Guvernul a aprobat, recent, OG nr. 14/2013, prin care reglementeaza unele masuri fiscal bugetare pentru suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente corectiilor financiare, aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislatia din domeniul achizitiilor publice.
Noile reglementari se aplica beneficiarilor de fonduri europene, institutii publice locale, respectiv comunele, orasele, municipiile, sectoarele municipiului Bucuresti, judetele, municipiul Bucuresti, institutiile publice din subordinea acestora, cu personalitate juridica, indiferent de modul de finantare a activitatii acestora, din cadrul Programului operational regional 2007-2013, pana la sfarsitul perioadei de implementare a programului.
Care sunt corectiile financiare suportate de la bugetul de stat?
Potrivit OG nr. 14/2013, vor fi suportate de la bugetul de stat corectiile financiare prevazute de OUG nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene, dupa cum urmeaza:
- creantele bugetare rezultate din corectiile financiare si sumele de recuperat rezultate in urma stabilirii corectiilor,
- sumele rezultate sau care vor rezulta din reducerile procentuale,
- sumele recuperate atat in cazul proiectelor finalizate, care la data intrarii in vigoare a OG nr. 14/2013 sunt contestate sau in litigiu, cat si in cazul proiectelor aflate in implementare la data intrarii in vigoare a actului normativ.
Concret, corectiile mentionate mai sus se aplica numai in cazul contractelor de achizitie publica:
- a caror procedura de atribuire a fost initiata inainte de 10 iunie 2011 de beneficiari, care a facut obiectul verificarii Unitatii pentru coordonarea si verificarea achizitiilor publice (UCVAP)/compartimentelor de verificare a achizitiilor publice (CVAP) si pentru care nu exista un aviz consultativ emis de acestea;
- a caror procedura de atribuire a fost initiata in perioada 10 iunie 2011 – 1 octombrie 2011, care a facut obiectul verificarii UCVAP/CVAP si pentru care a fos tinscrisa opinia “fara observatii” de catre acestea;
- a caror procedura de atribuire a fost initiata incepand cu data de 1 octombrie 2011, pentru care documentatia de atribuire a fost evaluata si aprobata de ANRMAP in conformitate cu atributiile sale.
Pentru a pune in practica prevederile OG nr. 14/2013, Guvernul a aprobat normele de aplicare ale actului normativ, prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrului dezvoltarii regionale nr. 2544/2013, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 560 din 3 septembrie 2013.
Normele cuprind detalii despre modul in care beneficiarii pot solicita corectiile financiare, despre procesul de verificare si aprobare a solicitarilor privind corectiile financiare, precum si despre plata efectiva a banilor.
Care sunt pasii pentru obtinerea corectiilor financiare?
Potrivit normelor de aplicare aprobate marti, beneficiarii de fonduri europene prin Programul Operational Regional pot sa obtina de la stat bani pentru corectiile financiare aplicate neregulilor constatate in contractele de achizitie publica.
Astfel, acestia trebuie sa transmita catre Autoritatea de management a POR o solicitare privind suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente corectiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislatia din domeniul achizitiilor publice. (Puteti consulta modelul de solicitare in fisierul atasat). Solicitarea trebuie sa fie semnata de reprezentantul legal si stampilata pe fiecare pagina.
De asemenea, se poate depune o singura solicitare pentru toate contractele de achizitie publica din cadrul unui proiect.
Care este procesul de verificare si certificare a solicitarilor?
Solicitarile transmise de beneficiari vor fi inregistrate la registratura Ministerului Dezvoltarii Regionale si vor fi inaintate spre analiza Directiei autorizare si programare, precizeaza normele de aplicare.
Directia de autorizare si programare trimite, la randul ei, o serie de solicitari catre Directia generala de avizare contencios, relatia cu Parlamentul, Unitatea gestionare nereguli fonduri europene, Directia plati si contabilitate pentru verificarea veridicitatii documentelor primite de la benficiari.
In cazul in care toate actele sunt in regula, ofiterul de contract intocmeste o nota si o supune aprobarii Autoritatii de management a POR. Dupa ce aceasta este aprobata, se intocmeste si se transmite catre ordonatorul principal de credite o alta nota pentru aplicare corectiilor financiare, precizeaza documentul citat.
Numai dupa ce ordonatorul principal de credite aproba nota transmisa de catre Autoritatea de management, masurile dispuse sunt comunicate catre beneficiar.
Atentie! In cazul in care Autoritatea de management constata ca actele beneficiarului de fonduri europene nu sunt in regula emite o nota pe care urmeaza sa o aprobe si sa o comunice beneficiarului, mentioneaza normele de aplicare ale OG nr. 14/2013. Acesta poate contesta documentul in termen de zece zile de la comunicare. Contestatia se depune la registratura Ministerului Dezvoltarii Regionale si urmeaza sa fie solutionata in termen de 30 zile de la inregistrare.
Plata banilor catre beneficiari
Conform normelor de aplicare, dupa ce etapele prezentate mai sus sunt parcurse, Directia plati si contabilitate va realiza urmatoarele activitati:
- efectueaza plata catre beneficiar a sumelor reprezentand reduceri procentuale/corectii financiare aplicate si a debitelor retinute sau transferate prin plata voluntara;
- solicita catre organele fiscale competente incetarea executarii silite a sumelor cuprinse in titlurile executorii care fac obiectului solicitarii beneficiarului;
- solicita organelor fiscale competente restituirea catre Ministerul Dezvoltarii Regionale a sumelor recuperate de la beneficiari si netransferate in conturile de recuperari debite ale ministerului;
- intocmeste Nota de transfer al sumelor aferente debitelor nerecuperate, pentru care beneficiarul nu mai are calitatea de debitor.
De asemenea, pentru dobanda nerecuperata, beneficiarii nu vor mai fi considerati debitori.