utlilizate la inspectia fiscala, ci si pentru persoanele fizice. Astfel, Fiscul a emis Ordinul nr. 1.022/2013, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 505, din 9 august 2013, prin a aprobat:
- “Decizia de impunere privind impozitul pe venit si contributiile sociale stabilite suplimentar de plata de inspectia fiscala pentru persoane fizice care desfasoara activitati independente in mod individual si/sau intr-o forma de asociere” si
- “Decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de plata stabilite de inspectia fiscala pentru persoane fizice care desfasoara activitati independente in mod individual si/sau intr-o forma de asociere”.
“Decizia de impunere privind impozitul pe venit si contributiile sociale stabilite suplimentar de plata de inspectia fiscala pentru persoane fizice care desfasoara activitati independente in mod individual si/sau intr-o forma de asociere” este emisa pentru stabilirea diferentelor de impozit pe venit.
Potrivit actului normativ al ANAF, aceasta decizie se va completa la incheierea unei inspectii fiscale generale sau partiale, ca urmare a constatarii de diferente de impozit pe venit stabilit suplimentar si/sau accesorii aferente acestora.
Mai mult, formularul se emite pentru fiecare persoana fizica platitor de impozit pe venit datorat pentru veniturile proprii.
Cel de al doilea formular aprobat prin Ordinul Fiscului nr. 1.022/2013 este “Decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de plata stabilite de inspectia fiscala pentru persoane fizice care desfasoara activitati independente in mod individual si/sau intr-o forma de asociere”.
Organele fiscale emit acest formular pentru stabilirea obligatiilor fiscale suplimentare de plata (cu exceptia impozitului pe venit si a contributiilor sociale datorate de persoana fizica in calitatea sa de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate), precum si pentru comunicarea modului de solutionare cu inspectie fiscala anticipata a decontului cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, in situatia in care se stabilesc diferente fata de suma solicitata, prevede actul normativ.
De asemenea, acest formular se va completa la incheierea unei inspectii fiscale generale sau partiale, ca urmare a stabilirii de obligatii fiscale suplimentare si/sau accesorii aferente acestora.
Pe langa aceste formulare, ANAF a modificat si alte formulare utilizate in inspectia fiscala, acestea fiind destinate tot controalelor care vizeaza persoanele fizice.
Concret, Fiscul a schimbat prin Ordinul 1.023/2013, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 504, din 9 august 2013, trei decizii de impune privind impozitul pe venit, solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA, precum si alte obligatii fiscale.
"Decizia de impunere privind impozitul pe venit stabilit de inspectia fiscala pentru persoane fizice care realizeaza venituri impozabile din activitati economice nedeclarate organelor fiscale" este emisa pentru stabilirea diferentelor de impozit pe venit, precizeaza actul autoritatii fiscale.
Potrivit Ordinului ANAF, aceasta decizie se va completa la finalizarea unei inspectii fiscale, ca urmare a stabilirii de obligatii privind impozitul pe venit in sarcina unor persoane fizice, inregistrate sau neinregistrate la organul fiscal, care au desfasurat activitati economice supuse impozitarii.
In cazul care nu este vorba doar despre o singura persoana fizica, ci despre asocieri, atunci formularul se emite pentru fiecare persoana fizica platitoare de impozit pe venit datorat pentru veniturile proprii.
Ordinul ANAF nr. 1.023/2013, recent intrat in vigoare, a modificat si decizia de impunere privind deconturile cu suma negativa de TVA.
Conform reglementarilor aflate in vigoare, “Decizia de impunere pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare la persoane fizice” este emisa la finalizarea inspectiei fiscale pentru solutionarea cu inspectie fiscala anticipata a decontului/deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare.
Mai mult, acest formular va cuprinde TVA stabilita suplimentar de organele de inspectie fiscala impreuna cu accesoriile aferente acesteia.
Totodata, prin Ordinul ANAF nr. 1.023/2013 a fost aprobat si modelul “Deciziei de impunere privind taxa pe valoarea adaugata si alte obligatii fiscale stabilite de inspectia fiscala pentru persoane fizice care realizeaza venituri impozabile din activitati economice nedeclarate organelor fiscale”.
Acest formular este utilizat de organele de inspectie fiscala pentru stabilirea TVA si a altor obligatii fiscale (cu exceptia impozitului pe venit) la persoana fizica sau asocierile de persoane fizice neinregistrate la organele fiscale.
Potrivit dispozitiilor Fiscului, decizia va cuprinde TVA si alte obligatii fiscale suplimentare impreuna cu accesoriile aferente acestora.
Un nou model pentru decizia de nemodificare a bazei de impunere
Pe langa formularele utilizate in inspectia fiscala, pentru persoane juridice sau fizice, ANAF a emis un nou formular care este destinat ambelor categorii de contribuabili.
Mai precis, prin Ordinul ANAF nr. 1.024/2013, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 501, din 8 august 2013, a fost aprobata “Decizia privind nemodificarea bazei de impunere ca urmare a inspectiei fiscale”, cod 14.13.02.99/3.
Potrivit reglementarilor in vigoare, formularul este emis in vederea aplicarii prevederilor legale pentru comunicarea rezultatelor inspectiilor fiscale atat la persoane juridice, cat si la persoane fizice. Acest formular se va completa la finalizarea unei inspectii fiscale generale sau partiale pentru obligatiile fiscale pentru care s-a constatat ca baza de impunere nu se modifica, iar creanta fiscala a fost corect determinata.
Atentie! Toate obligatiile suplimentare de plata, constatate in urma inspectiilor fiscale, trebuie achitate de catre contribuabili in functie de data comunicarii deciziilor, dupa cum urmeaza:
- pana la data de 5 a lunii urmatoare, cand data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1—15 din luna;
- pana la data de 20 a lunii urmatoare, cand data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16—31 din luna.