Comentariu scris de Ciprian Morcan, manager general la firma de consultanta Hygia Consult, care s-a ocupat de cateva proiecte pentru aceasta schema de minimis
Fara a intra in speculatii referitoare la „fericitii” care au reusit inregistrarea, in situatia in care foarte multe persoane interesate (estimez sa fie chiar de ordinul miilor) nu au reusit nici macar sa acceseze server-ul Ministerului Finantelor Publice sau in cazul fericit, cand au reusit sa faca acest lucru, au fost scosi din aplicatie, inainte de finalizarea completarii celor 8 campuri, consideram ca devin justificate plangerile privind lipsa de transparenta a procedurii si blocarea accesului la finantarea din bani publici. Daca mai scoatem in evidenta faptul ca, dupa 5 minute si 41 de secunde, sesiunea s-a inchis prin epuizarea bugetului de 500 milioane lei, fiind insa 30 de firme care au reusit sa faca inregistrarea de 2 ori si una chiar de 3 ori, nu trebuie sa fii expert IT pentru a te intreba ce fel de conexiune spre serverul Ministerului Finantelor Publice trebuia sa ai?
Lipsa totala de interes pentru calitate si selectia proiectelor pe principiul „datului din coate” sau primul click... doar sa ai unde
Daca initial H.G. 274/2013 prevedea ca si criteriu de selectie numarul de inregistrare la Registratura Ministerului Finantelor Publice, intr-un tarziu a parut ca se constientizeaza ce ar insemna ca sute sau mii de oameni sa faca cozi, inainte chiar cu cateva zile de inregistrare, pe la usa ministerului. Si cum prelugirea succesiva de 3 ori a zilei de deschidere a sesiunii a fost comunicata de fiecare data inainte doar cu cateva zile, ar fi fost probabil ca unii sa stea prin fata ministerului de la sfarsitul lunii iunie.
Odata cu amanarile aparute, a fost modificata si modalitatea de inregistrare a proiectelor si s-a conceput o aplicatie salvatoare pentru situatiile probabile amintite anterior. Cine s-ar fi gandit insa ca in dimineata inregistrarii proiectelor server-ul sa nu poata fi accesat si totul sa se termine fulger?
Din pacate, experientele asemanatoare pe sesiuni ale fondurilor europene ne-au determinat sa credem ca acest lucru ar fi posibil, dar speram sa fie luate unele masuri si sa se previna aceasta situatie. Daca in ceea ce priveste accesarea fondurilor europene, sesiunile „primului venit – primului servit” au inceput sa dispara (in urma controalelor institutiilor europene care au descoperit nenumarate nereguli ale modalitatii de derulare prin aceasta procedura), cu „banii nostri” se pare ca se poate face orice.
Mai mult, pentru a se arata lipsa totala de interes pentru calitatea proiectelor, daca in versiunea initiala a Ghidului Solicitantului se solicita demonstrarea eficientei economice a intreprinderii in urmatorii 3 ani de la finalizarea proiectului, prin incadrarea in limitele unor indicatori (rata de solvabilitate generala, rentabilitatea cifrei de afaceri si rata lichiditatii curente), din ultima versiune a disparut aceasta obligativitate.
Cum s-ar putea depasi acest impas, daca intr-adevar s-ar dori acest lucru
Daca vor fi sute sau mii de persoane care vor spune acelasi lucru: „Nu am avut nicio sansa pentru ca nu am putut accesa server-ul sau atunci cand am reusit, imediat am fost scosi afara din aplicatie”, in aceasta situatie Ministerul Finantelor Publice ar fi sensibilizat pana la a lua o decizie de indreptare? Vom vedea...
Prebleme majore intr-o astfel de sesiune sunt posibil de rezolvat printr-o decizie majora si radicala. Interesul pentru banii publici si pentru finantarea unor proiecte a caror rezultate dupa implementare sa se vada in economie, i-as vedea o singura rezolvare: anularea inregistrarilor, modificarea procedurii de selectie pe baza unor criterii tehnico-economice, reluarea primirii proiectelor dupa o perioada de timp, evaluarea acestora si finantarea primelor X proiecte, pana la epuizarea bugetului, in functie de punctajul cumulat.
Aceasta procedura ar complica munca reprezentantilor Ministerului Finantelor Publice, dar consider ca ar fi in beneficiul tuturor celor multi si nu a celor foarte putini, care vor ajunge la finantare in conditiile suspecte evidentiate anterior si cu proiecte a caror calitate nu este probata. Pe de alta parte, in conditiile in care oricum nu exista buget alocat pentru decontarea cheltuielilor in anul 2013, sunt sigur ca este preferabila asteptarea finalizarii unui astfel de proces de evaluare in schimbul fiascoului de azi dimineata.