Angajatorii care incadreaza in munca stagiari ar putea primi, pentru fiecare dintre acestia, o suma egala cu 50% din valoarea indicatorului social de referinta al asigurarilor, care este de 500 de lei. Prevederea se gaseste intr-un proiect de lege care a fost deja adoptat de Senat, fiind acum in dezbatere la Camera Deputatilor.
Intr-un proiect de lege se mentioneaza ca, pentru fiecare stagiar cu studii superioare, angajatorii a putea primi din bugetul asigurarilor pentru somaj o suma egala cu 50% din valoarea indicatorului social de referinta al asigurarilor pentru somaj (lSR), in limita fondurilor alocate cu aceasta destinatie.
In prezent, valoarea ISR-ului este de 500 de lei, lunar. Astfel, cei care angajeaza stagiari ar urma sa primeasca 250 de lei/luna pentru fiecare dintre acestia, cat timp ei sunt angajati in companie.
In nota de fundamentare a proiectului se subliniaza ca, daca s-ar adopta, pe termen scurt, in 2014, suma de la bugetul de stat prevazuta pentru implementarea prevederilor acestui proiectului de lege ar fi sensibil mai mica fata de suma necesara pentru sustinerea din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiei de somaj si a cheltuielilor aferente, pentru acelasi numar de absolventi ai invatamantului superior.
De asemenea, pe termen lung, sumele rezultate pentru implementarea prevederilor proiectului de lege ar fi sensibil mai mici fata de cele necesare pentru sustinerea din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiei de somaj si a cheltuielilor aferente, pentru acelasi numar de absolventi ai invatamantului superior, se mai scrie in nota de fundamentare a acestui proiect de lege.
Stagiatura, prevazuta deja in Codul muncii
Proiectul de lege completeaza si clarifica mentiunile care exista deja in Codul muncii in ceea ce priveste stagiul si stagiatura. Astfel, legea propusa reglementeaza, pentru absolventii de invatamant superior, perioada de sase luni de debut in profesie, in conformitate cu articolul 31 alineatul 5 din Legea nr.53/2003 - Codul muncii, cu exceptia profesiilor pentru care exista reglementari speciale.
In prezent, in Codul muncii se mentioneaza doar ca la sfarsitul perioadei de stagiu, angajatorul elibereaza obligatoriu o adeverinta, care este vizata de inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala de competenta acesta isi are sediul.
Stagiul ar permite integrarea mai rapida a absolventilor pe piata muncii
Actul normativ adoptat de senatori se refera la efectuarea stagiului de catre absolventii de invatamant superior, cu exceptia profesiilor pentru care exista reglementari speciale precum medicii, notarii si avocatii.
Stagiarul este considerat debutantul in profesie, angajat cu contract individual de munca, cu exceptia celor care dovedesc ca au desfasurat activitate profesionala in acelasi domeniu, anterior absolvirii.
De altfel, conform legii propuse, scopul efectuarii stagiului este asigurarea tranzitiei absolventilor de invatamant superior de Ia sistemul de educatie Ia piata muncii, consolidarea competentelor si abilitatilor profesionale pentru adaptarea Ia cerintele practice si la exigentele locului de munca, pentru o mai rapida integrare in munca, precum si de a dobandi experienta si vechime in munca si, dupa caz, in specialitate.
Angajatorul poate finanta stagiul din mai multe surse
Pe langa suma de la bugetul asigurarilor pentru somaj, 250 de lei, stagiul poate fi finantat din bugetul propriu al angajatorului, din fondul social european, din sponsorizari ale persoanelor fizice si/sau juridice si din alte surse, se mai mentioneaza in proiectului de lege.
Suma lunara din bugetul de asigurari se acorda doar pe perioada derularii contractului de stagiu si proportional cu timpul efectiv lucrat de stagiar.
Conform proiectului de lege, contractul de stagiu se constituie ca act aditional Ia contractul individual de munca, in care se includ si prevederile din cuprinsul contractului colectiv de munca aplicabil. Prin contractul individual de munca se stabileste salariul de baza lunar al stagiarului. Valoarea acestui salariu este cea negociata de parti, pentru un program de 8 ore pe zi, respectiv de 40 de ore in medie pe saptamana.
In situatia in care angajatorul initiaza incetarea contractului individual de munca, anterior datei prevazute in contractul de stagiu, el este obligat sa restituie agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sumele incasate de Ia bugetul asigurarilor pentru somaj pentru respectivul stagiar, plus dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, in vigoare Ia data incetarii raportului de munca.
Stagiul se suspenda in cazul unui concediu medical de peste 30 de zile
Conform actului normativ propus, perioada de stagiatura ramane cea stabilita prin Codul muncii, Legea nr.53/2003, de 6 luni de debut in profesie, pentru absolventii de invatamant superior.
Perioada de stagiu se suspenda in cazul suspendarii contractului individual de munca sau daca stagiarul se afla in concediu medical o perioada mai mare de 30 de zile.
In actualul proiect de lege se mentioneaza ca stagiarul care a beneficiat de formare profesionala finantata de angajator, in conditiile din Codul Muncii, nu poate avea initiativa incetarii contractului individual de munca pentru o perioada stabilita prin act aditional Ia contractul individual de munca.
Evaluarea stagiarului
La terminarea stagiaturii, obligatia de a prezenta aceasta perioada o au ambii, atat stagiarul, cat si angajatorul.
Astfel, cu 10 zile lucratoare inainte de terminarea perioadei de stagiu, stagiarul intocmeste raportul de stagiu, pe care il inainteaza conducatorului compartimentului in care isi desfasoara activitatea, se precizeaza in proiectul de lege.
De partea cealalta, evaluarea activitatii stagiarului se realizeaza de catre evaluator, cu cel putin 5 zile lucratoare anterioare finalizarii perioadei de stagiu.
Conform actului normativ propus, evaluarea activitatii stagiarului se realizeaza pe baza:
-
analizei gradului de realizare a obiectivelor indicatorilor de perforrnanta stabiliti;
-
aprecierii nivelului de consolidare a competentelor dobandire a deprinderilor practice necesare pentru exercitarea unei ocupatii din domeniul in care acesta a efectuat stagiul.
Daca dupa evaluare stagiarul promoveaza, el primeste un certificat cu calificativul "corespunzator", care este semnat de mentorul angajator. In acest caz perioada de stagiu constituie vechime in specialitate.
Pe de alta parte, nepromovarea evaluarii se finalizeaza cu eliberarea unei adeverinte prin care se recunoaste finalizarea stagiului.
Mentorii trebuie sa aiba minimum doi ani de experienta
Proiectul de lege prevede ca angajatorul poate numi, dintre salariatii calificati, o pesoana care sa coordoneze stagiarul pe durata stagiului si care participa la activitatea de evaluare, ce va purta denumirea de mentor.
Conform dispozitiilor propuse, vor fi acceptati doar mentorii cu o experienta profesionala de cel putin doi ani in domeniul in care urmeaza sa se realizeze stagiul.
In conditiile in care aceasta activitate face parte din programul normal de lucru, un mentor poate sa coordoneze si sa supravegheze, in acelasi timp, cel mult trei stagiari.
Conform proiectului, nu poate avea calitatea de mentor salariatul care a primit una dintre urmatoarele sanctiuni pentru abatere disciplinara:
-
avertisment scris;
-
retrogradarea din functie, cu acordarea salariului corespunzator functiei in care s-a dispus retrogradarea, pentru o durata ce nu poate depasi 60 de zile;
-
reducerea salariului de baza pe o durata de 1-3 luni cu 5-10%;
-
reducerea salariului de baza si/sau, dupa caz, si a indemnizatiei de conducere pe o perioada de 1-3 luni cu 5-10%.
Legea s-ar putea aplica in prima parte a anului viitor
Prevederile acestei legi nu se aplica, deoarece inca se afla in discutii. Prima forma a acestui proiect de lege a propus-o in mijloculul lui noiembrie 2012 Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale (MMFPS).
Dupa o perioada de dezbatere de cateva luni, in mai 2013, proiectul a fost adoptat de Guvernul Romaniei si trimis spre aprobare Senatului, prima camera legislativa, conform procedurii din tara noastra.
In sedinta din 23 septembrie 2013, Senatul a adoptat acest proiect de lege, dar acest lucru nu echivaleaza cu intratrea in vigoare.
Pe 30 septembrie 2013, posibila lege a stagiarilor din invatamantul superior a fost prezentata in Biroul Permanent ale Camerei Deputatilor si inregistrata pentru dezbatere in Comisiile acesteia.
De asemenea, la aceeasi data, forma proiectului adoptata in Senat a fost trimisa la Comisiile din Camera Deputatilor: pentru raport la Comisia pentru munca si protectie sociale, iar pentru aviz la Comisia pentru buget, finante si banci, Comisia juridica, de disciplina si imunitati, precum si la Comisia pentru egalitatea de sanse pentru femei si barbati. Prima Comisie are termenul de depunere a raportului 8 octombrie 2013.
In cazul in care legea primeste raspunsuri pozitive de la Comisii, aceasta urmeaza sa fie supusa votului Camerei Deputatilor.
Dupa ce este aprobata de Camera Deputatilor, legea stagiarului din invatamantul superior nu se aplica imediat. Urmatoarea etapa dupa finalizarea procesului legislativ este promulgarea de catre Presedintele Romaniei, urmata de publicarea in Monitorul Oficial.
Pe langa procesul legislativ, intrarea in vigoare a acestei legi poate fi intarziata si din alte motive. Astfel, in lege se poate introduce o prevedere privind data de la care aceasta intra in vigoare.
De altfel, in actualul proiect se prevede ca legea stagiarului din invatamantul superior va intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial, Partea I.
In functie de ritmul in care se parcurge intreaga procedura legislativa, proiectul de lege prezentat ar putea intra in vigoare in prima parte a anului viitor.
Proiectul legii de efectuare a stagiului de catre absolventii de invatamant superior poate fi consultat in documentul atasat.