In baza prevederilor art. 94 alin. (2) lit. e) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulteri oare, ale Ordinului ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 3.753/2011 privind aprobarea unor masuri tranzito rii in sistemul national de invatamant, cu modificarile ulterioare, in temeiul prevederilor art. 5 din Hotararea Guvernului nr. 185/2013 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei Nationale, cu modificarile si completarile ulterioare, ministrul educatiei nationale emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aproba Calendarul de desfasurare a evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a in anul scolar 2013-2014, prevazut in anexa nr. 1, care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a se desfasoara in anul scolar 2013-2014 in conformitate cu Metodologia de organizare si desfasurare a evaluarii nationale pentru elevii clasei a VIII-a in anul scolar 2010-2011, prevazuta in anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.801/2010 privind organizarea si desfasurarea evaluarii nationale pentru elevii clasei a VIII-a in anul scolar 2010-2011, si cu prevederile prezentului ordin.
Art. 3. -
(1) Se aproba Programa pentru limba si literatura slovaca materna, valabila pentru evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a in anul scolar 2013-2014. Programa este prevazuta in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentul ordin
(2) Programele pentru disciplinele la care se sustine evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a in anul scolar 2013-2014, altele decat cea mentionata la alin. (1), sunt cele aprobate prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.801/2010.
Art. 4. -
(1) Comisiile judetene/a municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a vor/va asigura dotarea cu camere functionale de supraveghere video a salilor de clasa din unitatile de invatamant in care se desfasoara probele pentru evaluarea nationala pentru elevii clasei a VIII-a, a salilor in care se descarca si se multiplica subiectele, precum si a salilor in care se preiau, se evalueaza si se depoziteaza lucrarile scrise
(2) Activitatea de monitorizare a desfasurarii evaluarii nationale prin intermediul camerelor de supraveghere se va desfasura in conformitate cu o procedura stabilita de Comisia Nationala de Organizare a Evaluarii Nationale
(3) Comisia Nationala de Organizare a Evaluarii Nationale poate elabora si alte instructiuni/proceduri, in vederea bunei organizari si desfasurari a evaluarii nationale pentru elevii claseia VIII-a.
Art. 5. -
(1) Candidatul major si parintii/reprezentantii legali ai candidatului minor pot solicita comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale sa vada lucrarea/lucrarile proprie/proprii a/ale propriului copil numai dupa afisarea rezultatelor finale dupa contestatii. La vizualizarea lucrarii/lucrarilor, candidatul minor trebuie sa fie insotit obligatoriu de un parinte/reprezentant legal
(2) Solicitarea de vizualizare, mentionata la alin. (1), nu poate conduce la reevaluarea si/sau modificarea notelor acordate lucrarii/lucrarilor
(3) Cu exceptia candidatului sau a parintilor/reprezentantilor legali ai acestuia, pot solicita sa vada lucrarea/lucrarile doar membrii comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale sau ai Comisiei Nationale de Organizare a Evaluarii Nationale, in scopul reevaluarii acesteia/acestora, conform prevederilor art. 6 alin. (10) si ale art. 9 alin. (25) din Metodologia de organizare si desfasurare a evaluarii nationale pentru elevii clasei a VIII-a in anul scolar 2010-2011, mentionata la art. 2.
Art. 6. - Directia generala educatie si invatare pe tot parcursul vietii, Directia generala invatamant in limbile minoritatilor, Centrul National de Evaluare si Examinare, inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti si unitatile de invatamant duc la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 7. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul educatiei nationale, Remus Pricopie
Bucuresti, 29 august 2013.
Nr. 4.924.
Anexe
CALENDARUL de desfasurare a evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a in anul scolar 2013-2014
- 13 iunie 2014 - Incheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
- 16-18 iunie 2014 - Inscrierea la evaluarea nationala
- 23 iunie 2014 - Limba si literatura romana - proba scrisa
- 24 iunie 2014 - Limba si literatura materna - proba scrisa
- 25 iunie 2014 - Matematica - proba scrisa
- 27 iunie 2014 - Afisarea rezultatelor (pana la ora 16,00)
- 27 iunie 2014 - Depunerea contestatiilor (orele 16,00-20,00)
- 28 iunie-30 iunie 2014 - Rezolvarea contestatiilor
- 1 iulie 2014 - Afisarea rezultatelor finale dupa contestatii
PROGRAMA pentru disciplina limba si literatura slovaca materna
Evaluarea nationala pentru elevii clasei a VIII-a 2014
LIMBA SLOVACA
A. Fonetica - Sunetele (vocale, consoane, diftongi). Mutatia sunetelor. Silaba: impartirea cuvintelor in silabe. Legea ritmica. Cuvinte selectate
B. Lexicologie - Cuvantul. Sensul cuvantului si sensul gramatical al cuvantului. Imbogatirea vocabularului (formarea cuvintelor, imprumuturile). Diferentierea vocabularului dupa diferite criterii (fondul de baza al vocabularului, masa vocabularului, neologismele, arhaismele, sinonimele, antonimele, omonimele, cuvintele polisemantice etc.)
C. Morfologia - Partile de vorbire: flexibile (substantive, adjective, pronume, numerale, verbe), neflexibile (adverbe, prepozitii, conjunctii, particule, interjectii). Categoriile gramaticale ale partilor de vorbire (in conformitate cu programa scolara)
D. Sintaxa
Propozitia simpla si compusa. Partile de propozitie. Fraza: coordonata, subordonata. Tipurile de propozitii in fraza coordonata si subordonata. Elementele de legatura. Topica si punctuatia Cerinte:
- recunoasterea categoriilor fenomenelor date;
- aplicarea cunostintelor in cuvinte si propozitii scurte;
- mentionarea exemplelor: cuvinte, propozitii scurte, redactarea textelor scurte, in care sa se manifeste fenomenul solicitat;
- analiza morfologica a partilor de vorbire si a categoriilor respective in baza textului dat;
- formarea de propozitii cu partile de vorbire date;
- determinarea predicatelor, a elementelor de legatura, segmentarea frazei in propozitii, determinarea felurilor de propozitii, a frazei si marcarea raporturilor dintre partile de propozitie/dintre propozitii;
- determinarea functiei sintactice a cuvintelor marcate;
- aplicarea cunostintelor din sintaxa in propozitii, formularea propozitiilor simple si a frazelor.
TEXTE LITERARE Clasa a V-a: Medicína (Janko Jesenský), Pod starou slivkou (Pavol Bujtár), ?akanka (?udmila Podjavorinská). Clasa a VI-a: Na chlieb (Jozef Gregor Tajovský), Katarína - ?udová balada, Krotite? (?udo Ondrejov), Sitniansky vatrár (Jozef Horák). Clasa a VII-a: Prvé hodinky (Jozef Gregor Tajovský), Išli hudci horou (?udová balada), Doktor (Janko Jesenský), Zuzanka Hraškovie (Pavol Országh Hviezdoslav). Clasa a VIII-a: ?apákovci (Božena Slan?íková Timrava), Statky - zmätky (Jozef Gregor Tajovský), Aneta (Pavol Bujtár).
NOTIUNI DE TEORIE LITERARA Opera literara. Epica. Lirica. Povestire, schita, nuvela, roman. Creatia populara, povestea, cantecul. Actiunea literara, fazele actiunii. Personajul literar. Mijloace si procedee artistice: epitetul, personificarea, metafora, hiperbola, descrierea, naratiunea, dialogul, monologul. Elemente de prozodie: versul, strofa, rima, ritmul.
COMPUNEREA Reproducerea continutului. Redactarea planului de idei. Reproducerea actiunii cu stabilirea fazelor actiunii. Caracteristica personajului. Vorbirea directa si indirecta. Texte functionale. BIBLIOGRAFIE Gramatika slovenského jazyka (Gramatica limbii slovace), Editura Slovenské pedagogické nakladate?stvo, 2003 Pravidlá slovenského pravopisu (Indreptar ortografic slovac). Synonymický slovník (Dictionar de sinonime). Krátky slovník slovenského jazyka (Dictionar explicativ al limbii slovace). Sedlák, Imrich si col, Dejiny slovenskej literatúry (Istoria literaturii slovace), volumul I si II, Martin - Bratislava, 2009. Manualele in vigoare (clasele V-VIII).
PROGRAMA pentru disciplina limba si literatura slovaca materna
Evaluarea nationala pentru elevii clasei a VIII-a 2014
SLOVENSKÝ JAZYK
A. Hláskoslovie Hlásky (samohlásky, spoluhlásky, dvojhlásky). Spodobovanie. Slabika: rozde?ovanie slov na slabiky. Rytmický zákon. Vybrané slová.
B. Náuka o slove Slovo. Vecný a gramatický význam slova. Obohacovanie slovnej zásoby (tvorenie slov, pôži?ky, rozširovanie významov). Diferenciácia slovnej zásoby pod?a rôznych kritérií (základný slovný fond, masa slovníka, neologizmy, archaizmy, synonymá, antonymá, homonymá, viacvýznamové slová at?).
C. Morfológia Slovné druhy: ohybné (podstatné mená, prídavné mená, zámená, ?íslovky, slovesá), neohybné slová (príslovky, predložky, spojky, ?astice, citoslovcia). Gramatické kategórie slovných druhov (pod?a u?ebných osnov).
D. Syntax Jednoduchá a zložená veta. Vetné ?leny. Súvetie: prira?ovacie a podra?ovacie. Druhy viet v podra?ovacom a prira?ovacom súvetí. Spojovacie výrazy. Slovosled, vetosled a interpunkcia. Požiadavky:
- spozna? jednotlivé uvedené kategórie javov;
- aplikova? vedomosti v slovách, krátkych vetách;
- uvies? príklady: slová, krátke vety, zostavi? krátke texty, v ktorých sa vyskytne požadovaný jav;
- morfologický rozbor slovných druhov a príslušných kategórií na základe východiskového textu;
- tvorenie viet s danými slovnými druhmi;
- ur?i? prísudky, spojovacie výrazy, segmentácia súvetia na vety, ur?i? druhy viet, súvetie a ozna?i? vz?ahy medzi vetnými ?lenmi/vetami;
- ur?i? syntaktickú funkciu ozna?ených slov;
- aplikova? vedomosti zo syntaxe vo vetách, tvori? jednoduché vety a súvetia. LITERÁRNE ?LÁNKY
V. ro?ník: Medicína (Janko Jesenský), Pod starou slivkou (Pavol Bujtár), ?akanka (?udmila Podjavorinská).
VI. ro?ník: Na chlieb (Jozef Gregor Tajovský), Katarína - ?udová balada, Krotite? (?udo Ondrejov), Sitniansky vatrár (Jozef Horák).
VII. ro?ník: Prvé hodinky (Jozef Gregor Tajovský), Išli hudci horou (?udová balada), Doktor (Janko Jesenský), Zuzanka Hraškovie (Pavol Országh Hviezdoslav).
VIII. ro?ník: ?apákovci (Božena Slan?íková Timrava), Statky - zmätky (Jozef Gregor Tajovský), Aneta (Pavol Bujtár). POJMY Z LITERÁRNEJ TEÓRIE Literárne dielo. Epika. Lyrika. Poviedka, ?rta, novela, román. ?udová slovesnos?, rozprávka, piese?. Literárny sujet. Fázy sujetu. Literárna postava. Umelecké prostriedky a postupy: epiteton, personifikácia, metafora, hyperbola, opis, rozprávanie, dialóg, monológ. Prvky verša: verš, sloha, rým, rytmus. SLOHOVÉ CVI?ENIA Reprodukcia obsahu. Zostavenie osnovy z hlavných myšlienok. Reprodukcia sujetu s ur?ením jednotlivých fáz. Charakteristika postavy. Priama a nepriama re?. Praktické písomnosti. ŠTUDIJNÁ LITERATÚRA Gramatika slovenského jazyka. Pravidlá slovenského pravopisu. Synonymický slovník. Krátky slovník slovenského jazyka. Sedlák, Imrich a kolektív, Dejiny slovenskej literatúry, I. a II. zväzok, Martin - Bratislava, 2009. U?ebnice pod?a ktorých sa vyu?ovalo v 5.-8. ro?níku.
Comentarii articol (1)