Atat regulamentul intern, cat si contractul individual de munca se incheie conform reglementarilor legale. Pe de o parte, regulamentul intern este un act unilateral care se intocmeste fara acordul angajatilor si care stabileste si impune acestora reguli de conduita, sanctiuni, politici interne de functionare, masuri de organizare a muncii. De cealalta parte, contractul individual de munca este rezultatul acordului de vointa dintre cele doua parti, angajator si angajat, prin care sunt stabilite drepturi si obligatii strict legate de partile semnatare ale contractului respectiv.
Ce este regulamentul intern?
Mai exact, regulamentul intern se intocmeste de angajator si reprezinta documentul prin care acesta poate stabili si impune tuturor salariatilor reguli de conduita, sanctiuni, politici interne de functionare, masuri de organizare a muncii, a declarat pentru AvocatNet.ro Carmen Olaru, partener departamentul Payroll din cadrul APEX Team International.
Conform Codului muncii, regulamentul intern trebuie intocmit in termen de 60 de zile de la data de la care societatea dobandeste personalitate juridica, indiferent de numarul de salariati.
Desi Codul muncii nu prevede sanctiuni pentru neintocmirea regulamentului intern, totusi, in cazul unui control, inspectorii de munca vor dispune masura intocmirii acestuia, a atras atentia Carmen Olaru. In cazul in care angajatorul nu respecta masurile dispuse de inspectori va fi sanctionat cu o amenda intre 3.000 si 10.000 de lei.
Prevederile regulamentului intern se aplica tuturor salariatilor, indiferent de natura contractului individual de munca si de functia detinuta, persoanelor care isi desfasoara activitatea pe baza de contract de colaborare sau prestari servicii (conventii civile), personalului de la alte societati care lucreaza ca detasati sau delegati in cadrul societatii, precum si elevilor sau studentilor care efectueaza practica in cadrul societatii, a adaugat sursa citata.
Regulamentul intern se aduce la cunostinta tuturor salariatilor, lucru care revine in sarcina angajatorului si isi produce efectele fata de toti salariatii din momentul instiintarii acestora.
Modul concret de informare a fiecarui salariat cu privire la continutul regulamentului intern se stabileste prin contractul colectiv de munca aplicabil sau, dupa caz, prin continutul regulamentului intern, se mentioneaza in Codul muncii.
Desi salariatii trebuie informati in privinta existentei unui regulament intern, nu este necesar acordul acestora pentru intocmirea documentului, regulamentului intern fiind un act unilateral al angajatorului, dar sindicatul sau reprezentantii salariatilor trebuie consultati asupra prevederilor acestuia, ne-a mai precizat specialistul APEX Team International.
Regulamentul intern este al doilea instrument de lucru al companiei, a precizat la inceputul lunii octombrie Marilena Balabuti, inspector sef adjunct Inspectoratul Teritorial de Munca Bucuresti, in cadrul unui seminar organizat de AvocatNet.ro.
Potrivit inspectorului, angajatorii nu trebuie sa aiba un regulament intern pentru ca acesta va fi supus controlului, ci pentru ca le este util si ii ajuta sa-si desfasoare activitatea.
"Regulamentul intern trebuie sa fie un instrument flexibil de lucru, care sa ajute angajatorul sa functioneze", a declarat la acea data sursa citata.
Marilena Balabuti a punctat ca nu exista un model standard al regulamentului intern, astfel ca angajatorii gresesc atunci cand nu isi intocmesc propriul regulament, ci utilizeaza un model de la o alta firma cu un obiect de activitate diferit. De aceea, atunci cand este realizat, regulamentul intern ar trebui verificat si de un specialist al legislatiei muncii, a subliniat aceeasi sursa.
Ce cuprinde regulamentul intern?
Regulamentul intern poate contine orice fel de masuri, reguli, norme de conduita, politici interne sau proceduri pe care angajatorul le doreste cu conditia ca acestea sa nu contravina legislatiei muncii, prevederilor din contractul individual de munca sau cel colectiv si nu poate stabili drepturi inferioare celor din prevederile legale sau contractuale, a subliniat Carmen Olaru.
In plus, nerespectarea regulamentului intern de catre salariati poate fi sanctionata disciplinar, iar sanctiunile care se aplica in acest caz pot fi mentionate in regulament.
Codul muncii stipuleaza dispozitiile minime obligatorii pe care regulamentul intern trebuie sa le contina. Acestea sunt:
- reguli privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii;
- reguli privind respectarea principiului nediscriminarii si al inlaturarii oricarei forme de incalcare a demnitatii;
- drepturile si obligatiile angajatorului si ale salariatilor;
- procedura de solutionare a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor;
- reguli concrete privind disciplina muncii in unitate;
- abaterile disciplinare si sanctiunile aplicabile;
- reguli referitoare la procedura disciplinara;
- modalitatile de aplicare a altor dispozitii legale sau contractuale specifice;
- criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor.
De asemenea, regulamentul intern mai trebuie sa contina:
- procedurile de cercetare disciplinara;
- procedurile de cercetare a salariatului in cazul concedierii pentru necorespundere profesionala.
Potrivit lui Carmen Olaru, in aceste conditii angajatorul poate stabili care sunt abaterile disciplinare si sanctiunile care se pot aplica pentru abateri sau la cate repetari ale unor abateri de la regulile interne se pot dispune sanctiunile, dar nu poate stabili alte sanctiuni decat cele prevazute de Codul muncii, adica:
a) avertismentul scris;
b) retrogradarea din functie, cu acordarea salariului corespunzator functiei in care s-a dispus retrogradarea, pentru o durata ce nu poate depasi 60 de zile;
c) reducerea salariului de baza pe o durata de 1-3 luni cu 5-10%;
d) reducerea salariului de baza si/sau, dupa caz, si a indemnizatiei de conducere pe o perioada de 1-3 luni cu 5-10%;
e) desfacerea disciplinara a contractului individual de munca.
In acelasi timp, regulamentul intern nu poate contine reglementari contrare contractului individual de munca, ne-a declarat avocatul Antoanela Geaman, consultant in cadrul forumului AvocatNet.ro.
Atentie! Regulamentul intern este un document care poate fi folosit in instanta in cazul unui proces intre angajator si salariat. Potrivit Antoanelei Geaman, regulamentul intern organizeaza modul de functionarea al societatii si are caracter de act obligatoriu legal. Avand in vedere aceste aspecte, regulamentul intern poate fi folosit in instanta.
Ce este contractul individual de munca?
Spre deosebire de regulamentul intern, care reprezinta un act unilateral al angajatorului, contractul individual de munca este rezultatul acordului de vointa dintre angajator si angajat, intre care se incheie actul, ne-a declarat Carmen Olaru.
"Contractul individual de munca este contractul in temeiul caruia o persoana fizica, denumita salariat, se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, in schimbul unei remuneratii denumite salariu", se arata in Codul Muncii.
Important! Partile nu pot negocia orice si nu pot cuprinde in contractul incheiat orice clauze, a subliniat specialistul.
In cazul in care sunt stipulate in contractul individual de munca clauze contrare dispozitiilor legale acest lucru se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei, ne-a mai spus sursa citata.
Contractul individual de munca se incheie in forma scrisa, in limba romana si se inregistreaza in Registrul electronic de evidenta a salariatilor (Reges) anterior inceperii activitatii de catre salariat, a declarat reprezentantul APEX Team International.
Forma scrisa este obligatorie pentru incheierea valabila a contractului, iar obligatia de incheiere a contractului individual de munca in forma scrisa revine angajatorului.
Elemente obligatorii in CIM
Conform lui Carmen Olaru, contractul individual de munca trebuie sa contina in mod obligatoriu urmatoarele elemente:
- identitatea partilor;
- durata contractului;
- locul de munca;
- felul muncii;
- durata muncii;
- concediul;
- salarizare;
- drepturi specifice legate de sanatate si securitate in munca;
- alte clauze referitoare la perioada de proba, perioada de preaviz, clauza cu privire la formarea profesionala, clauza de neconcurenta, clauza de mobilitate, clauza de confidentialitate, etc.;
- drepturi si obligatii generale ale partilor;
- dispozitii finale.
Totodata, intre parti pot fi negociate si cuprinse in contractul individual de munca si alte clauze specifice:
- clauza cu privire la formarea profesionala;
- clauza de neconcurenta;
- clauza de mobilitate;
- clauza de confidentialitate.
Clauzele contractului individual de munca nu pot contine prevederi contrare sau drepturi sub nivelul minim stabilit prin acte normative ori prin contracte colective de munca, a adaugat Carmen Olaru.
Comentarii articol (11)