Colapsul din 2008 si criza mondiala ulterioara au scos in evidenta nevoia de monitorizare mai atenta a sistemului financiar european prin intermediul unei mai bune coordonari la nivelul UE, fiind, astfel, propus un pachet legislativ privind supravegherea financiara, informeaza un comunicat de presa al Parlamentului European.
Noul pachet legislativ privind supravegherea financiara propune introducerea unui Comitet european pentru riscuri sistemice si a unui sistem european al supraveghetorilor financiari. Scopul noului pachet legislativ este prevenirea unei crize in viitor si protejarea investitorilor, fara supraincarcarea pietei.
De asemenea, in prezent, au loc si discutii privind un nou regim de reglementare pentru fondurile speculative si alte fonduri de investitii alternative, votul urmand sa aiba loc intr-o etapa ulterioara.
Ca si raspuns la criza financiara, PE a solicitat, de la inceputul anului 2008, luarea unor masuri specifice pentru a asigura o mai buna supraveghere a pietelor.
Potrivit PE, astfel de masuri au fost propuse la mijlocul anului 2009 de catre Comisia Europeana sub forma de patru mecanisme de supraveghere diferite, in contextul unui sistem de supraveghere la nivelul UE.
In cazul in care vor fi aprobate de catre PE si Consiliu, aceste mecanisme vor contribui la supravegherea, la nivelul UE si in stransa coordonare cu autoritatile nationale de supraveghere a:
- economiei in general
- institutiilor specifice de importanta sistemica
- mijloacelor alternative de investitii, precum fondurile speculative.
Scopul acestor mecanisme este de a evita o repetare a crizei financiare dintre 2008 si 2010.
Pe baza raportului intocmit de Jacques de Larosière - fostul director al Fondului Monetar International si fostul guvernator al bancii centrale a Frantei - din februarie 2009 privind supravegherea financiara din UE, Comisia Europeana a propus introducerea a doua instrumente principale:
In acest context, un Comitet european pentru riscuri sistemice (CERS) care sa monitorizeze si sa evalueze riscurile ce ameninta stabilitatea sistemului financiar in ansamblu. In caz de nevoie, CERS va emite statelor membre si autoritatilor europene de supraveghere avertismente cu privire la riscurile sistemice susceptibile de a se acumula si, de asemenea, recomandari cu privire la masurile care se impun in vederea gestionarii riscurilor respective.
Compozitie: liderii Bancii Centrale Europene, 27 de banci centrale nationale, autoritatile europene de supraveghere, precum si autoritatile nationale de supraveghere.
Comitetul va fi situat la Frankfurt, sub auspiciile Bancii Centrale Europene
Totodata, trei autoritati de supraveghere europeana pentru supravegherea institutiilor financiare individuale care sunt suficient de importante pentru a reprezenta o amenintare, in cazul in care intampina dificultati, lucrand in stransa legatura cu autoritatile nationale de supraveghere, formand un Sistem european al supraveghetorilor financiari (SESF)
La nivelul UE, Autoritatea bancara europeana (ABE), Autoritatea europeana pentru asigurari si pensii ocupationale (AEAPO) si Autoritatea europeana pentru valori mobiliare si piete (AEVMP) vor supraveghea bancile, companiile de asigurare si respectiv pietele financiare.
SESF va contribui, de asemenea, la armonizarea standardelor si reglementarilor la nivelul UE, obiectivul final fiind o „ Carte de reguli comune" pentru autoritatile de reglementare din UE.
Reprezentanti la cel mai inalt nivel ai autoritatilor nationale competente de supraveghere; fiecare din cele trei autoritati va numi un reprezentant in Comitetul Director al SESF.
Managerii fondurilor de investitii alternative
Masurile au incantat o multime de discutii iar eurodeputatii au prezentat 3000 modificari, inclusiv crearea de fonduri specifice pentru a ajuta bancile cu importanta sistemica in caz de probleme, capacitatea autoritatilor de a impune solutii privind reglementarile nationale in caz de conflict, dreptul autoritatilor de a interzice temporar anumite produse financiare si de a prelua supravegherea directa a institutiilor specifice, daca acest lucru va fi necesar.
Una din cele mai controversate propuneri pare a fi cea privind managerii fondurilor de investitii alternative, inclusiv fondurile speculative, fondurile de capital privat si fondurile de investitii imobiliare.
Acestea vor trebui sa fie inregistrate in statele membre, sa dovedeasca ca au manageri si structuri competente si sa indeplineasca cerintele minime de capital. Votul asupra acestui raport a fost amanat.
Sursa: Parlamentul European
Comentarii articol (0)