ACCES GRATUIT
Negocieri cu UE la capitolul Justitie şi afaceri interne.
Romania a continuat negocierile la capitolul Justitie şi afaceri interne.
Articolul continuă mai jos
România a continuat negocierile la capitolul Justiţie şi afaceri interne
Negocierile dintre România şi Uniunea Europeană au continuat, astăzi, 12
februarie 2004, la Bruxelles, cu capitolul Justiţie şi afaceri interne. La
conferinţa de aderare România-UE, delegaţia română a fost condusă de dl.
Vasile Puşcaş, Ministru Delegat, Negociator Şef cu Uniunea Europeană. Din
delegaţie au mai făcut parte reprezentanţi ai Ministerului Integrării
Europene, ai Ministerului Justiţiei şi ai Ministerului Administraţiei şi
Internelor.
În cadrul reuniunii, au fost prezentate măsurile luate de România în domeniul
justitiei si afacerilor interne, precum şi priorităţile pentru implementarea
corespunzătoare a acquis-ului Schengen, reforma justiţiei, continuarea luptei
împotriva corupţiei etc.
Reprezentanţii preşedinţiei irlandeze a Consiliului UE au subliniat că
obiectivul acestei preşedinţii este accelerarea negocierilor cu România,
astfel încât să fie respectate obiectivele stabilite la Consiliul European din
decembrie 2003 de la Bruxelles: finalizarea negocierilor de aderare în 2004,
semnarea tratatului de aderare cât mai devreme în 2005 şi aderarea la UE în
ianuarie 2007.
În ceea ce priveşte capitolul Justiţie şi afaceri interne, reprezentanţii UE
au apreciat revizuirea Constituţiei, strategia de reformă a justiţiei si
progresel realizate in celelalte domenii ale capitolului. S-a subliniat că
România trebuie să continue reforma sistemului judiciar, reforma poliţiei,
profesionalizarea poliţiei de frontieră, dezvoltarea planului de acţiune
Schengen pe baza căruia se vor crea condiţiile pentru desfiinţarea
controalelor la frontieră după aderarea României la UE etc.
Dl. Vasile Puşcaş, Ministru Delegat, Negociator Şef cu Uniunea Europeană,
consideră că negocierile de astăzi au demonstrat faptul că Uniunea Europeană
sprijină finalizarea negocierilor în 2004 in vederea aderarii în 2007, si că
există susţinere din partea UE pentru aplicarea măsurilor în domeniul
Justiţiei şi afacerilor interne. Negociatorul şef a mai arătat:
„România a
elaborat planuri legislative şi de acţiune în domeniul reformei justiţiei şi
al combaterii corupţiei. Acestea trebuie aplicate. În prezent, sunt
în dezbatere parlamentară legi importante privind organizarea judidiciară,
statutul magistraţilor si noul Cod penal. Proiectul legii privind Consiliul
Superior al Magistraturii este în curs de finalizare, iar proiectul Codului
Civil va fi transmis în curând Legislativului”.
În Uniunea Europeană, domeniul justiţiei şi afacerilor interne vizează
păstrarea şi extinderea zonei de libertate, securitate si justiţie, atingând
aspecte legate de: migraţie, azil, controlul la frontieră, combaterea traficul
cu droguri si fiinţe umane, a spălării banilor, combaterea crimei organizate,
a fraudei şi corupţiei, lupta împotriva terorismului, cooperarea în domeniul
poliţienesc şi judiciar.
Funcţionarea corespunzătoare a instituţiilor si capacitatea administrativă a
acestora sunt esenţiale pentru cooperarea judiciară şi poliţienească între
Statele Membre ale UE.
România a deschis capitolul Justiţie şi afaceri interne în 2002 şi doreşte să
îl finalizeze în acest an. Romania nu a solicitat perioade de tranzitie sau
derogari pentru acest capitol.
Măsurile luate de România pentru capitolul Justiţie şi afaceri interne:
A fost elaborat şi actualizat planul de acţiune pentru implementarea
acquis-ului Schengen şi Strategia pentru Managementul Integrat al Frontierei
2004-2006. Cooperarea si coordonarea inter-instituţională au fost îmbunătăţite
în cadrul Grupului de Monitorizare a Managementului Integrat al Frontierei.
Procesul de profesionalizare a poliţie de frontieră continuă.
Legislaţia română din domeniul
protecţiei datelor a fost în întregime
aliniată la acquis-ul comunitar. Autoritatea de Supraveghere, din cadrul
instituţiei Avocatului Poporului, este însărcinată cu monitorizarea şi
controlul activităţilor de prelucrare a datelor cu caracter personal.
În domeniul
migraţiei, a fost adoptată legislaţia privind regimul
străinilor în România şi a fost modificată cea referitoare la permisele de
muncă. Capacitatea instituţională a fost întărită, iar cooperarea
inter-instituţională a fost îmbunătăţită.
Referitor la
azil, legislaţia naţională a fost aliniată în mare parte
la prevederile acquis-ului si a fost întărită cooperarea inter-instituţională.
Capacitatea administrativă şi tehnică a Oficiului Naţional pentru Refugiaţi a
fost consolidată.
România şi-a modificat legislaţia in domeniul
politicii de vize pentru
alinierea la prevederile UE.
S-a adoptat legislaţia privind
cooperarea poliţienească, ce a permis
demilitarizarea şi reformarea Poliţiei.
În domeniul
combaterii criminalităţii organizate, au fost preluate
prevederile Convenţiei Consiliului Europei privind spălarea banilor,
identificarea, urmărirea, blocarea, sechestrarea şi confiscarea instrumentelor
şi rezultatelor infracţiunii.
Legislaţia naţională în domeniul
drogurilor a fost aliniată la
prevederile comunitare, a fost creată şi funcţionează Agenţia Naţională
Antidrog, care coordonează implementarea Strategiei Naţionale in domeniu.
Legislaţia romaneasca ce sancţionează
spălarea banilor a fost aliniată
la prevederile comunitare. Capacitatea Oficiul Naţional de Prevenire şi
Combatere a Spălării Banilor,
ca organ de specialitate, a fost
consolidată.
Aliniindu-se luptei mondiale împotriva
terorismului, România a transpus
în legislaţia naţională acquis-ul comunitar referitor la combaterea utilizării
sistemului financiar
pentru scopurile spălării banilor şi
finanţării terorismului, a semnat Convenţia Naţiunilor Unite cu privire la
suprimarea finanţării terorismului, iar C.S.A.T. a aprobat Protocolul General
de organizare şi funcţionare a Sistemului Naţional de Prevenire şi Combatere a
Terorismului.
Prevederile comunitare privind
lupta împotriva fraudei au fost
transpuse în legislaţia naţională. Corpul de control al Guvernului a fost
desemnat ca element component al luptei antifraudă şi punct de legătură cu
Oficiul de Luptă Anti-Fraudă al Comisiei Europene.
A fost intensificată
cooperarea vamală inter-instituţională şi cea
internaţională, au fost luate măsuri pentru întărirea capacităţii
instituţionale şi pentru pregătirea aderării la convenţiile din acest domeniu.
Cea mai mare parte a acquis-ului privind
cooperarea judiciară în materie
civilă şi penală a fost transpusă în legislaţia românească.
A fost adoptată Strategia de
Reformă a Sistemului Judiciar 2003-2007,
precum şi Planul de acţiune pentru aplicarea acesteia, care au ca scop
consolidarea independenţei sistemului judiciar şi alinierea acestuia la
standardele europene. A fost revizuită Constituţia, introducându-se
prevederile CEDO. Consiliul Superior al Magistraturii va avea atribuţii în
numirea şi revocarea din funcţie a judecătorilor (a fost prevăzută o nouă
structură a CSM, din care fac parte şi doi reprezentanţi ai societăţii
civile). Numai judecătorul dispune asupra arestarii. A fost eliminat recursul
în anulare în procesele comerciale şi civile si a fost modificat Codul de
Procedură Penală. Proiectele Codului Penal, al Legii privind organizarea
judecătorească şi a Legii privind statutul magistraţilor se află în Parlament
în vederea adoptării. Au fost luate măsuri pentru întărirea capacităţii
administrative, modernizarea şi dotarea corespunzătoare a sistemului judiciar,
inclusiv informatizarea instanţelor. Activitatea de pregătire a magistraţilor
a continuat, în special în domeniile privind noile forme de criminalitate etc.
Pentru consolidarea capacităţii administrative a sistemului judiciar, in
septembrie 2003, numărul de posturi s-a majorat cu peste 1500.
Capacitatea administrativă a
Parchetului Naţional Anticorupţie, care
funcţionează din 2002, a fost întărită prin mărirea numărului de personal.
Alte instituţii implicate în lupta împotriva corupţiei sunt: Parchetul
general, Poliţia română, Autoritatea Naţională de Control, Oficiul pentru
Prevenirea şi Lupta împotriva Spălării Banilor. A fost adoptată şi se
implementează strategia de prevenire şi combatere a corupţiei la nivel
naţional, precum şi planuri sectoriale in acest domeniu. A fost adoptată Legea
privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea
demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri şi
prevenirea corupţiei, precum si legislatia care reglementează conflictul de
interese etc. Numărul celor cercetaţi a crescut semnificativ, numărul celor
condamnaţi pentru corupţie, în perioada ianuarie-decembrie 2003, depăşind 1500
de cazuri, printre cei condamnaţi numărându-se magistraţi, poliţişti,
gardieni, funcţionari vamali, funcţionari publici etc.
Priorităţi
· Continuarea şi accelerarea reformării sistemului judiciar
· Implementarea Strategiei de reformă a sistemului judiciar şi a Planului de
acţiune aferent, prin: adoptarea proiectelor de lege privind organizarea
judiciară şi cel privind statutul magistraţilor, a noului Cod Penal,
îmbunătăţirea procesului de instruire a magistraţilor, crearea tribunalelor
de specialitate (minori, familie, comerciale etc.), continuarea informatizării
instanţelor etc.
· Combaterea eficientă a fraudei şi corupţiei
Implementarea legislaţiei in vigoare, a Strategiei Naţionale Anticorupţie şi
dezvoltarea capacităţii administrative a Parchetului Naţional Anticorupţie
Intărirea
instituţiilor însărcinate cu combaterea fraudei si
corupţiei
· Securizarea viitoarelor frontiere externe
Revizuirea şi implementarea prevederilor documentelor programatice din acest
domeniu – Planul de Acţiune Schengen si strategiile naţionale
Continuarea profesionalizării şi dotării corespunzătoare a poliţiei de
frontieră, îmbunătăţirea coordonării dintre autorităţile cu atribuţii la
frontieră, dezvoltarea cooperării internaţionale pentru a asigura, la data
aderării, un grad înalt de control al frontierelor, luand in considerare ca
Romania va fi viitoarea granita externa a Uniunii Europene.
· Continuarea reformei Poliţiei în vederea combaterii eficiente a oricărui tip
de criminalitate şi întărirea cooperării interinstituţionale
· Combaterea eficientă a traficului şi consumului de droguri prin
implementarea Strategiei Naţionale Antidrog şi consolidarea cooperării
inter-instituţionale şi internaţionale
· Întărirea capacităţii administrative pentru implementarea corespunzătoare a
prevederilor acquis-ului din domeniul cooperării judiciare în materie civilă
şi penală
· Adoptarea şi implementarea legislaţiei din domeniul protecţiei copilului
· Continuarea alinierii legislaţiei din domeniul politicii de vize, migraţiei
şi azilului şi întărirea capacităţii administrative a instituţiilor cu
atribuţii în aceste domenii etc.
Comentarii articol (0)