Certificatul de amânare a plății TVA-ului în vamă, pentru importuri, se obține în condițiile stabilite prin Ordinul Ministerului Finanțelor Publice 4.121/2015. Concret, certificatul se eliberează la cerere pentru trei categorii de contribuabili care dețin cod de TVA în România.
Mai întâi, sunt (1) persoanele care, în anul calendaristic anterior sau în ultimele 12 luni anterioare lunii în care se solicită eliberarea certificatului, au realizat importuri din teritorii și state terțe în valoare cumulată de cel puțin 100 de milioane de lei (fără importurile de produse supuse accizelor armonizate). Totodată, acestea trebuie să îndeplinească, în mod cumulativ, următoarele condiții:
- n-au obligații bugetare restante reprezentând impozite, taxe, contribuții, inclusiv contribuțiile individuale ale salariaților și orice alte venituri bugetare, cu excepția celor eșalonate și/sau reeșalonate la plată, precum și a celor suspendate legal;
- nu înregistrează debite față de autoritatea vamală;
- sunt înregistrate în scopuri de TVA cu cel puțin un an calendaristic înaintea depunerii cererii pentru eliberarea certificatului de amânare la plata în vamă a TVA-ului;
- nu sunt în insolvență, reorganizare sau lichidare judiciară.
Mai departe, avem (2) companiile care au obținut un certificat de operator economic autorizat în baza legislației europene (Regulamentul european 2.454/1993) și (3) persoanele care au obținut o autorizație pentru procedura de vămuire la domiciliu, conform legislației europene (Regulamentul european 2.454/1993).
„Pentru a obține certificatul, companiile solicitante trebuie să îndeplinească, cumulativ, mai multe condiții și să parcurgă anumite proceduri administrative. Însă rezultatul este favorabil pentru finanțele unei companii, mai ales în această perioadă dificilă din numeroase puncte de vedere. Spre exemplu, în cazul unor importuri de produse electrocasnice destinate revânzării, în valoare de 100 de milioane de lei, rezultatul ar fi că TVA de 19 milioane de lei (aproximativ patru milioane de euro) nu ar necesita finanțare imediată pentru realizarea importurilor”, au explicat, într-o opinie remisă recent redacției noastre, specialiștii Deloitte România.
Ce documente sunt necesare și unde se depun
Prima categorie de contribuabili amintită mai sus trebuie să depună mai multe documentele la Direcția Generală a Vămilor, potrivit ordinului celor de la Finanțe, după cum urmează:
- o cerere-tip;
- o copie a documentului care atestă calitatea de persoană înregistrată în scopuri de TVA în România;
- un certificat de atestare fiscală (original) din care să rezulte că n-au obligații bugetare restante;
- o declarație pe propria răspundere privind valoarea cumulată a importurilor din teritorii și state terțe realizate în anul calendaristic precedent sau în ultimele 12 luni anterioare lunii în care se solicită eliberarea certificatului;
- o declarație pe propria răspundere că nu sunt în stare de insolvență și nu se află în procedura de reorganizare sau lichidare judiciară.
Celelalte două categorii de contribuabili trebuie să depună la Direcția Generală a Vămilor o documentație mai puțin stufoasă:
- o cerere-tip;
- o copie a certificatului de operator economic autorizat sau a autorizației pentru procedura de vămuire la domiciliu;
- o copie a documentului care atestă calitatea de persoană înregistrată în scopuri de TVA în România.
În toate cazurile, certificatul de amânare a plății în vamă a TVA-ului se eliberează în 15 zile de la depunerea cererii și a documentației complete. Acesta este valabil pe perioada indicată de contribuabili în solicitarea transmisă inițial.
Cum se procedează la trecerea prin vamă
Concret, contribuabilii trebuie să înscrie în declarația vamală suma TVA-ului pentru bunurile importate în România și să anexeze la aceasta certificatul de amânare la plată.
Apoi, biroul vamal dă liberul de vamă pentru mărfurile importate fără a cere plata efectivă a taxei. La autorități rămâne declarația vamală și o copie a certificatului original.
Așa cum scriam mai sus, în perioada stării de urgență și 30 de zile după, importatorii de bunuri destinate combaterii efectelor epidemiei de coronavirus sunt scutiți și ei de plata în vamă a TVA-ului.
Contribuabilii care scapă de plata în vamă a TVA-ului trebuie să evidențieze taxa aferentă bunurilor importate în decontul de TVA, atât ca taxă colectată, cât și ca taxă deductibilă, în limitele și în condițiile stabilite la articolele 297-301 din Codul fiscal.