Hotararea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 878/2013 pentru modificarea si completarea Regulamentului de ordine interioara al instantelor judecatoresti a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 589, din 18 septembrie 2013 si a intrat in vigoare la data publicarii. Documentul modifica regulamentul de ordine interioara al instantelor, in sensul ca mai multe dispozitii sunt abrogate, in timp ce altele sunt completate si actualizate.
Concret, potrivit actului normativ, se elimina atributia presedintelui tribunalului de numire a grefierilor arhivari si registratorilor de la tribunal si judecatoriile din circumscriptia acestuia.
De asemenea, Colegiul de conducere (ce functioneaza in cadrul fiecarei instante judecatoresti, n.red.) nu va mai promova in functii de conducere informaticienii-sefi, primii-grefieri, grefierii-sefi, grefierii sefi de sectii si grefierii arhivari sefi.
Totodata, Hotararea CSM publicata miercuri abroga urmatoarea dispozitie cuprinsa in Regulament: "Repartizarea cauzei pentru rejudecare se va face cu respectarea procedurii de repartizare aleatorie".
Se introduce un nou registru in activitatea instantelor de judecata
Potrivit reglementarilor deja in vigoare, pentru evidenta activitatii, instantele acestea vor intocmi si vor pastra un nou registru: Registrul de evidenta a cauzelor suspendate.
In acest registru se vor face urmatoarele mentiuni: numarul curent, numarul de dosar, numele partilor, obiectul cauzei, data suspendarii, cauza suspendarii si temeiul de drept, data verificarii, constatarile la data verificarii, masurile luate, semnatura grefierului arhivar.
Dosarele a caror judecata a fost suspendata se vor pastra separat in arhiva curenta, iar cauzele suspendate vor fi verificate periodic de catre grefierul arhivar, care va face mentiuni despre data verificarii si constatarii in Registrul de evidenta a cauzelor suspendate sau, dupa caz, va inainta dosarul judecatorului cauzei pentru a dispune.
"Pentru cauzele a caror judecata se suspenda, instanta verifica periodic daca mai subzista cauza care a determinat suspendarea, fixand in acest scop termene de verificare. Aceste termene de verificare vor fi mentionate in registrul de termene al arhivei", se mai precizeaza in Hotararea CSM mentionata.
Clarificari referitoare la repartizarea cauzelor
Pe langa abrogarile mentionate si intocmirea noului registru, actul normativ citat aduce completari prevederilor referitoare la incetarea mandatului membrilor colegiului de conducere al instantei.
Astfel, calitatea de membru al colegiului de conducere inceteaza, dupa caz, la expirarea mandatului, prin demisie, revocare din functie, promovare, delegare, detasare sau transfer la alta instanta, parchet ori institutie, delegare sau numire in functia de presedinte al acelei instante sau prin imposibilitatea exercitarii atributiilor pe o perioada mai mare de 3 luni, precum si prin deces.
In plus, de-acum ordinea de zi a colegiului de conducere va fi comunicata si catre personalul instantei, prin afisare intr-un loc accesibil acestora sau prin intranetul instantei. "Convocarea colegiului de conducere si comunicarea ordinii de zi se fac prin secretariatul acestuia, cu cel putin o zi inainte de data sedintei. Comunicarea ordinii de zi se face si catre personalul instantei, prin afisare intr-un loc accesibil acestora sau prin intranetul instantei", se mentioneaza in documentul citat.
In ceea ce priveste repartizarea cauzelor, noile prevederi stabilesc ca, daca se constata ca pe rolul instantei exista sau au existat cel putin doua cereri formulate de aceeasi parte, avand acelasi obiect principal si aceeasi cauza, toate cererile vor fi judecate de catre primul complet investit, daca cererile nu au fost solutionate inca, precum si daca primul complet investit a luat act de renuntarea la judecarea cererii sau a anulat cererea ca netimbrata, ca nesemnata ori pentru neindeplinirea celorlalte conditii prevazute de art. 194-197 din noul Cod de procedura civila.
Nota: Hotararea CSM va putea fi consultata in perioada urmatoare in sectiunea noastra de Legislatie.