Regulamentul de ordine interioară al instanțelor judecătorești, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 387/2005, a fost abrogat, fiind înlocuit cu unul nou.
Mai exact, prin Hotărârea CSM nr. 1375/2015, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 970 din 28 decembrie 2015, a fost aprobat un nou regulament al instanțelor ce se află deja în vigoare.
Noul regulament conține 180 de articole, spre deosebire de cel vechi, care era format din 161 de articole.
Printre modificările aduse regulamentului de ordine interioară al instanțelor judecătorești se numără eliminarea prevederii referitoare la judecarea, în timpul vacanței judecătorești (între 1 iulie și 31 august), a „cauzelor pentru care legea prevedea soluționarea de urgență și cu celeritate și cele în care s-a încheiat un acord de mediere, indiferent de obiectul judecății”.
Noua variantă a regulamentului conține o mențiune nouă, și anume că, în timpul vacanței judecătorești, registratura și arhiva vor fi deschise cel puțin două zile pe săptămână, minimum o oră.
În ceea ce privește soluționarea cererilor sau a reclamațiilor individuale ale salariaților, este important de știut că acestea se adresează, ca și până acum, președintelui instanței/secției, care este obligat să răspundă în timp util și în scris. În schimb, a dispărut prevederea conform căreia persoana nemulțumită de conținutul răspunsului îl poate contesta la colegiul de conducere al instanței.
În vechiul regulament era stabilit că înregistrările în registrele și condicile existente la fiecare instanță se țin în sistem informatizat sau pe suport hârtie. Noul regulament a preluat conținutul acestui articol, dar l-a completat stabilind că, la sfârșitul zilei de lucru, baza de date trebuie să fie asigurată prin salvarea ei pe suport extern.
Regulamentul valabil în 2016 conține o secțiune nouă, numită „Înregistrarea și repartizarea cererilor adresate instanțelor, circuitul dosarelor”.
Cum arată noul regulament de ordine interioară al instanțelor judecătorești
În ceea ce privește structura noului regulament de ordine interioară pe care trebuie să îl respecte toate instanțele judecătorești din România, aceasta conține 6 capitole, precum și o anexă ce cuprinde „Lista numerelor de identificare ale instanțelor de judecată”, după cum urmează:
Capitolul I - „Dispoziții generale”): art. 1 - 4
Capitolul II - „Dispoziții privind conducerea instanțelor, atribuțiile judecătorilor, ale personalului auxiliar de specialitate și ale personalului din departamentul economico-financiar și administrativ”): art. 5 – 87
Acesta este format din secțiunile:
- Dispoziții privind activitatea judecătorilor;
- Conducerea instanțelor;
- Conducerea secțiilor;
- Măsuri privind unificarea practicii judiciare;
- Judecătorii desemnați sau delegați;
- Dispoziții privind activitatea asistenților judiciari;
- Dispoziții privind activitatea compartimentelor auxiliare ale instanțelor judecătorești;
- Evidența activității instanței.
Capitolul III - „Desfășurarea activității administrativ-judiciare a instanțelor”: art. 88 - 176, format din secțiunile:
- Raporturile de serviciu cu publicul;
- Înregistrarea și repartizarea cererilor adresate instanțelor, circuitul dosarelor;
- Dispoziții referitoare la activitatea premergătoare ședinței de judecată și de rezolvare a lucrărilor cu caracter administrativ;
- Activitatea în timpul ședinței de judecată;
- Activitatea ulterioară încheierii dezbaterilor;
- Înregistrarea căilor de atac și înaintarea dosarelor instanțelor de control judiciar;
- Dispoziții referitoare la înregistrarea cererilor de apel sau de recurs și înaintarea dosarelor la instanța de apel sau de recurs în procesele începute după intrarea în vigoare a Codului de procedură civilă, adoptat prin Legea nr. 134/2010, cu modificările și completările ulterioare;
- Dispoziții speciale referitoare la înregistrarea și judecarea cererilor privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență;
- Circuitul dosarelor după soluționarea căilor de atac;
- Punerea în executare a hotărârilor;
- Eliberarea certificatelor și a copiilor de pe înscrisuri. Restituirea înscrisurilor originale;
- Gestionarea corpurilor delicte și a valorilor;
- Psihologul instanței;
- Consilierul juridic al instanței;
- Organizarea documentării juridice și a bibliotecilor;
- Compartimentul de protecție a muncii.
Capitolul IV („Soluționarea cererilor sau a reclamațiilor individuale ale salariaților”): articolul 177
Capitolul V („Vacanța judecătorească ”): articolul 178
Capitolul VI („Dispoziții tranzitorii și finale”): art. 179 - 180
Anexă („Lista numerelor de identificare ale instanțelor de judecată”)
Notă: Hotărârea CSM nr. 1375/2015 va putea fi consultată în secțiunea de Legislație a AvocatNet.ro.