Certificatul de cazier fiscal este reglementat de OG nr. 75/2001, care stabileste ca scopul acestui document este prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, precum si monitorizarea procesului de administrare a impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat de catre contribuabili.
In baza de date a cazierului fiscal sunt mentionati contribuabilii, persoane fizice si juridice, precum si asociatii, actionarii si reprezentantii legali ai persoanelor juridice, care au savarsit fapte sanctionate de catre normele fiscale, financiare, vamale si cele ce tin de disciplina financiara.
Conform actului normativ mentionat, prezentarea certificatului de cazier fiscal este obligatorie in urmatoarele situatii:
- la infiintarea societatilor comerciale, a societatilor cooperative si a cooperativelor agricole, de catre asociati, actionari si reprezentantii legali desemnati;
- la solicitarea inscrierii asociatiilor si fundatiilor in Registrul asociatiilor si fundatiilor de catre asociatii sau membrii fondatori ai acestora;
- la autorizarea exercitarii unei activitati independente de catre solicitanti;
- la cesiunea partilor sociale sau a actiunilor de catre noii asociati sau actionari;
- la numirea de noi reprezentanti legali, precum si la cooptarea de noi asociati sau actionari cu prilejul efectuarii majorarii de capital social.
Cazierul fiscal se emite de catre Ministerul Finantelor Publice, la nivel central, si de catre directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti la nivel local.
Procedura obisnuita de obtinere a documentului este similara pentru persoanele fizice si cele juridice. Astfel, acestea trebuie sa depuna la organul fiscal care le administreaza o cerere de solicitare a cazierului fiscal (formularul 502), insotita de anumite acte si sa achite o taxa de 20 de lei pentru eliberarea certificatului.
Documentatia care trebuie depusa odata cu solicitarea cazierului fiscal difera putin in functie de calitatea juridica a contribuabilului care cere actul. Mai exact, persoanele fizice trebuie sa depuna, pe langa cererea tip (formularul 502, care se distribuite gratuit de unitatile fiscale) si:
- chitanta de achitare a taxei de 20 lei ;
- o copie a actului identitate (BI/CI) sau o copie de pe actul de identitate a reprezentantului, dupa caz;
- o procura autentica sau imputernicire avocatiala, in cazul in care cererea de eliberare a cazierului fiscal nu se depune de catre persoana titulara.
In cazul persoanelor juridice, actele care trebuie depuse odata cu cererea de obtinere a cazierului fiscal sunt:
- chitanta de achitare a taxei de 20 lei ;
- o copie dupa actul de identitate (BI/CI) - administrator sau reprezentant pe baza de mandat, dupa caz;
- actul care atesta numirea reprezentantului legal al acestora (Ex. acte constituire / certificat constatator de la oficiul registrului comertului)
- imputernicirea , in cazul in care cererea se depune prin alt reprezentant.
Atat pentru societati, cat si pentru persoane fizice, eliberarea certificatului de cazier fiscal se face teoretic de indata, in prezenta contribuabilului sau a reprezentantului acestuia, insa uneori poate dura si cateva ore. Documentul este valabil timp de 30 de zile de la data eliberarii si numai in scopul pentru care a fost eliberat.
Procedura simplificata de eliberare a documentului – cand poti beneficia de ea?
In patru situatii reglementate de prevederile legale, eliberarea documentului se poate face si mai simplu, fara a fi nevoie de o solicitare din partea contribuabilului.
Mai exact, potrivit OG nr. 75/2001, procedura simplificata de obtinere a documentului presupune ca solicitarea, eliberarea si transmiterea cazierului fiscal sa se faca in mod direct intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Oficiul National al Registrului Comertului, in baza unui acord semnat intre cele doua institutii.
Aceasta procedura simplificata se aplica atunci cand certificatul de cazier fiscal este solicitat pentru:
- infiintarea societatilor comerciale, a societatilor cooperative si a cooperativelor agricole, de catre asociati, actionari si reprezentantii legali desemnati;
- autorizarea exercitarii unei activitati independente de catre solicitanti;
- cesiunea partilor sociale sau a actiunilor de catre noii asociati sau actionari;
- numirea de noi reprezentanti legali, precum si la cooptarea de noi asociati sau actionari cu prilejul efectuarii majorarii de capital social de catre noii reprezentanti legali, asociati si actionari.
Practic, in toate aceste patru situatii, Registrul Comertului solicita direct Fiscului cazierul fiscal, printr-o solicitare inter-institutionala care cuprinde numele si prenumele/denumirea contribuabilului, precum si codul de identificare fiscala al acestuia. Documentul solicitat altfel este transmis electronic de ANAF Registrului Comertului in termen de 8 ore.
Atentie! Cazierul fiscal si certificatul de atestare fiscala sunt doua documente diferite. Cazierul fiscal contine toate faptele savarasite de un contribuabil, care sunt sanctionate de catre normele fiscale, financiare, vamale si cele ce tin de disciplina financiara. Certificatul de atestare fiscala reflecta modul de indeplinire a obligatiilor de plata a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri datorate bugetului general consolidat al statului.