Prezentarea de catre Comisia Europeană a pachetului financiar constituie o dezvoltare a capitolelor 7 - Agricultura, 21 – Politica regionala şi 29 – Prevederi financiare si bugetare, considera dl. Vasile Puşcaş, după întâlnirea cu dl. Mathias Ruete, director pentru extindere în Comisia Europeana. Discutiile au avut loc miercuri, 11 februarie 2004, la sediul Ministerului Integrării Europene.
Pachetul financiar pentru România, discutat cu reprezentanţii Comisiei
Europene
Prezentarea de către Comisia Europeană a pachetului financiar constituie o
dezvoltare a capitolelor 7 - Agricultura, 21 – Politica regională şi 29 –
Prevederi financiare şi bugetare, consideră dl. Vasile Puşcaş, după
întâlnirea cu dl. Mathias Ruete, director pentru extindere în Comisia
Europeană. Discuţiile au avut loc miercuri, 11 februarie 2004, la sediul
Ministerului Integrării Europene.
'Prin anunţarea pachetului financiar pentru România
şi Bulgaria, practic, Comisia este în calendarul şi în termenii deciziilor
Consiliului European de la Bruxelles din decembrie anul trecut, atunci
când se spunea că acest scenariu este necesar pentru a putea fi finalizate
negocierile cu cele două ţări în 2004. Şi asta înseamnă, iarăşi, că este
un semnal că negocierile merg spre finalizare. Acest pachet este un bun
punct de plecare în negocierile privind sumele pe care România le va primi
şi cu care va contribui la bugetul Uniunii Europene. România doreşte să
fie beneficiar net, începând cu primul an după aderarea la UE, iar
actualul pachet susţine acest lucru. Pe de altă parte, trebuie să ţinem
cont şi de faptul că ţara noastră are necesităţi importante în pregătirea
pentru aderare, modernizare şi depăşirea decalajelor. De asemenea, au
existat costuri importante pentru pregătirea aderării. În plan intern, ne
pregătim să creăm instituţiile care să gestioneze aceşti bani. Aceste
instituţii au fost stabilite deja, a început dotarea cu personal şi
pregătirea experţilor şi dorim ca, până în 2006, aceste instituţii să fie
funcţionale, pentru a putea administra cât mai bine fondurile UE'.
Pachetul financiar se referă la sumele pe care statul candidat le primeşte
de la bugetul comunitar pentru capitolele Agricultura şi Politici regionale
şi cu care contribuie la bugetul Uniunii (capitolul Prevederi financiare şi
bugetare). Pachetul propus de Comisia Europeană va fi discutat cu statele
membre în cadrul Consiliului, înainte de a se face de către Comisie
propuneri mai detaliate privind negocierile, aşa numitele „proiecte de
poziţii comune” în domeniul agriculturii, politicii regionale şi al
prevederilor financiare. Ulterior, vor începe negocierile cu statul
candidat.
Background:
Comisia Europeană a propus în, 10.02.2004, acordarea, pentru Bulgaria şi
România, a unor sume după aderarea acestora. Limitat la o perioadă de trei
ani, acest „pachet”, conţine circa 15,4 miliarde de euro, angajamente (sume
care pot fi contractate pentru proiecte care se pot derula pe o perioadă mai
lungă, plăţile făcându-se pe parcursul derulării proiectelor) şi 9 miliarde
euro, plăţi. Pachetul a fost propus pentru trei ani după aderare, deoarece
nu este exclus ca acesta să aibă nevoie de adaptări pentru a reflecta
eventuale reforme ulterioare sau chiar unele schimbări fundamentale care ar
surveni în ansamblul cadrului financiar al UE.
Agricultura
Pentru îndeplinirea
măsurilor de piaţă stipulate în cadrul politicii
agricole comune (PAC), s-a prevăzut ca legislaţia UE, inclusiv reforma PAC
adoptată în iunie 2003, să se aplice în întregime României de la data
aderării sale. Comisia estimează la 732 milioane de euro pachetul financiar
pentru măsurile ce vizează piaţa, pe perioada primilor trei ani de la
aderare.
Comisia consideră, aşa cum a făcut-o şi pentru cele 10 state care vor adera
la 1 mai 2004, că acordarea întregii marje de
plăţi directe pentru
România ar reduce gradul de stimulare pentru restructurarea agriculturii. De
aceea propune introducerea graduală a plăţilor directe, pe o perioadă de 10
ani, începând de la un nivel de 25% din cel aplicabil actualelor state
membre în 2007 (aşa cum s-a procedat şi în cazul celorlalte 10 state
candidate care vor adera în 2004). Acest nivel va atinge astfel 30% în 2008,
35% în 2009 şi 40% în 2010. Creşterile anuale de 10% vor continua până în
2016, când se va atinge un nivel al plăţilor directe egal cu cel atins la
acea dată de UE-15. Costurile financiare pentru aplicarea acestei scheme
sunt estimate la 881 milioane de euro pentru România.
În ceea ce priveşte
dezvoltarea rurală, Comisia a propus, de
asemenea, o abordare graduală pe trei ani, pentru a ţine cont de limitele
capacităţii de absorbţie ale României şi pentru a asigura o aplicare solidă
a politicii de dezvoltare rurală.
Pachetul total pe trei ani pentru această componentă a fost estimat la 2,424
miliarde de euro.
Acţiuni structurale (Fondurile Structurale şi de Coeziune)
Comisia a considerat că ar trebui fixat un pachet financiar general,
acoperind perioada primilor trei ani de după aderare, bazat pe o abordare
similară celei aplicate primilor 10 intraţi. Aceasta include o gradare
progresivă a cheltuielilor pentru componentele structurale, pentru a
reflecta creşterea progresivă în capacitatea de absorbţie a României. Aceste
pachete ar trebui de asemenea să asigure că regulile derivate din actuala
legislaţie UE, cum ar fi cea privind limitarea finanţării totale pentru
fondurile structurale şi de coeziune să nu depăşească 4% din PNB sunt de
asemenea respectate. De asemenea, în jur de o treime din totalul acţiunilor
structurale ar trebui să fie acordată fondurilor de coeziune.
Cheltuielile totale pentru acţiuni structurale se vor ridica la 5,973
milioane euro pentru România, pe perioada 2007, 2009.
Politici Interne
Se prevede de asemenea participarea deplină a României la politicile interne
ale Uniunii, începând cu data aderării. Deşi, în conformitate cu actualele
politici interne, nu este specificată existenţa unor pachete separate pe
ţară, o sumă suplimentară de 1,012 milioane de euro va fi prevăzută pentru
perioada 2007-2009, pentru a ţine cont de aderarea României şi a Bulgariei.
În plus, sume speciale vor fi alocate, cum ar fi cele 82 milioane în plus
pentru perioada 2007-2009, pentru a oferi suport pentru crearea şi întărirea
structurilor şi capacităţilor administrative necesare pentru implementarea
eficientă a legislaţiei UE.
În final, Comisia propune ca, în cazul în care pachetul financiar va
necesita o adaptare după încheierea negocierilor, să se introducă o
procedură pentru a putea implica România în procesul de luare a deciziilor,
în acelaşi mod în care s-a procedat şi cu cele 10 state din primul val.
Comentarii articol (0)