Proiectul de ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania, lansat in consultare publica de Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine (DPIIS), aduce o serie de modificari in ceea ce priveste rovinietele.
Astfel, potrivit documentului, va fi eliminata posibilitatea de achitare a tarifului pentru perioada de 90 zile: "Tariful de utilizare este structurat in functie de durata de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania, astfel: o zi, 7 zile, 30 de zile, 12 luni"
Exceptie de la aceasta regula vor face autoturismele si vehiculele de transport marfa marfa cu masa totala maxima autorizata mai mica sau egala cu 3,5 tone. Mai precis, in cazul acestor tipuri de vehicule, este introdusa posibilitatea de achitare a tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania pentru o perioada de 10 zile.
Preturile rovinietelor vor creste substantial
Propunerea de act normativ majoreaza semnificativ preturile rovinietelor, unul dintre motive fiind armonizarea legislatiei nationale cu cea a Uniunii Europene, in special in ceea ce priveste procentele recomandate de Directiva 2011/76/UE a Parlamentului European si a Consiliului de modificare a Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de transport marfa pentru utilizarea anumitor infrastructuri.
Concret, pretul rovinietei pentru autoturisme ar putea creste cu pana la 66%, in cazul rovinietelor achitate pentru 7 zile.
Astfel, pretul pentru 7 zile va fi de 5 euro, cu 2 euro mai mult ca in prezent. Pentru 30 de zile, tariful va fi de 10 euro (fata de 7 euro in prezent), iar pe o perioada de 1 an, soferii vor scoate din buzunar 32 de euro, cu 4 euro mai mult ca acum, deci cresterea va fi de aproximativ 14%. Pentru noua perioada de valabilitate introdusa, cea de 10 zile, tariful va fi de 6 euro.
Si in cazul vehiculelor de transport marfa cu masa totala maxima autorizata mai mica sau egala cu 3,5 t va fi majorat nivelul tarifelor aplicate, dupa cum urmeaza:
- Pretul pentru 7 zile va fi de 7 euro (fata de 6 euro in prezent)
- Pretul pentru 10 zile – 9 euro (in prezent nu exista posibilitatea de a achizitiona pentru 10 zile)
- Pretul pentru 30 zile – 14 euro (fata de 16 euro in prezent)
- Pretul pentru 12 luni – 100 euro (fata de 96 euro in prezent)
Cele mai mari tarife ce s-ar putea aplica in baza noilor dispozitii sunt in cazul vehiculelor de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducatorul auto), acestea urmand sa plateasca 600 euro pe o perioada de 12 luni, fata de 560 euro.
In schimb, tariful scade in cazul vehiculelor de transport marfa cu masa totala maxima autorizata de peste 12 tone cu minim patru axe. Pentru o perioada de 1 an, acestea vor plati 900 euro, adica cu 300 de euro mai putin decat in prezent.
Vezi AICI tabelul complet cu noile preturi.
Alte prevederi ale proiectului de OUG
Potrivit notei de fundamentare a proiectului de OUG, daca noile dispozitii vor fi aplicate, va fi extinsa posibilitatea de achitare a tarifului si prin intermediul unor mijloace de plata, care nu sunt parte a SIEGMCR, si care vor fi puse la dispozitie de catre distribuitori.
De asemenea, vor fi clarificate aspectele legate de reteaua de drumuri nationale pentru utilizarea careia se achita tariful de utilizare avand in vedere ca sectoarele de drumuri nationale aflate in interiorul resedintelor de judet si a municipiilor nu se afla in administrarea CNADNR, precum si de faptul ca, in cazul drumurilor nationale concesionate altor entitati, altele decat CNADNR eventualele tarife de concesiune percepute se vor face venit la dispozitia acestora.
In ceea ce priveste valabilitatea rovinietei, ca inregistrare in format electronic, precum si de emiterea si in special controlul acesteia, aceasta se va realiza numai prin intermediul SIEGMCR, nu si prin verificarea documentelor emise de distribuitori la incasarea tarifului de utilizare.
Totodata, in cazul emiterii rovinietei pentru un numar de inmatriculare eronat, se va introduce posibilitatea de mentinere a valabilitatii rovinietei si de
corectie a numarului de inmatriculare in baza de date a SIEGMCR.
"Vor fi eliminate prevederile privind sanctiunile aplicabile in cazul falsificarii rovinietei, intrucat acestea sunt fapte incriminate de Codul penal", se mai precizeaza in nota de fundamentare.
Proiectul de OUG lansat in dezbatere publica de DPIIS este disponibil AICI.
AvocatNet.ro si Porsche Inter Auto au lansat sectiunea Ghid Auto, care poate fi vizitata aici.
Comentarii articol (3)