Sumele incasate din amenzile contraventionale din domeniul rutier vor intra in totalitate la bugetul de stat, dupa cum se arata in Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 101/2013 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2011 privind infiintarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier, publicata luni in Monitorul Oficial nr. 677 si care a intrat in vigoare in aceeasi zi.
Concret, actul normativ abroga dispozitiile care prevedeau ca sumele provenite din amenzile contraventionale aplicate persoanelor fizice si persoanelor juridice de catre personalul cu atributii de inspectie si control din cadrul ISCTR si de personalul imputernicit din cadrul CNADNR se fac venit la bugetul de stat in procent de 10%, diferenta revenind ca venituri extrabugetare CNADNR.
Astfel, potrivit vechilor prevederi, sumele care reveneau CNADNR, adica 90% din totalul amenzilor, erau utilizate in exclusivitate pentru finantarea lucrarilor de constructie, modernizare, intretinere si reparatie a drumurilor nationale, precum si pentru garantarea si rambursarea creditelor externe si interne contractate in acest scop.
Noile reguli, aplicabile deja, stabilesc ca CNADNR nu va mai primi niciun procent din amenzile aplicate, ceea ce inseamna ca banii nu vor mai fi folositi in scopul intretinerii si reparatiei drumurilor.
"Amenzile contraventionale aplicate persoanelor fizice si persoanelor juridice pentru nerespectarea prevederilor OG nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, ale OG nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania, ale HG nr. 1.373/2008 privind reglementarea furnizarii si transportului rutier de bunuri divizibile pe drumurile publice din Romania, si ale HG nr. 1.777/2004 privind introducerea restrictiei de circulatie pe unele sectoare de autostrazi si de drumuri nationale europene (E) pentru vehiculele rutiere si neincasate pana la aceasta data constituie venit la bugetul de stat", se precizeaza in documentul citat.
Conform reglementarilor, CNADNR va transmite, in acest sens, procesele-verbale de constatare a contraventiei unitatilor din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in vederea executarii silite a sumelor neincasate.
Cati bani va incasa statul?
Potrivit unor declaratii recente ale Teodorei Trandafir, purtatorul de cuvant al Ministerului Transporturilor, CNADNR a incasat, in primele zece luni ale anului, circa doua milioane de euro din valoarea amenzilor aplicate de Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier.
''Vreau sa precizez ca, pana acum, 10% mergea la bugetul de stat si 90% la CNADNR. Din aceasta suma, CNADNR a incasat in primele zece luni din 2013 circa doua milioane de euro'', a mentionat Teodora Trandafir, citata de finantistii.ro.
Confederatia Nationala Rutiera (CNR) nu este de acord cu aceasta masura a Guvernului si considera ca, in acest fel, se finalizeaza procesul de distrugere sistematica a intreprinderilor mici si mijlocii din transporturile rutiere ce se confrunta de mai mult timp cu legislatia impovaratoare si abuzurile institutionale.
Concret, dupa cum arata institutia intr-un document de presa remis redactiei noastre, unele amenzi din domeniul rutier sunt uriase, de ordinul zecilor de mii lei pentru chestiuni ce fac obiectul colaborarii interinstitutionale dintre Ministerul Muncii si Ministerul Transporturilor.
"Spre exemplu, pentru un sofer angajat raportat la Ministerul Muncii prin programul Revisal, dar inca neraportat la Ministerul Transporturilor (ARR), o companie de transport risca o amenda de la 3.000 la 6.000 lei in conditiile in care cele doua ministere refuza sa integreze bazele de date. Totodata, in acelasi context, amenda pentru lipsa legitimatiei de serviciu a soferului se sanctioneaza cu amenda de la 8.000 la 12.000 lei, cu toate ca soferul este raportat in sistem electronic la ARR iar ISCTR poate accesa aceasta baza de date", sustine CNR in comunicatul citat.
Exista, totusi, si sanctiuni mai mici aplicate soferilor. Concret, de pe urma amenzilor aplicate in cazul lipsei rovinietei, la bugetul statului vor intra sume usor mai mici decat cele mentionate mai sus.
Astfel, amenda minima acordata soferilor de autoturisme este de 250 lei, iar cea maxima de 500 lei. In ceea ce priveste vehiculele de transport marfa care circula fara rovinieta, amenzile cresc substantial, pornind de la 1.250 lei si ajungand chiar si la 4.500 lei.
In acest context, CNR considera ca veniturile ilicite nu fac altceva decat sa creasca coruptia la nivel institutional ce se manifesta deja, din ce in ce mai mult prin actul de control asupra celor ce desfasoara activitati legale, deoarece de la aceste companii ce nu lucreaza "la negru" nu pot obtine avantaje materiale, ajungand astfel ca, in anumite domenii, companiile serioase sa dispara treptat, neputand sa faca fata abuzurilor si concurentei neloiale.
"In situatia in care Guvernul Romaniei nu va aplica masuri prin care sa incurajeze concurenta loiala, crescand semnificativ incasarile la bugetul de stat, firmele corecte ce realizeaza venituri in mod transparent nu au nicio sansa de supravietuire", sustine sursa citata.
Comentarii articol (6)