In curand, Guvernul Romaniei ar putea primi recomandari si avertizari in ceea ce priveste riscul de crize financiare din partea unei noi institutii - Comitetul National pentru Supraveghere Macroprudentiala (CNSM), care nu va avea personalitate juridica, potrivit unui proiect de Ordonanta de Urgenta a Guvernului propus de Ministerul de Finante. Infiintarea Comitetului se face pentru ca Romania sa puna in aplicare, chiar si cu intarziere, Recomandarea Comitetului European pentru Risc Sistemic din 22 decembrie 2011 privind mandatul macroprudential al autoritatilor nationale. Astfel, Comitetul va fi compus din reprezentanti ai Bancii Nationale a Romaniei (BNR), ai Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) si ai Ministerului Finantelor Publice.
Formarea Comitetului National pentru Supraveghere Macroprudentiala (CNSM) este pusa in discutie intr-un proiect de Ordonanta de Urgenta a Guvernului propus la inceputul acestei saptamani de Ministerul de Finante.
Comitetul nu va avea personalitate juridica, iar rolul acestuia va fi de a asigura coordonarea supravegherii macroprudentiale la nivel national si va fi responsabil de coordonarea gestiunii crizelor financiare.
Obiectivul fundamental al CNSM este mentinerea stabilitatii financiare, inclusiv prin consolidarea capacitatii sistemului financiar de a rezista la socuri si prin diminuarea acumularii de riscuri sistemice.
Astfel, in consens cu atributiile legate de supravegherea macroprudentiala, CNSM are conferite responsabilitati pe linia coordonarii gestiunii crizelor financiare, in sensul identificarii masurilor necesare in vederea reducerii riscului de contaminare in cazul unui impact sistemic al eventualelor dificultati cu care se pot confrunta participantii la piata financiara.
Conform proiectului de OUG al Ministerului de Finante, in cazul in care in urma analizelor efectuate, CNSM identifica un potential risc la adresa stabilitatii financiare, poate emite recomandari si avertizari:
-
Guvernului in vederea initierii unor proiecte legislative in scopul mentinerii stabilitatii financiare
-
autoritatilor de supraveghere financiara microprudentiala, cu privire la directiile de actiune care trebuie urmate.
Destinatarii recomandarilor trebuie sa informeze Comitetul cu privire la masurile adoptate in vederea respectarii recomandarilor sau, dupa caz, sa furnizeze o justificare corespunzatoare in cazul in care nu au adoptat astfel de masuri.
Structura CNSM
Potrivit proiectului de OUG, CNSM va avea urmatoarea structura organizationala: Consiliul general, Comitetul tehnic privind riscul sistemic, Comitetul tehnic privind gestiunea crizelor financiare si Secretariatul.
Ca responsabilitati, Comitetul tehnic privind riscul sistemic si Comitetul tehnic privind gestiunea crizelor financiare vor sprijini activitatea Consiliului general, prin elaborarea de analize si propunerea de masuri in vederea indeplinirii obiectivului fundamental al Comitetului.
In plus, organismul decizional al CNSM va fi Consiliul general, care va fi alcatuit din 8 membri, respectiv: guvernatorul, prim-viceguvernatorul si economistul sef al bancii centrale, presedintele si prim-vicepresedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara, trei reprezentanti ai Ministerului Finantelor Publice cu rang de ministru sau secretar de stat.
Presedintele Comitetului va fi guvernatorul BNR, institutie care va asigura Secretariatul Comitetului. Fiecare membru va avea cate un vot, iar Guvernatorul BNR va avea drept de veto. In plus, Directorul Fondului de Garantare a Depozitelor in Sistemul Bancar participa la lucrarile Consiliului general, fara drept de vot.
Pentru a-si indeplini rolul, Consiliul general se va intruni in sedinte ordinare de cel putin patru ori pe an, precum si in sedinte extraordinare la solicitarea oricarui membru al sau.
La randul sau, CNSM va fi supravegheat. Potrivit proiectului prezentei ordonante de urgenta, CNSM va intocmi un raport anual, care va fi sustinut de Presedintele acestuia in sedinta comuna a celor doua camere ale Parlamentului Romaniei, pana la data de 30 iunie a anului urmator, fara a fi supus votului.
In vederea indeplinirii atributiilor sale, Comitetul are competenta de a solicita toate datele si informatiile nationale relevante, inclusiv informatii de la autoritatile de supraveghere financiara microprudentiala si informatii din afara ariei de reglementare, precum si informatii la nivel de institutie in urma unei solicitari justificate si cu aranjamente adecvate pentru a se asigura confidentialitatea, autoritatile si institutiile sesizate fiind obligate sa furnizeze informatiile solicitate.
In plus, Comitetul asigura cooperarea si schimbul de informatii cu autoritati echivalente din alte state membre, cu pastrarea confidentialitatii informatiilor primite.
De ce este nevoie de un nou Comitet de supraveghere financiara
Odata cu aparitia CNSM, Romania va transpune in practica Recomandarea Comitetului European pentru Risc Sistemic din 22 decembrie 2011 privind mandatul macroprudential al autoritatilor nationale (CERS/2011/3).
Potrivit acestei recomandari, statele membre trebuie sa desemneze, sa stabileasca prerogativele si sa asigure cadrul legal necesar pentru organizarea si functionarea unei autoritati nationale careia ii sunt incredintate atributii in domeniul politicii macroprudentiale.
Romania este obligata sa adopte noul Comitet in regim de urgenta, deoarece a depasit termenul limita stabilit pentru asigurarea implementarii la nivel national a CERS/2011/3, care a fost 1 iulie 2013.
De altfel, pana la aceata data trebuia sa fie asigurata inclusiv operationalizarea organismului insarcinat cu prerogative in domeniul politicii macroprudentiale.
In plus, pana la data de 30 iunie 2013, statele membre ar fi trebuit sa transmita Comitetului un raport cu privire la modalitatea de implementare a prevederilor recomandarii.