Prin Ordinul MFP nr. 1891/2013, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 724 din 25 noiembrie 2013, Finantele au modificat Normele privind procedura de acordare a certificatului de amanare de la plata in vama a TVA si de eliberare a garantiei pentru importurilor de bunuri, aprobate din Ordinul MFP nr. 500/2007.
Potrivit noilor reglementari, care au intrat luni in vigoare, certificatul de amanare de la plata in vama a TVA se elibereaza la solicitarea urmatoarele persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA:
- persoanele care in anul calendaristic precedent, sau in ultimele 12 luni anterioare lunii in care se solicita eliberarea certificatului, au realizat importuri din teritorii si state terte (Republica Federala Germania, Regatul Spaniei, Republica Italiana, insulele Canare, teritoriile din strainatate ale Republicii Franceze, Muntele Athos, insulele Aland, insulele Channel), a caror valoare cumulata este de cel putin 100 milioane lei (in aceasta valoare nu sunt cuprinse importurile de produse supuse accizelor armonizate);
- operatorii economici autorizati care sunt inregistrati in scopuri de TVA in Romania si care au obtinut certificat de operator economic autorizat;
- persoanele impozabile care sunt inregistrate in scopuri de TVA in Romania si care au obtinut autorizatie pentru procedura de vamuire la domiciliu.
Vechile reglementari stabileau ca certificatul de amanare de la plata in vama a TVA se elibera la solicitarea contribuabililor inregistrati in scopuri de TVA, fara a fi precizate alte detalii, care insa trebuiau sa indeplineasca cumulativ o serie de conditii.
Acele conditii sunt cuprinse si in noile dispozitii, insa acestea sunt valabile doar pentru o anumita categorie de contribuabili.
Mai exact, persoanele, care in anul calendaristic precedent sau in ultimele 12 luni anterioare lunii in care se solicita eliberarea certificatului, au realizat importuri din teritorii si state terte, a caror valoare cumulata este de cel putin 100 milioane lei, trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii, pentru a obtine certificatul:
- sa nu aiba obligatii bugetare restante reprezentand impozite, taxe, contributii, inclusiv contributiile individuale ale salariatilor si orice alte venituri bugetare, cu exceptia celor esalonate si/sau reesalonate la plata, precum si a celor suspendate in conditiile legii;
- sa nu inregistreze debite fata de autoritatea vamala;
- sa fie inregistrate in scopuri de TVA cu cel putin un an calendaristic inaintea depunerii cererii pentru eliberarea certificatului de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata;
- sa nu fie in stare de insolventa, in procedura de reorganizare sau lichidare judiciara
In schimb, contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA care au obtinut certificat de operator economic autorizat si cei care au obtinut autorizatie pentru procedura de vamuire la domiciliu nu trebuie sa indeplineasca conditiile mentionate anterior pentru a obtine certificatul de amanare de la plata in vama a TVA, se precizeaza in Ordinul MFP nr. 1891/2013.
Documente necesare pentru obtinerea certificatului de amanare de la plata in vama a TVA
Noile reglementari au modificat si documentele pe care contribuabilii trebuie sa le depuna pentru a obtine certificatul, in sensul ca in functie de categoria in care se incadreaza acestia, trebuie depuse acte diferite.
Astfel, persoanele care in anul calendaristic precedent, sau in ultimele 12 luni anterioare lunii in care se solicita eliberarea certificatului, au realizat importuri din teritorii si state terte, a caror valoare cumulata este de cel putin 100 milioane lei, vor depune la Directia Generala a Vamilor:
- o cerere-tip;
- copie de pe documentul care atesta calitatea de persoana inregistrata in scopuri de TVA;
- certificat de atestare fiscala, in original, din care sa rezulte ca nu au obligatii bugetare restante;
- declaratie pe propria raspundere privind valoarea cumulata a importurilor din teritorii si state terte realizate in anul calendaristic precedent sau in ultimele 12 luni anterioare lunii in care se solicita eliberarea certificatului;
- declaratie pe propria raspundere ca nu sunt in stare de insolventa si nu se afla in procedura de reorganizare sau lichidare judiciara
Spre deosebire de acestia, operatorii economici autorizati care sunt inregistrati in scopuri de TVA si care au obtinut certificat de operator economic autorizat, precum si cei care au autorizatie pentru procedura de vamuire la domiciliu trebuie sa depuna la Directia Generala a Vamilor doar trei documente. Este vorba despre:
- cererea-tip;
- copie de pe certificatul de operator economic autorizat sau de pe autorizatia pentru procedura de vamuire la domiciliu, dupa caz;
- copie de pe documentul care atesta calitatea de persoana inregistrata in scopuri de TVA.
Noile reglementari stabilesc ca Directia Generala a Vamilor va elibera contribuabilor certificatul de amanare de la plata in vama a TVA in termen de 15 zile de la depunerea cererii si a documentatiei complete. Pentru contribuabilii care au obtinut certificatul de operator economic autorizat si cei care au autorizatie pentru procedura de vamuire la domiciliu, certifcatul se va eliberea tot in termen de 15 zile, insa numai in situatia in care certificatul, respectiv autorizatia este valabil/valabila.
Revocarea certificatului
In ceea ce priveste revocarea certificatului de amanare de la plata in vama a TVA, noul act normativ specifica in mod clar conditiile in care acesta poate fi retras.
Astfel, pentru persoanele care in anul calendaristic precedent, sau in ultimele 12 luni anterioare lunii in care se solicita eliberarea certificatului, au realizat importuri din teritorii si state terte, a caror valoare cumulata este de cel putin 100 milioane lei, certificatul poate fi revocat in situatia in care nu mai indeplinesc una din conditiile enuntate anterior sau in cazul anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA.
In cazul contribuabililor care au obtinut certificat de operator economic autorizat, acestia pot ramane fara certificat daca statutul de operator economic autorizat le-a fost suspendat sau retras sau in cazul anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA, se arata in noile dispozitii.
Totodata, cei care au autorizatie pentru procedura de vamuire la domiciliu si aceasta este suspendata sau revocata sau le este anulat codul de inregistrare in scopuri de TVA atunci li se va retrage certificatul.
Noul act normativ mai prevede ca persoanele impozabile autorizate inregistrate in scopuri de TVA nu trebuie sa constituie pentru importul de bunuri scutit de taxa o garantie privind TVA, la biroul vamal la care s-a depus declaratia vamala de punere in circulatie.
Comentarii articol (0)