In 2012 in Codul fiscal s-au introdus o serie de prevederi care stabileau ca sunt obligate sa depuna declaratia unica si sa plateasca contributiile obligatorii, atat cele individuale, cat si cele ale angajatorului:
- persoanele fizice rezidente sau nerezidente care obtin venituri din salarii de la angajatori straini din state terte care nu au incheiate cu Romania acorduri sau conventii in domeniul securitatii sociale;
- persoanele fizice care obtin venituri de la un angajator nerezident, care nu are sediu social sau reprezentanta in Romania.
Codul fiscal precizeaza ca depunerea declaratiei unice si plata contributiile se face de catre acesti angajati numai daca exista un acord incheiat in acest sens cu angajatorul, iar acordul este inregistrat la organul fiscal competent.
Daca intre angajatorul nerezident si salariatii sai nu au fost incheiate asemenea acorduri, obligatia privind achitarea contributiilor sociale datorate de angajator, retinerea si virarea contributiilor sociale individuale, precum si depunerea declaratiei 112 revine angajatorului nerezident.
Totusi, autoritatile au revenit asupra acestei reglementari si au transferat obligatia depunerii declaratiei 112 catre salariat, in cazurile enuntate.
Concret, Guvernul a decis prin OG nr. 8/2013, actul normativ care a modificat Codul fiscal in 24 ianuarie, ca, in cazul in care angajatorii nu depun declaratia unica si nu achita contributiile sociale, salariatii sunt obligati sa faca acest lucru lunar, direct sau printr-un reprezentant fiscal sau imputernicit.
In plus, conform noilor reguli, angajatii trebuie sa isi achite si contributiile sociale individuale, in timp ce contributiile sociale ale angajatorilor raman in sarcina acestora.