Avocatul Bogdan Marculet a explicat pentru AvocatNet.ro in ce conditii se poate reduce contributia de asigurari sociale (CAS), dupa ce saptamana trecuta, cu ocazia dezbaterii proiectului de lege a bugetului de stat pe 2014, Daniel Chitoiu, ministrul Finantelor Publice, s-a angajat ca in aprilie 2014 sa prezinte in Parlament actul normativ prin care sa se prevada reducerea CAS cu 5% incepand cu 1 iulie 2014.
Reducerea CAS cu 5% pentru angajatori de la 1 iulie 2014 a fost anuntata pe 4 noiembrie de Daniel Chitoiu si de premierul Victor Ponta,
in cadrul unei conferinte de presa, in care au prezentat rezultatul negocierilor cu Fondul Monetar International. In plus, cei doi au subliniat ca aceasta reducere nu este inclusa in acordul cu FMI, ci
este un angajament politic al Guvernului Ponta.
Potrivit proiectului legii bugetului de stat pentru 2014, publicat de Finante, in dezbatere publica, la inceputul lunii noiembrie, cota de CAS pentru anul viitor va ramane la acelasi nivel ca in in acest an, respectiv:
-
31,3% pentru conditii normale de munca, datorate de angajator si angajati, din care 10,5% datorate de angajati si 20,8% datorate de angajatori;
-
36,3% pentru conditii deosebite de munca, datorate de angajator si angajati, din care 10,5% datorate de angajati si 25,8 % datorate de angajatori;
-
41,3% pentru conditii speciale de munca, datorate de angajator si angajati, din care 10,5% datorate de angajati si 30,8% datorate de angajatori.
In plus, conform aceluiasi proiect, bugetul asigurarilor sociale conceput pentru 2014 majoreaza cu 75 de lei castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, adica pana la 2.298 lei.
In ce conditii ar trebui luata o decizie de reducere a CAS - opinia specialistului
Bogdan Marculet, avocat la boutique-ul de avocatura Niculeasa Law Office, a explicat pentru AvocatNet.ro in ce conditii ar trebui luata o decizie de reducere CAS:
Orice discutie legata de reducerea CAS trebuie sa porneasca de la specificitatea contributiilor si motivul determinant al platii acestora. Or, in cazul contributiilor, plata acestora are in vedere nevoia contribuabilului de a acoperi diverse riscuri, precum riscul social sau riscul profesional.
Plata CAS ar trebui sa tina seama de necesitatea contribuabilului de a-si acoperi integral riscul, de aceea, vorbim in cazul CAS, in special, si al contributiilor, in general, de principiul echivalentei. Aceasta inseamna ca la stabilirea si la plata CAS trebuie avute in vedere, atat limitele de plata ale contribuabilului, cat si necesitatea de a se asigura un echilibru intre acoperirea integrala a riscurilor si evitarea unei supraasigurari.
Prin urmare, orice tentativa de modificare a CAS-ului ar trebui sa isi aiba resorturile si ratiunile in realizarea principiului echivalentei. Fara a avea intentia de a analiza oportunitatea scaderii CAS, atitudinea Guvernului, in sensul scaderii CAS, pare sa contrazica ecourile zilnice privind lipsa finantelor si a bugetelor necesare in materia asigurarilor sociale, fara a mai vorbi de asigurarile de sanatate. Astfel, in conditiile in care riscul urmarit de a fi acoperit prin aceasta contributie, este, in prezent, neacoperit, din cauza unei folosiri ineficiente a banilor publici, este foarte probabil ca acesta sa ramana neacoperit si in viitor, cand CAS se va reduce.
De aici, trebuie evitat pericolul ca scaderea CAS sa fie o simpla arma politica a carei utilizare ar putea genera puternice dezechilibre, neatingandu-si menirea institutionala, aceea de a acoperi un risc social, profesional, etc., in cazul in care aceasta masura nu este fundamentata din punct de vedere juridic, social, profesional.
Comentarii articol (0)