Clasificarea ocupatiilor din Romania a suferit mai multe modificari substantiale pe parcursul anului 2013, cea mai recenta dintre acestea fiind cea operata de HG nr. 1116/2013 pentru completarea HG nr. 1352/2010 privind aprobarea structurii Clasificarii ocupatiilor Romania - nivel grupa de baza, conform Clasificarii internationale standard a ocupatiilor - ISCO 08, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 836, din 24 decembrie 2013, ce va intra in vigoare in 22 februarie 2014.
Practic, prin actul normativ citat se actualizeaza legislatia romaneasca in conformitate cu clasificarea internationala ISCO 08, in sensul ca se introduc reglementari prin care se expliciteaza structura COR si, de asemenea, se introduc grupe de baza noi in domeniul educatiei. Astfel, structura Clasificarii ocupatiilor din Romania - nivel grupa de baza (conform Clasificarii internationale standard a ocupatiilor - ISCO 08) se completeaza cu cinci grupe de baza noi, dupa cum urmeaza:
- Dupa grupa de baza 2424 Specialisti in formarea si dezvoltarea personalului se introduce o noua grupa de baza, cu urmatorul cuprins: „2429 Specialisti în administra?ie neclasificati in grupele de baza anterioare”
- Dupa grupa de baza 3413 Specialisti in domeniul religiei si asimilati se introduc patru grupe de baza noi cu urmatorul continut:
„3414 Personal didactic in invatamantul primar”
„3415 Personal in invatamantul prescolar”
„3416 Instructori si asimilati din invatamant”
„3419 Personal in invatamant neclasificat in grupele de baza anterioare”
Definitia COR, clarificata
Documentul publicat in 24 decembrie 2013 aduce, totodata, completari la nivelul definitiei COR, dar si clarifica unele dispozitii deja prevazute de lege. Astfel, potrivit actului citat, Clasificarea ocupatiilor din Romania este clasificarea de interes general ce asigura identificarea, ierarhizarea si codificarea ocupatiilor din economia Romaniei.
La elaborarea COR se au in vedere mai multe principii, dintre care:
1. Principiul gruparii unitatilor de clasificat dupa criterii economice si sociale obiective, potrivit caruia constituirea categoriilor de clasificare se face in concordanta cu diviziunea sociala a muncii, folosind caracteristici de grupare tehnico-economice obiective, in succesiunea importantei lor pentru activitatea practica;
2. Principiul omogenitatii in constituirea categoriilor de clasificat – grupe, subgrupe – potrivit caruia pentru fiecare nivel de clasificare se foloseste un singur criteriu de clasificare, fiecare detaliere reflectand aspecte din ce in ce mai amanuntite ale criteriului aplicat la detalierile precedente; criteriile utilizate sunt in principal urmatoarele: nivelul de educatie si formare profesionala; nivelul competentelor determinat de amploarea si complexitatea activitatilor care definesc ocupatiile; gradul de specializare in cadrul aceleiasi activitati; felul materiilor prime si utilajelor folosite, proceselor tehnologice utilizate;
3. Principiul univocitatii gruparii unitatilor, care presupune si impune repartizarea fiecarei unitati de clasificat, numai intr-o singura grupa sau subgrupa, numai intr-un singur loc, indiferent de numarul locurilor si unitatilor de clasificat;2
4. Principiul actualitatii, care presupune luarea in considerare a celor mai noi ocupatii, a celor mai noi tehnici de construire a clasificarilor, inclusiv a optimizarii si economicitatii folosirii codurilor;
5. Principiul stabilitatii pe o perioada mai indelungata de timp, care presupune crearea unui sistem flexibil care sa permita adaptarea permanenta a clasificarii la noile conditii de dezvoltare economico-sociala;
6. Principiul folosirii multilaterale a clasificarii pe diverse structuri organizatorice si activitati, care presupune utilizarea COR la elaborarea de strategii guvernamentale, cercetari statistice nationale si internationale.
Totodata, potrivit reglementarilor, clasificarea ocupatiilor din Romania va fi structurata pe cinci niveluri de clasificare, dupa cum urmeaza:
- nivelul I de clasificare corespunde grupelor majore (codificarea grupelor majore se face cu cifre arabe de la 0 la 9);
- nivelul II de clasificare corespunde subgrupelor majore (codificarea subgrupelor majore se face cu cifre arabe de la 1 la 9);
- nivelul III de clasificare corespunde grupelor minore (codificarea grupelor minore se face cu cifre arabe de la 1 la 9);
- nivelul IV de clasificare corespunde grupelor de baza (codificarea grupelor de baza se face cu cifre arabe de la 1 la 9);
- nivelul V face posibila detalierea la nivel de ocupatie (codificarea se face cu cifre arabe de la 01 la 99).
Orice ocupatie va avea un cod format din sase cifre, astfel:
- prima cifra corespunde codului grupei majore;
- primele doua cifre corespund codului subgrupei majore;
- primele trei cifre corespund codului grupei minore;
- primele patru cifre corespund codului grupei de baza;
- ultimele doua cifre, din cele sase, corespund codului ocupatiei.
Clasificarea ocupatiilor din Romania va cuprinde, ca si pana acum, urmatoarele zece grupe majore:
- grupa majora 1: Membri ai corpului legislativ ai executivului, inalti conducatori ai administratiei publice, conducatori si functionari superiori;
- grupa majora 2: Specialisti in diverse domenii de activitate;
- grupa majora 3: Tehnicieni si alti specialisti din domeniul tehnic;
- grupa majora 4: Functionari administrativi;
- grupa majora 5: Lucratori in domeniul serviciilor;
- grupa majora 6: Lucratori calificati in agricultura, silvicultura si pescuit;
- grupa majora 7: Muncitori calificati si asimilati;
- grupa majora 8: Operatori la instalatii si masini; asamblori de masini si echipamente;
- grupa majora 9: Muncitori necalificati;
- grupa majora 0: Fortele armate.
Conform prevederilor, COR la nivel de ocupatie pentru grupele majore 1-9 se aproba prin ordin comun al Ministerului muncii si al INS, in timp ce ocupatiile specifice grupei majore 0, „Fortele armate”, se aproba in conditiile respectarii Legii nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate, de catre institutiile apartinand sistemului de aparare, ordine si siguranta publica.
Utilizarea Clasificarii ocupatiilor din Romania va fi obligatorie pentru elaborarea standardelor ocupationale recunoscute la nivel national, respectiv a standardelor de pregatire profesionala, precum si a calificarilor necesare pe piata muncii.
Important! Aceste prevederi, cuprinse de HG nr. 1116/2013, se vor aplica incepand din 22 februarie 2014.
Aproape 100 de noi ocupatii, introduse in COR in anul 2013
La inceputul lunii februarie 2013, Ministerul Muncii si Institutul National de Statistica au completat Clasificarea ocupatiilor din Romania - nivel de ocupatie (sase caractere) printr-un ordin comun publicat in Monitorul Oficial nr. 78, acesta fiind si primul din seria de trei acte normative ce modifica COR 2013.
Mai exact, la acea data au fost adaugate 52 de ocupatii practicate in cadrul economiei nationale (pe care le puteti vizualiza AICI) si au fost modificate denumirile mai multor ocupatii deja existente in COR, dupa cum urmeaza:
- cod 751105 din „taietor pasari” devine „operator abatorizare pasari”
- cod 223007 din „infoenergetician radiestezist” devine „inforenergetician radiestezist”
- cod 261204 din „judecator inspector” devine „inspector judiciar”
- cod 335107 din „inspector de trafic A.R.R. (studii medii)” devine „inspector de trafic rutier (studii medii)”
- cod 242216 din „inspector de trafic A.R.R. (studii superioare)” devine „inspector de trafic rutier (studii superioare)”
- cod 541301 din „gardian de inchisoare” devine „agent de penitenciare”
In acelasi timp, in februarie au fost operate modificari si la nivelul grupelor de baza, astfel ca mai multe ocupatii s-au mutat dintr-o grupa in alta:
- ocupatia „operator de insamantari artificiale la animale” se muta din Grupa de baza 2132 „Consultanti in agricultura, silvicultura si pescuit” in Grupa de baza 3142 „Tehnicieni in domeniul agriculturii” si va avea codul 314204
- ocupatia „consultant de securitate” se muta din Grupa de baza 5414 „Paznici” in Grupa de baza 2421„Analisti de management si organizare” si va avea codul 242113
- ocupatia „agent de nava” se muta din Grupa de baza 3151 „Mecanici navali” in Grupa de baza 3339 „Agenti de servicii comerciale neclasificati in grupele de baza anterioare” si va avea codul 333913
- ocupatia „gestionar custode sala” se muta din Grupa de baza 4321 „Functionari in evidenta stocurilor” in Grupa de baza 3435 „Alti specialisti asimilati din domeniul artistic si cultural”si va avea codul 343523
- ocupatia „restaurator opere de arta si monumente istorice (studii medii)” se muta din Grupa de baza 4415 „Functionari pentru activitati de secretariat” in Grupa de baza 3433 „Tehnicieni in domeniul artei (expozitii, muzee si biblioteci)” si va avea codul 343301
- ocupatia „conservator opere de arta si monumente istorice (studii medii)” se muta din Grupa de baza 4415 „Functionari pentru activitati de secretariat” in Grupa de baza 3433 „Tehnicieni in domeniul artei (expozitii, muzee si biblioteci)” si va avea codul 343302
- ocupatia „restaurator bunuri culturale (studii medii)” se muta din Grupa de baza 4415 „Functionari pentru activitati de secretariat” in Grupa de baza 3433 „Tehnicieni in domeniul artei (expozitii, muzee si biblioteci)” si va avea codul 343303
- ocupatia „conservator bunuri culturale (studii medii)” se muta din Grupa de baza 4415 „Functionari pentru activitati de secretariat” in Grupa de baza 3433 „Tehnicieni in domeniul artei (expozitii, muzee si biblioteci)” si va avea codul 343304
- ocupatia „restaurator arhiva (studii medii)” se muta din Grupa de baza 4415 „Functionari pentru activitati de secretariat” in Grupa de baza 3433 „Tehnicieni in domeniul artei (expozitii, muzee si biblioteci)” si va avea codul 343305
- ocupatia „conservator arhiva (studii medii)” se muta din Grupa de baza 4415 „Functionari pentru activitati de secretariat” in Grupa de baza 3433 „Tehnicieni in domeniul artei (expozitii, muzee si biblioteci)” si va avea codul 343306
- ocupatia „consilier ecolog” se muta din Grupa de baza 2131 „Biologi, botanisti, zoologi si asimilati” in Grupa de baza 2133„Specialisti in domeniul protectiei mediului” si va avea codul 213308
Ulterior, in luna noiembrie, un alt act normativ, Ordinul Ministerului Muncii nr. 2176/2013, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 692, a modificat si completat COR cu inca 44 noi ocupatii practicate in cadrul economiei nationale.
In plus fata de aceste ocupatii adaugate, documentul a radiat din COR urmatoarele ocupatii:
- "sef oficiu cadastru", cod 131113.
- "cercetator in cadastru", cod 211441.
- "inginer de cercetare in cadastru", cod 211442.
- "asistent de cercetare in cadastru", cod 211443.
Totodata, au fost operate modificari la nivelul grupelor de baza, astfel ca ocupatia "expert criminalist", pana atunci in Grupa de baza 3411 "Specialisti in domeniul juridic si asimilati", s-a mutat in Grupa de baza 2619 "Specialisti in domeniul juridic neclasificati in grupele de baza anterioare", aveand codul 261902.
O noua ocupatie introdusa in COR: "Expert legislatia muncii"
Ocupatia “expert legislatia muncii” a fost introdusa la 8 august 2011 in Clasificarea Ocupatiilor din Romania sub codul 242220, la grupa “Specialisti in domeniul politicilor administrative”. Desi exista in COR de doi ani, Autoritatea Nationala pentru Calificari a aprobat Standardul ocupational pentru ocupatia “Expert legislatia muncii" abia in luna aprilie 2013. Practic, incepand din primavara anului trecut s-au clarificat conditiile de studii/formare necesare dobandirii acestei calitati, precum si care sunt competentele profesionale specifice.
Conform lui Eduard Nicolau, Specialist Inspectia Muncii, prezent in luna martie la Forumul de legislatia muncii organizat de AvocatNet.ro, ocupatia "expert legislatia muncii" face parte din cele specifice “specialistilor in domeniul politicilor administrative" si nu a “specialistilor in domeniul resurselor umane si de personal” sau “specialistilor in domeniul juridic”. "Prin natura competentelor profesionale se situeaza la granita cu ocupatiile de manager resurse umane, specialist in relatii de munca, inspector/referent in resurse umane – dar este mult mai apropiata de cea de consilier juridic, fara a se confunda cu aceasta", a explicat Nicolau la acea data.
Specialistul a adaugat, de asemenea, ca fisele diferitelor posturi din compartimentele de resurse umane indica faptul ca activitatea specifica este preponderent juridica si specializata, iar expertul cunoaste si legislatia securitatii sociale in ceea ce priveste aspectele strans legate de raportuile de munca.
Potrivit unei informari realizate tot in primavara anului 2013 de Uniunea Nationala a Expertilor in Legislatia Muncii, in vederea dobandirii dreptului si a competentelor specifice pentru exercitarea ocupatiei de “Expert Legislatia Muncii”, sunt necesare indeplinirea mai multor conditii:
I. Conditii specifice absolventilor de studii superioare juridice:
- Studii superioare juridice cu diploma de licenta si
- Program de formare profesionala autorizat in conditiile OG 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor cu modificarile si completarile ulterioare, pentru ocupatia de Expert Legislatia Muncii;
II. Conditii specifice absolventilor de studii superioare in administratie publica sau stiinte administrative:
- Studii superioare in administratie publica sau stiinte administrative cu diploma de licenta si
- Program de formare profesionala autorizat in conditiile O.G. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor cu modificarile si completarile ulterioare, pentru ocupatia de Expert Legislatia Muncii;
III. Conditii specifice absolventilor de studii superioare in orice domeniu urmate de master sau cursuri postuniversitare in specializarea drept:
- Studii superioare in alt domeniu decat drept sau stiinte administrative absolvite cu diploma de licenta si
- Program de master sau curs postuniversitar de lunga durata in specializarea drept si
- Program de formare profesionala autorizat in conditiile OG 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor cu modificarile si completarile ulterioare, pentru ocupatia de Expert Legislatia Muncii.
IV. Conditii specifice absolventilor de studii superioare in orice domeniu:
- Studii superioare in alt domeniu decat drept sau stiinte administrative absolvite cu diploma de licenta si
- Curs de formare profesionala in domeniul dreptului muncii / resurselor umane,
- Experienta specifica de minimum 4 ani in cadrul departamentului de Resurse Umane / Relatii de munca / Evidenta muncii si
- Program de formare profesionala autorizat in conditiile OG 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor cu modificarile si completarile ulterioare, pentru ocupatia de Expert Legislatia Muncii.
Puteti consulta AICI standardul ocupational pentru calitatea de expert in legislatia muncii.
---
Acte normative care au modificat COR in 2013:
- Ordinul Ministerului Muncii nr. 150/2013 - despre care AvocatNet.ro a scris AICI
- Ordinul Ministerului Muncii nr. 2176/2013 - despre care AvocatNet.ro a scris AICI
- HG nr. 1116/2013 - va putea fi consultata in perioada urmatoare in sectiunea noastra de legislatie