De la 1 ianuarie 2014, toti contribuabilii ar trebui sa-si certifice declaratiile anuale pe care le depun la Fisc pentru a-si raporta impozitul pe profit. Cerificarea a fost introdusa prima data acum sase ani, dar aplicarea ei a fost amanata de trei ori, termenul fiind prelungit prin acte normative ale Guvernului. In acest an, pana in prezent, nici Executivul si nici Ministerul de Finante n-au anuntat vreo modificare in ceea ce priveste termenul la care intra in vigoare certificarea declaratiilor anuale de impozit pe profit, astfel ca procedura ar urma sa se aplice chiar de anul viitor.
Potrivit art. 83 alin. (5) din Codul de Procedura Fiscala, declaratiile fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice vor fi certificate de catre un consultant fiscal, in conditiile legii, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea.
Certificarea declaratiilor anuale de impozit pe profit, formularele 101, consta in verificarea exactitatii si realitatii datelor inscrise in declaratii pe baza informatiilor si documentelor prezentate de contribuabili.
Conform prevederilor legislative, consultantul fiscal emite o nota de certificare, care insoteste declaratia anuala de impozit pe profit si in care se mentioneaza daca certificarea se face cu rezerve sau fara.
Certificarea declaratiilor anuale de impozit pe profit trebuia sa se faca de la 1 ianuarie 2008, dar nu a fost aplicata pana in prezent
Sase luni mai tarziu, prin art. II alin. (2) din
OG nr. 19/2008 publicata in martie 2008, certificarea declaratiilor a fost
suspendata pana la data de 1 ianuarie 2010. Procedura a mai fost amanata inca o data, prin
OUG nr. 35/2011, publicata in 11 aprilie 2011, care a prorogat termenul de aplicare
pana la 1 ianuarie 2013.
Anul urmator,
Legea nr. 162/2012 - aprobarea OG nr. 2/2012, a amanat certificarea declaratiilor anuale de impozit pe profit
pana la 1 ianuarie 2014, data de la care pare ca se va si aplica, din moment ce nici Executivul si nici Ministerul de Finante n-au mai anuntat nicio modificare in ceea ce priveste termenul de intrare in vigoare a procedurii.
"In acest moment nu detinem informatii care sa confirme ca termenul de intrare in vigoare a dispozitiilor legale care reglementeaza obligativitatea certificarii declaratiilor fiscale, incepand cu data de 01.01.2014, nu vor fi modificate. Ar fi insa o masura benefica indeosebi pentru autoritatile fiscale pentru ca ar usura mult sarcinile administrative ale acestora, facilitand procesul de impunere si eliberand resurse pentru concentrarea pe alte directii strategice, asa cum este combaterea evaziunii fiscale", spune Dan Dascalu, Partener la casa de avocatura D&B David si Baias.
Consiliul superior al Camerei Consultantilor Fiscali (CCF) nu pare sa aiba mai multe informatii, insa a mentionat, la solicitarea AvocatNet.ro, ca Ministerul Finantelor Publice (MFP) are in analiza proiecte de modificari ale Codului de procedura fiscala si in ceea ce priveste certificarea unor declaratii fiscale de catre consultantii fiscali.
"Intrucat, pana in prezent aceste proiecte de modificari nu au fost supuse dezbaterii publice de catre Ministerul Finantelor Publice, Camera Consultantilor Fiscali nu se poate pronunta daca aplicarea prevederilor art. 83 alin. (5) din OG nr. 92/2003 va fi efectiv realizata incepand cu data de 1 ianuarie 2014 si nici asupra tipului de declaratii fiscale ce vor putea intra sub incidenta procedurii de certificare", precizeaza Consiliul CCF intr-un raspuns oficial transmis redactiei noastre.
Certificarea a fost amanata din lipsa de consultanti fiscali
Intr-o declaratie de la sfarsitul lunii septembrie, Dragos Dobos, membru al Consiliului Superior al Camerei Consultantilor Fiscali si directorul Taxation Services la KPMG, a estimat ca pana la sfarsitul acestui an ar putea sa apara in Codul de Procedura Fiscala modificari la certificarea declaratiilor fiscale. El a mai spus atunci ca
motivul pentru care s-a amanat certificarea declaratiilor fiscale a fost unul administrativ, pentru ca raspandirea CCF trebuia sa ofere o masa critica de consultanti fiscali pe tot cuprinsul tarii, care a fost atinsa.
Ce alte declaratii a mai facut atunci Dragos Dobos puteti citi aici.
Activitatea de consultanta fiscala poate fi desfasurata numai de consultantii fiscali inscrisi in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala, la sectiunea membri activi.
Conform CCF, in prezent, in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala sunt inscrisi 5911 membri, persoane fizice, din care 4529 consultanti fiscali activi, precum si un numar de 462 societati de consultanta fiscala.
-
sa fie licentiati ai unei facultati cu profil economic;
-
sa aiba o experienta de minimum 5 ani dupa obtinerea licentei, in una dintre urmatoarele activitati:
-
elaborarea, avizarea, aprobarea sau aplicarea legislatiei fiscale,
-
servicii de administrare a legislatiei fiscale
-
elaborarea sau aplicarea reglementarilor contabile
-
activitate financiar-contabila;
-
sa nu aiba antecedente penale;
-
sa aiba capacitate deplina de exercitiu;
-
sa promoveze examenul pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal.
CCF stabileste normele de aplicare
"In situatia in care certificarea declaratiilor fiscale de catre consultantii fiscali va fi aprobata prin act normativ, Consiliul superior al CCF va asigura elaborarea legislatiei secundare, respectiv Norme tehnice de certificare a declaratiilor fiscale ale contribuabililor persoane juridice, prin care sa se stabileasca principiile generale aplicabile activitatii de certificare a declaratiilor, cu respectarea cerintelor cuprinse in standardele profesionale si in Codul privind conduita etica si profesionala in domeniul consultantei fiscale, proceduri ce ar putea fi supuse, dupa caz, avizului Ministerului Finantelor Publice. Consideram ca modificarile ce vor fi aduse Codului de procedura fiscala pe aceasta tema, nu vor impune consultantilor fiscali conditii suplimentare speciale, astfel incat certificarea declaratiilor fiscale va putea fi efectuata de catre toti consultantii fiscali, membri ai Camerei Consultantilor Fiscali", mai spune Consiliul superior al CCF.
In plus, avocatul Dan Dascalu precizeaza ca este greu de estimat cat va costa o certificare a declaratiilor anuale de impozit pe profit, atata vreme cat nu exista norme de aplicare pentru aceasta procedura, care sa precizeze clar ce firme sunt vizate de noua obligatie sau cat de detaliat trebuie sa fie procesul de certificare a declaratiilor fiscale.
Niste norme de certificare a declaratiilor anuale exista de aproape trei ani
Potrivit Hotararii CCF nr. 4/2011, compania pregateste declaratia anuala de impozit pe profit si este raspunzatoare pentru intocmirea documentelor contabile, pentru acuratetea inregistrarilor contabile, precum si pentru intocmirea si acuratetea registrelor fiscale. In plus, compania, prin reprezentantii sai, trebuie sa dea o declaratie pe propria raspundere privind conformitatea inregistrarilor si a politicilor contabile cu referentialul contabil romanesc in vigoare.
De asemenea, compania pune la dispozitia consultantului fiscal documente si informatii in vederea verificarii elementelor inscrise in declaratia anuala de impozit pe profit ce face obiect al certificarii. Toate informatiile trebuie solicitate in scris de catre consultantul fiscal. Daca aceste documente sunt confidentiale, consultantul fiscal da o declaratie de pastrare a confidentialitatii informatiilor la care are acces.
In plus, tratamentul fiscal al operatiunilor economice reflectate in documentele financiar-contabile si care sunt inscrise in declaratia anuala de impozit pe profit ce urmeaza a fi supusa certificarii se verifica prin sondaj.
Totodata, consultantul fiscal trebuie sa ia in considerare pragul de semnificatie, atunci cand certifica declaratiile anuale de impozit pe profit. In plus, in elaborarea raportului de certificare, consultantul fiscal impune un nivel acceptabil al pragului de semnificatie, astfel incat sa poata detecta din punct de vedere cantitativ denaturarile semnificative. Astfel, in stabilirea pragului de semnificatie/materialitatii pentru verificarea calculului impozitului pe profit, consultantii fiscali se vor baza in primul rand pe rationamentul lor profesional, precum si pe procedurile analitice si pe intelegerea in ansamblu a companiei si a mediului economic in care aceasta activeaza.
Totusi, pentru stabilirea pragului de semnificatie/materialitatii, in anumite cazuri, pentru consultantul fiscal va fi util sa se aplice un procentaj dintr-o anumita valoare de referinta. In plus, pentru stabilirea valorii de referinta utilizate pentru determinarea pragului de semnificatie/materialitatii se vor utilize informatiile fiscale relevante, cum ar fi:
-
ponderea fiecarei categorii de venit neimpozabil, in totalul veniturilor neimpozabile;
-
ponderea fiecarei categorii de cheltuiala nedeductibila, in totalul cheltuielilor nedeductibile
De altfel, consultantii fiscali sunt obligati sa isi utilizeze rationamentul profesional pentru a stabili daca cele mentionate mai sus sunt adecvate circumstantelor individuale.
Pe langa aceste reguli, verificarea declaratiei anuale de impozit pe profit trebuie sa urmareasca cel putin elementele mentionate in mod specific in cuprinsul titlului II "Impozit pe profit" din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, printre care sunt veniturile impozabile, veniturile neimpozabile, elementele similare veniturilor si cheltuielilor, reevaluarile, cheltuielile nedeductibile si cu deductibilitate limitata, gradul de indatorare, provizioanele, amortizarea, cheltuielile/veniturile angajate etc.
Rezultatele certificarii vor fi consemnate intr-un document numit raport de certificare, care va fi inaintat companiei si va trebui sa cuprinda cel putin urmatoarele elemente:
-
o scurta prezentare a companiei;
-
valoarea pragului de semnificatie;
-
mentiuni referitoare la pierderea fiscala din anul/anii anterior(i) reportata in anul in care se certifica declaratia anuala de impozit pe profit;
-
elementele care au fost supuse verificarii conform titlului II "Impozit pe profit" Codul fiscal;
-
eventualele ajustari propuse fata de declaratia supusa initial certificarii;
-
opinia consultantului fiscal referitoare la declaratia anuala de impozit pe profit ce a fost supusa verificarii.
Totusi, certificarea declaratiei anuale de impozit pe profit nu presupune verificarea politicii/documentatiei privind preturile de transfer, a politicilor comerciale si a politicilor contabile aplicate de companie, a pierderii fiscale reportate si a altor elemente fiscale ce vin din perioadele anterioare si care produc efecte in perioada supusa certificarii.
De asemenea, consultantul fiscal va fi obligat sa documenteze serviciile de certificare a declaratiilor anuale de impozit pe profit in cadrul unui dosar de lucru, care va fi arhivat la sediul consultantului fiscal. Acest dosar va sta la baza controlului de calitate efectuat periodic de catre CCF.
Cum se aplica certificarea declaratiilor fiscale in alte tari
Dan Dascalu precizeaza si el ca nu stie cum se va aplica o astfel de masura in Romania, dar mentioneaza din informatiile pe care le detine compania de consultanta fiscala PwC de la colegii din alte tari.
Astfel, conform avocatului de la D&B Baias, in Cehia, daca declaratiile fiscale sunt ale unei companii auditate sau sunt intocmite de un consultant fiscal, atunci poate fi extins termenul limita pana la care se pot depune acestea la autoritati, la sase luni de la sfarsitul anului fiscal, fata de termenul standard de trei luni de la sfarsitul anului fiscal.
"Aceeasi facilitate o pot obtine si companiile din Germania si Olanda care apeleaza la un consultant fiscal. In Germania, extinderea termenului de depunere a declaratiilor fiscale se poate face de la 31 mai la 30 septembrie, pentru anul fiscal anterior. Termenul poate fi chiar prelungit in unele situatii pana in luna februarie a anului viitor, deci cu 14 luni dupa finalizarea anului fiscal, iar declaratiile trebuie insotite de situatiile financiare. In Olanda, companiile care apeleaza la consultanti fiscali pentru intocmirea declaratiilor fiscale pot obtine o extindere a termenului de depunere al acestora de pana la 10 luni", detaliaza Dan Dascalu.
Conform PwC, in Turcia, declaratiile fiscale trebuie sa fie certificate de un consultant fiscal sau de un contabil autorizat, iar, in Malta, companiile rezidente trebuie sa transmita declaratiile fiscale insotite de un raport intocmit de un auditor autorizat.
In Norvegia, declaratiile fiscale ale unei companii trebuie insotite de un raport al auditorului autorizat, in cazul in care compania are mai mult de 200 de angajati sau este cotata la bursa, sau de un contabil autorizat pentru companiile mai mici si, atat auditorii autorizati, cat si contabilii trebuie sa fie inregistrati la Ministerul Comertului, potrivit datelor PwC.