Modificarea a fost operată marți prin Ordinul Ministerului Finanțelor 2.056/2020, care a schimbat regulile de bază referitoare la certificatul de amânare a plății TVA-ului în vamă, ce sunt incluse în Ordinul 4.121/2015.
Concret, firmele care, în anul calendaristic precedent sau în ultimele 12 luni anterioare lunii în care cer eliberarea certificatului, au realizat importuri din teritorii și state terțe în valoare cumulată de cel puțin 100 de milioane de lei obțin certificatul în 30 de zile de la depunerea documentației complete. Până acum, termenul de eliberare era de 15 zile.
Însă aceasta nu-i singura modificare apărută la procedura de obținere a certificatului de amânare a plății TVA-ului în vamă.
În afară de contribuabilii amintiți mai sus, certificatul mai poate fi obținut de către operatorii economici înregistrați în scopuri de TVA în România care au obținut certificat de operator economic autorizat conform legislației europene (Regulamentul 952/2013, în loc de Regulamentul 2.454/1993, așa cum era înainte), dar și de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România care au obținut autorizație de depunere a unei declarații vamale sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului, conform aceluiași regulament din 2013. În cazul din urmă, schimbarea este că înainte se făcea referire la obținerea unei autorizații pentru procedura de vămuire la domiciliu.
Pentru aceste două categorii de contribuabili, termenul de eliberare a certificatului rămâne tot de 15 zile.
Apoi, din regulile inițiale a dispărut marți prevederea care făcea referire la faptul că „biroul vamal acordă liberul de vamă pentru mărfurile importate fără a solicita plata efectivă a taxei pe valoarea adăugată și reține la declarația vamală o copie a certificatului verificată și vizată pe baza exemplarului original prezentat de importator”. Această dispoziție a fost abrogată.
Așa cum detaliam recent, companiile trebuie să îndeplinească anumite condiții și să depună anumite documente la Direcția Generală a Vămilor pentru a obține certificatul de amânare a plății TVA-ului în vamă. Procedura de amânare a plății TVA-ului în vamă ajută companiile pentru că acestea scapă temporar de plata taxei, măsură care poate fi de un real ajutor în activitatea curentă.
„Pentru a obține certificatul, companiile solicitante trebuie să îndeplinească, cumulativ, mai multe condiții și să parcurgă anumite proceduri administrative. Însă rezultatul este favorabil pentru finanțele unei companii, mai ales în această perioadă dificilă din numeroase puncte de vedere. Spre exemplu, în cazul unor importuri de produse electrocasnice destinate revânzării, în valoare de 100 de milioane de lei, rezultatul ar fi că TVA de 19 milioane de lei (aproximativ patru milioane de euro) nu ar necesita finanțare imediată pentru realizarea importurilor”, au explicat, într-o opinie remisă recent redacției noastre, specialiștii Deloitte România.