Potrivit OUG nr. 28/2013 care a modificat in august Codul de procedura fiscala, persoanele fizice care obtin venituri din activitati agricole isi vor putea achita impozitul si contributiile aferente acestor venituri la organul fiscal din cadrul unitatilor administrativ-teritoriale corespunzatoare localitatii in care acestia isi au domiciliul fiscal, daca in localitatea respectiva nu exista o unitate teritoriala a Fiscului. AvocatNet.ro a scris detaliat despre acest subiect aici.
Pentru a putea fi pusa in aplicare aceasta masura, ministrul Finantelor si ministrul Dezvoltarii au emis un act normativ comun, Ordinul nr. 1714/3246/2013, prin care au aprobat procedura de incasare si de virare la bugetul de stat si bugetele asigurarilor sociale a sumelor incasate in numerar de catre compartimentele de specialitate ale unitatilor administrativ-teritoriale. Documentul a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 648 din 22 octombrie 2013 si a intrat in vigoare la data publicarii.
Ce cuprind noile reglementari?
Potrivit Ordinului 1714/3246/2013, persoanele fizice care datoreaza statului impozit si contributii aferente veniturilor din activitati agricole, precum si accesorii pentru neachitarea la timp a acestora, pot sa plateasca aceste obligatii fiscale la compartimentele de specialitate din cadrul primariilor, daca:
- in localitatea unde isi au domiciliul fiscal nu exista o unitate teritoriala a ANAF,
- intre unitatea administrativ-teritoriala, prin primar si directia generala regionala a finantelor publice in a carei raza se afla localitatea, prin directorul general sau imputernicitul acestuia, s-a incheiat un protocol in acest scop.
De asemenea, documentul prevede ca lista unitatilor administrativ-teritoriale care au incheiat protocolul cu directia generala regionala a finantelor publice va fi publicata pe pagina proprie de internet a acesteia, precum si pe cea a ANAF si a prefecturii judetului.
Pentru informarea contribuabililor, primariile vor trebui sa publice protocolul la sediul lor, precum si in alte locuri de interes public (cum ar fi unitati medicale, culturale si altele asemenea, pe care le apreciaza ca fiind utile pentru aducerea protocolului la cunostinta contribuabililor interesati).
Cum se transmit datele de la organul fiscal competent la primarie?
Conform ordinului comun al ministrul Finantelor si al ministrului Dezvoltarii, organul fiscal competent va intocmi si va comunica fiecarui compartiment de specialitate al primariei, lista contribuabililor care datoreaza obligatii fiscale aferente veniturilor din activitati agricole.
Aceasta lista va fi realizata lunar, se va transmite in primele cinci zile ale lunii urmatoare si va cuprinde informatii actualizate privind obligatiile fiscale datorate la sfarsitul lunii de referinta.
In acelasi timp, pentru obligatiile fiscale datorate de contribuabili pana la data incheierii protocolului intre directia generala regionala a finantelor publice si primarie, lista se va comunica compartimentului de specialitate al primariei in termen de doua zile de la data incheierii protocolului.
Potrivit documentului, lista contribuabililor care realizeaza venituri din activitati agricole si trebuie sa-si achite taxele catre stat va cuprinde urmatoarele elemente:
- numele si prenumele contribuabilului,
- codul numeric personal,
- domiciliul fiscal,
- suma datorata,
- natura obligatiei fiscale (impozit, contributii sociale, dobanzi si penalitati de intarziere).
In cazul in care ar putea aparea neclaritati privind suma obligatiilor fiscale datorate de un contribuabil, compartimentul de specialitate al primariei va avea obligatia de a solicita organului fiscal competent clarificari.
Update (ora 13:54) Procedura de plata a impozitelor si contributiilor de asigurari pentru cei care obtin venituri din activitati agricole a intrat deja in vigoare, iar aceasta categorie de contribuabili trebuie sa isi achite obligatiile fiscale pana pe 25 octombrie. Totusi, noile reglementari stabilesc ca pentru a se putea face plata efectiva trebuie ca autoritatile sa indeplinesca o serie de formalitati.
Reprezentantii ANAF ne-au declarat ca procedura recent aprobata va putea fi aplicata pana pe 25 octombrie, data limita de plata a impozitelor pentru cei care obtin venituri din activitati agricole. Acestia ne-au explicat ca in doua zile de la publicarea Ordinului nr. 1714/3246/2013 in Monitorul Oficial, adica pe 24 octombrie, directia regionala a finantelor publice trebuie sa transmita, prin administratia judeteana a finantelor publice, fiecarei primarii din raza sa teritoriala doua exemplare ale unui protocol (pe care directia regionala trebuie sa il incheie cu primariile, pentru ca cele din urma sa poata incasa taxele si impozitele de la contribuabili). Reprezentantii Fiscului, contactati de AvocatNet.ri prin Biroul de Asistenta a Contribuabililor, sunt optimisti ca acest lucru se va finaliza pana vineri.
Totusi, mai exista cateva formalitati pe care autoritatile trebuie sa le indeplineasca. Mai exact, daca primariile sunt de acord cu protocolul primit de la directia regionala a finantelor publice, atunci trebuie sa comunice, in termen de doua zile de la data primirii, administratiei judetene a finantelor publice un exemplar al documentului.
In cazul in care primaria nu comunica, in termenul prevazut, protocolul semnat, atunci procedura de incheiere a protocolului poate fi reluata ulterior din initiativa unitatii administrativ-teritoriale.
Totodata, primariile trebuie sa afiseze la sediul lor protocolul incheiat si numai dupa ce toate aceste etape sunt finalizate cu acces, abia atunci organul fiscal competent va intocmi si va comunica fiecarui compartiment de specialitate al primariei, lista contribuabililor care datoreaza obligatii fiscale aferente veniturilor din activitati agricole. Aceasta lista se va realiza lunar si se va transmite in primele cinci zile ale lunii urmatoare.
Pentru o corecta informare, contribuabilii ar trebui sa verifice la administratiile locale daca pot plati pe 25 octombrie impozitele la primarii, au precizat reprezentantii ANAF.
Care este procedura de plata a impozitului si a contributiilor sociale?
Reglementarile recent intrate in vigoare, stabilesc ca obligatiile fiscale datorate de persoanele care realizeaza venituri din activitati agricole se vor plati in numerar la compartimentul de specialitate al primariei.
Mai departe, acest compartiment va incasa sumele de bani in baza listei cu contribuabili sau in baza deciziilor de impunere ori a deciziilor referitoare la obligatiile de plata accesorii prezentate de contribuabili. De asemenea, compartimentul de specialitate al primariei va incasa sumele platite de contribuabil chiar daca acesta efectueaza o plata mai mica decat cuantumul obligatiilor fiscale datorate.
Noul act normativ prevede ca data platii obligatiilor fiscale este data inscrisa in documentul de plata eliberat de compartimentul de specialitate al primariei care a incasat suma.
Totodata, in documentul de plata eliberat de compartimentulul de specialitate al unitatii administrativ- teritoriale acesta mentioneaza cuantumul si natura obligatiei fiscale achitata de contribuabil, precum si contul bugetar al obligatiei fiscale ce face obiectul platii astfel:
- 20.03.01.13 - pentru impozitul pe veniturile din activitati agricole si accesoriile acestuia stabilite prin decizia de impunere privind platile anticipate cu titlu de impozit pe venit sau decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii;
- 26.21.05.03.02 – pentru contributiile de asigurari sociale de sanatate si accesoriile acestora stabilite prin decizia de impunere privind platile anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate sau decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii;
- 20.03.01.60 – pentru impozitul pe veniturile din activitati agricole si accesoriile acestuia stabilite prin decizia de impunere anuala sau decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii.
Pe baza informatiilor din documentul de plata, compartimentul de specialitate al primariei urmeaza sa realizeze o situatie privind sumele incasate reprezentand obligatii fiscale.
In situatia in care ar putea exista sume achitate eronat de catre contribuabili pe alte tipuri de obligatii fiscale sau stinse eronat de catre organele fiscale, contribuabilul va depune, la organul fiscal competent din subordinea ANAF, o cerere in acest sens, la care va atasa o copie a documentului de plata. In acest caz, data platii obligatiilor fiscale este data inscrisa in documentul de plata eliberat de compartimentul de specialitate al primariei care a incasat suma.
Mai departe, sumele pe care compartimentul de specialitate al primariei le-a incasat de la contribuabili vor fi depuse in termen de cel mult cinci zile lucratoare de la incasare, in contul 50.42 "Disponibil din sume colectate de unitatile administrativ-teritoriale pentru alte bugete" care se deschide pe numele acestora la unitatea teritoriala a trezoreriei statului. La randul sau, unitatea va transfera sumele in conurile de venituri ale bugetului de stat si bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
Comentarii articol (3)