Regulamentul intern reprezinta documentul de baza al unei societati, prin care angajatorul stabileste regulile de functionare a firmei, drepturile si obligatiile salariatilor, precum si abaterile disciplinare si masurile aplicabile in astfel de situatii. Totodata, regulamentul intern determina raporturile dintre angajator si angajatii sai. Specialistii contactati de AvocatNet.ro au insa pareri diferite atunci cand vine vorba despre respectarea regulamentului intern al unei firme in care unii angajati sunt delegati sau detasati. In aceasta situatie, trebuie avute in vedere anumite aspecte specifice delegarii si detasarii.
Diferenta dintre delegare si detasare
Mirela Banu, consultant resurse umane in cadrul Finexpert Consulting, a declarat pentru AvocatNet.ro ca salariatii delegati executa o lucrare/sarcina temporara din dispozitia angajatorului in afara locului sau de munca, in timp ce salariatii detasati isi schimba temporar locul de munca la alt angajator pentru executarea unor lucrari in interesul acestuia.
“Deosebirea dintre delegare si detasare consta in faptul ca salariatul delegat presteaza activitate pentru angajator, dar in alt loc de munca decat cel stabilit in contractul individual de munca, in timp ce salariatul detasat presteaza activitate pentru alt angajator”, a explicat specialistul Finexpert Consulting.
In cazul delegarii, contractul individual de munca nu se suspenda, iar angajatorul are obligatia de a-i plati salariatului drepturile salariale, spre deosebire de detasare, situatie in care contractul individual de munca se suspenda, iar drepturile salariale sunt platite de catre angajatorul la care salariatul a fost detasat, a punctat Mirela Banu.
Potrivit acesteia, delegarea poate fi dispusa pentru o perioada de cel mult 60 de zile calendaristice in 12 luni si se poate prelungi pentru perioade succesive de maximum 60 de zile calendaristice, doar cu acordul salariatului.
Detasarea poate fi dispusa pe o perioada de cel mult un an. In mod exceptional, perioada detasarii poate fi prelungita din motive obiective ce impun prezenta salariatului la angajatorul la care s-a dispus detasarea, cu acordul ambelor parti, din sase in sase luni, a afirmat Mirela Banu.
Salariatii delegati si cei detasati la o societate trebuie sa respecte regulamentul intern al acesteia?
Parerile specialistilor, referitoare la situatia in care angajatii delegati si cei detasati trebuie sa respecte sau nu regulamentul intern al societatii in care sunt delegati sau detasati, sunt impartite.
Astfel, Mirela Banu ne-a precizat ca prevederile regulamentului intern se aplica atat personalului incadrat cu contract individual de munca, cat si colaboratorilor cu care societatea are incheiat contract de prestari servicii sau personalului de la alte societati care lucreaza ca delegati sau detasati in cadrul societatii.
De asemenea, Carmen Olaru, sefa departamentului Payroll din cadrul Apex Team International, a precizat pentru AvocatNet.ro ca regulile privind disciplina muncii din societatile in care salariatii isi desfasoara activitatea sunt aplicabile atat salariatului detasat, cat si celui delegat, restul regulilor interne ce trebuie respectate sunt cele stabilite de angajatorul cu care salariatul respectiv are incheiat contractul individual de munca
Aceasta a adaugat ca in cazul salariatilor delegati angajatorul ramane acelasi, modificandu-se doar locul desfasurarii activitatii, astfel ca salariatilor aflati in delegatie le sunt aplicabile reglementarile regulamentului intern.
In schimb, Antoanela Geaman, avocat doctor si consultanta in forumul AvocatNet.ro este de alta parere. Potrivit acesteia, delegarea presupune modificarea locului muncii cu pastrarea neschimbata a celorlalte elemente ale contractului de munca, insa nu implica un transfer de autoritate aupra salariatului.
“Prin urmare, pe intreaga perioada a delegarii salariatul ramane subordonat angajatorului care a dispus delegarea, astfel ca daca nu exista conventie contrara (prin act aditional la contractul de munca sau conventie intre cei doi angajatori) angajatul nu este tinut sa respecte regulamentul intern al unitatii unde este delegat, ci pe cel initial”, a subliniat avocatul.
In ceea ce priveste detasarea angajatilor, din punct de vedere al naturii juridice aceasta reprezinta o cesiune a contractului individual de munca cu clauza retrocesiunii, ne-a declarat Antoanela Geaman.
“Avand in vedere ca salariatul detasat se subordoneaza pe durata detasarii angajatorului la care s-a efectuat detasarea, el va raspunde disciplinar si patrimonial fata de acesta din urma, prin urmare, trebuie sa respecte regulamentul intern al acestuia, daca nu se prevede altfel in intelegerea dintre cei doi angajatori”, a explicat Antoanela Geaman.
De cealalta parte, Carmen Olaru, ne-a precizat ca in cazul detasarii, drepturile cuvenite sunt platite de societatea unde este detasat salariatul, iar acesta va beneficia de drepturile ce ii sunt mai favorabile, fie de drepturile de la angajatorul care a dispus detasarea, fie de drepturile de la angajatorul la care este detasat.
Ce este si ce trebuie sa cuprinda regulamentul intern?
Regulamentul intern este un act unilateral care se intocmeste de catre angajator fara acordul angajatilor si care stabileste si impune acestora reguli de conduita, sanctiuni, politici interne de functionare, masuri de organizare a muncii.
Conform Codului muncii, regulamentul intern trebuie intocmit in termen de 60 de zile de la data de la care societatea dobandeste personalitate juridica, indiferent de numarul de salariati.
Regulamentul intern se aduce la cunostinta tuturor salariatilor, lucru care revine in sarcina angajatorului si isi produce efectele fata de toti salariatii din momentul instiintarii acestora.
Modul concret de informare a fiecarui salariat cu privire la continutul regulamentului intern se stabileste prin contractul colectiv de munca aplicabil sau, dupa caz, prin continutul regulamentului intern, se mentioneaza in Codul muncii.
Regulamentul intern trebuie sa contina o serie de dispozitii minime obligatorii prevazut in Codul muncii. Acestea sunt:
- reguli privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii;
- reguli privind respectarea principiului nediscriminarii si al inlaturarii oricarei forme de incalcare a demnitatii;
- drepturile si obligatiile angajatorului si ale salariatilor;
- procedura de solutionare a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor;
- reguli concrete privind disciplina muncii in unitate;
- abaterile disciplinare si sanctiunile aplicabile;
- reguli referitoare la procedura disciplinara;
- modalitatile de aplicare a altor dispozitii legale sau contractuale specifice;
- criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor.