Institutul National al Magistraturii a dat publicitatii miercuri, 14 martie 2012, un comunicat privind declansarea procedurii de recrutare a 15 formatori cu norma intreaga in cadrul INM: Cresterea numărului de formatori cu normă întreagă ai Institutului National al Magistraturii (în continuare, INM) reprezintă un deziderat exprimat în mod constant în documentele strategice ale INM, consolidarea corpului de formatori fiind menită să asigure o viziune de ansamblu cu privire la formarea magistratilor, uniformizarea metodelor de formare si transmiterea unui mesaj comun pentru pregătirea initială si cea continuă a judecătorilor si procurorilor.
Dinamica actualelor circumstante legislative si sociale în care îsi desfăsoară INM activitatea îsi găseste reflectare în politicile acestuia privitoare la programele de formare iniÑială si continuă si, inevitabil, în directiile strategice cu privire la necesarul de formatori.
Acesta se realizează, periodic, în functie de nevoile sistemului judiciar în plan intern, precum si în functie de evolutia în plan european a directiilor de formare a magistratilor.
Amintim, în acest sens, Strategia de recrutare, formare si evaluare a formatorilor 2009 – 2012, aprobată prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 812/2009 (în continuare, CSM), care prevede, printre obiectivele specifice perioadei de referintă, cresterea numărului de formatori cu normă întreagă, în special din rândul judecătorilor si procurorilor în functie.
De asemenea, în continutul Statutului de formator al Institutului National al Magistraturii – recrutare, evaluare si revocare – formare initială si formare continuă (aprobat prin Hoărârea Plenului. CSM nr. 613/ 2007), a fost prevăzut, printre obiectivele specifice, cresterea numărului de formatori cu normă întreagă.
De altfel, unul dintre obiectivele calitătii asumate de INM, conform standardelor privind managementul calitătii SR EN ISO 9001: 2001, îl reprezintă recrutarea unui număr sporit de formatori cu normă întreagă pentru formarea initială si continuă, obiectiv cu privire la realizarea căruia au fost întâmpinate, până în prezent, multiple dificultăti, datorate inclusiv restrictiilor legislative si bugetare referitoare la recrutarea de personal, impuse pe parcursul anilor trecuti.
În acelasi timp, Raportul anual privind progresele României în cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare recomandă în mod constant cresterea capacitătii institutionale a INM, pachetul de măsuri menit să îndeplinească acest obiectiv vizând, în mod necesar, construirea unei echipe profesioniste de formatori INM cu normă întreagă, capabilă să sustină activitatea stiintifică a INM.
Aceasta presupune ocuparea locurilor vacante, corelativ cu implicarea mult mai cuprinzătoare a formatorilor, vizând mai ales întocmirea unor materiale unitare la nivel de catedră/disciplină, asigurând existenta unei coeziuni si viziuni unitare a acesteia precum si buna ei functionare, alături de sustinerea de cursuri si seminarii de formare.
În urma demersurilor comune ale INM si CSM, Ministerul Finantelor Publice a aprobat, odată cu bugetul de stat pentru anul 2012, finantarea a 15 posturi de formator cu normă întreagă în cadrul INM, în plus fată de cele existente în 2011.
Ulterior, prin Hotărârea nr.1/19.01.2012, Consiliul Stiintific al INM a aprobat declansarea procedurilor de recrutare a unui număr de 15 formatori cu normă întreagă. În urma propunerilor formulate de către departamentele de specialitate din cadrul INM – formare initială, formare continuă si formare a formatorilor – Consiliul Stiintific a decis, prin Hotărârea nr. 5/21.02.2012, asupra necesarului de formatori cu normă întreagă pentru disciplinele fundamentale sau în domeniile de referintă, în concordantă cu directiile de formare si realitătile juridice, avându-se în vedere, în egală măsură, caracterul unitar si necesitatea continuitătii politicilor si procedurilor de organizare si evaluare a proceselor de formare si a activitătilor de formare a formatorilor. Prin aceeasi Hotărâre, în conformitate cu prevederile art. 108, alin 1 si 2 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară cu modificările si completările ulterioare, Consiliul Stiintific al INM a decis, totodată, că ocuparea posturilor vacante de formator cu normă întreagă se va face, cu prioritate, prin detasare, din rândul judecătorilor si procurorilor in functie si, cu titlu de exceptie, din rândul personalului de specialitate juridică asimilat acestora sau de altă specialitate pentru domenii specifice.
Pregătirea magistratilor în privinta modificărilor legislative majore din sistemul legal românesc reprezintă obiectivul principal al programelor de formare pentru anul 2012. De asemenea, pe termen mediu si lung, formarea tuturor magistratilor din sistem în materia noilor coduri va continua să reprezinte una dintre principalele preocupări strategice ale INM. Astfel, unul dintre instrumentele care vor contribui la asigurarea unei formări complete si unitare a judecătorilor si procurorilor cu privire la modificările legislative majore care vor urma prin intrarea în vigoare a noilor coduri îl reprezintă cooptarea unui număr important de formatori cu
normă întreagă în materie civilă si penală, dar si în domeniile conexe, cum ar fi dreptul familiei, dreptul comercial. Acestia vor putea acoperi în mod corespunzător numărul ridicat de actiuni de formare ce va fi organizat de INM în materia noilor coduri.
De asemenea, INM îsi propune să contribuie si pe viitor la promovarea independentei si integritătii magistratilor prin pregătirea acestora în domeniul eticii si deontologiei profesionale, în contextul în care relatia dintre magistrati si societatea civilă contemporană impune, din ce în ce mai acut, crearea unui nou tip de magistrat, adaptat realitătilor si adaptabil în perspectiva provocărilor dezvoltării alerte a societătii. Recrutarea unui formator cu normă întreagă în acest domeniu va conduce, în opinia INM, la consolidarea responsabilitătii profesionale a magistratilor prin internalizarea principiilor deontologiei, eticii si integritătii judiciare.
Nu în ultimul rând, deschiderea frontierelor si integrarea recentă în spatiul juridic european au semnificatia transformării judecătorului român într-un judecător european, cu toate consecintele ce decurg de aici, aplicarea directă a dreptului Uniunii Europene si a jurisprudentei Curtii de Justitie a Uniunii Europene si a Curtii Europene a Drepturilor Omului fiind doar una dintre acestea. Astfel, înlesnirea aplicării directe a dreptului european si a principiilor statuate de Conventia Europeană a drepturilor Omului, printr-o pregătire profesională corespunzătoare, ca si promovarea unui proces de reflectie cu privire la dezvoltarea spatiului de libertate, securitate si justitie si a implicatiilor acestuia pentru buna functionare a justitiei nu se pot realiza decât în măsura în care corpul formatorilor este completat cu specialisti în domeniul dreptului european si al protectiei drepturilor omului.
sursa:
[ link extern ]