Intrebati de AvocatNet.ro, sase consultanti fiscali, de la unele dintre cele mai mari firme de consultanta fiscala din Romania, inclina sa creada ca autoritatile vor mentine obligativitatea de a certifica declaratiile fiscale de impozit pe profit, incepand cu 1 ianuarie 2014, desi mai au timp sa amane intrarea ei in vigoare, deoarece termenul limita pana cand trebuie depus formularul 101 este 25 martie. Totusi, avand in vedere precedentele, consultantii fiscali sunt pregatiti si pentru alte surprize din partea Fiscului.
Certificarea obligatorie a declaratiilor anuale de impozit pe profit a fost introdusa prin OG nr. 47/2007, intrand in vigoare la 1 ianuarie 2008, dar aplicarea a fost mutata la 1 ianuarie 2010, prin OG nr. 19/2008. Astfel, certificarea formularului 101 s-a aplicat in 2010, pentru profitul obtinut in 2009, dar, prin OUG nr. 35/2011, a fost suspendat termenul, iar aplicarea prorogata pana la 1 ianuarie 2013. In plus, Legea nr. 162/2012 a amanat, din nou, certificarea declaratiilor anuale de impozit pe profit pana la 1 ianuarie 2014.
"Obligatia certificarii Declaratiei 101 a fost introdusa prin OG 47/2007 incepand cu 1 ianuarie 2008. Aceasta obligatie a fost insa suspendata pana la 1 ianuarie 2010, prin prevederile OUG 19/2008, care a intrat in vigoare pe 3 martie 2008, deci, inainte de termenul de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit. Urmatorul act normativ care suspenda obligatia certificarii este OUG 35/2011, care a intrat in vigoare pe 11 aprilie 2011. Termenul pana la care aceasta obligatie a fost suspendata a fost 1 ianuarie 2013. In consecinta, avand in vedere ca termenul de 1 ianuarie 2010 nu a fost prelungit, inseamna ca, incepand cu aceasta data si pana la data intrarii in vigoare a OUG 35/2011, au fost aplicabile prevederile Codului de procedura fiscala cu privire la obligativitatea certificarii Declaratiei 101, introduse prin OG 47/2007. Deci, intre 1 ianuarie 2010 si 11 aprilie 2011, certificarea declaratiilor 101 aferente anului fiscal 2009, respectiv a primei perioade fiscale din 2010 a fost aplicabila. Dupa intrarea in vigoare a OUG 35/2011, certificarea a fost suspendata pana la 1 ianuarie 2013, urmand ca prevederile Legii 162/2012 sa o suspende, in continuare, pana pe 1 ianuarie 2014", detaliaza Ioana Cartite, Senior Tax Consultant la Biris Goran.
Anul acesta, pana in prezent, Guvernul si Ministerul de Finante au lasat nemodificat termenul de intrare in vigoare a certificarii declaratiilor anuale de impozit pe profit.
Conform art. 83 alin. (5) din Codul de Procedura Fiscala, declaratia fiscala anuala de impozit pe profit a contribuabililor persoane juridice, formularul 101, trebuie certificata de catre un consultant fiscal, in conditiile legii, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea. Certificarea declaratiilor anuale de impozit pe profit consta in verificarea exactitatii si realitatii datelor inscrise in declaratii pe baza informatiilor si documentelor prezentate de contribuabili. Astfel, consultantul fiscal emite o nota de certificare, care insoteste declaratia anuala de impozit pe profit si in care se mentioneaza daca certificarea se face cu rezerve sau fara.
Fiscul mai are timp sa amane obligatia de a certifica declaratia de impozit pe profit, dar consultantii inclina sa creada ca va ramane in vigoare
Ioana Cartite mentioneaza ca, din prevederile Codului de procedura fiscala, in vigoare in acest moment, se intelege, intr-adevar, faptul ca certificarea declaratiei 101 de catre un consultant fiscal redevine obligatorie incepand cu 1 ianuarie 2014, fiind, implicit, aplicabila declaratiei de impozit pe profit aferenta anului fiscal 2013, totusi, avand in vedere cat de imprevizibila a fost legislatia cu privire la acest aspect pana acum, exista riscul ca autoritatile fiscale sa revina si sa suspende din nou obligatia certificarii sau sa vina cu vreo alta surpriza pe aceasta tema.
"In cele din urma, cu totii ne aducem aminte de nebunia creata in perioada 2010 – 2011, cand a fost eliminat impozitul minim, si, ulterior, s-a suspendat obligatia certificarii declaratiei 101 la sfarsitul lunii martie 2011, cand declaratiile de impozit pe profit pentru prima perioada fiscala din 2010 fusesera deja certificate, in timp ce, pentru declaratiile aferente celei de-a doua perioade fiscale si a celor depuse de societatile care fusesera in pozitie de impozit pe profit tot anul 2011 nu mai exista practic aceasta obligativitate. In plus, nu putem uita nici haosul din 2012, cand, la inceputul anului, toti contribuabilii stiau ca declaratia anuala de impozit pe profit trebuia depusa pe 25 februarie sau pe 25 martie, in functie de momentul in care reuseau sa inchida exercitiul financiar precedent, insa, din nou, autoritatile fiscale au venit cu o decizie surpriza, cand au creat un termen unic de depunere a declaratiei 101, 25 martie, care se pastreaza si in prezent. Decizia a fost anuntata pe 25 ianuarie 2012, prin OG 2/2012. Acest lucru i-a bulversat atunci mai ales pe cei care erau pregatiti sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit pentru 2011 pana la 25 aprilie 2012, mai ales societatile care aveau situatiile financiare auditate. Asadar, avand in vedere aceste precedente, consideram ca exista sanse ca si anul asta sa intampinam unele surprize, desi in ceea ce priveste obligativitatea certificarii declaratiei 101 nu a mai existat nicio modificare in legislatie de la sfarsitul anului 2012", explica Ioana Cartite.
Dan Schwartz, Managing Partner-ul RSM Scot, spune ca, desi au fost discutii la sfarsitul lui 2013 in ceea ce priveste clarificarea si completarea prevederilor legale referitoare la certificare, pana in prezent acest lucru nu s-a produs.
"Nu cred ca trebuie pusa problema mentinerii sau prorogarii obligatiei de certificare, asa cum este ea impusa de prevederile legale in vigoare, ci consider ca certificarea declaratiilor de impunere, a tuturor declaratiilor de impunere, inclusiv deconturile de TVA, fiind o problema extrem de serioasa si complexa, ar trebui abordata cu maxima atentie, atat de catre Ministerul Finantelor Publice/ANAF, cat si de catre Camera Consultantilor Fiscali. In primul rand, ar trebui stabilit clar prin lege/ordonanta a Guvernului cand certificarea este obligatorie, cand nu este obligatorie si cand este facultativa si care sunt implicatiile din punct de vedere al raspunderii civile si penale, atat pentru contribuabili, cat si pentru consultantii fiscali care ar presta acest serviciu profesional. De exemplu, certificarea ar putea fi obligatorie pentru contribuabilii mari, facultativa pentru cei mijlocii, contribuabilii mici neavand aceasta obligatiei sau, ca un alt exemplu, certificarea ar putea fi obligatorie pentru deconturile de TVA cu suma negativa peste o anumita valoare si pentru care s-a cerut rambursarea. Apoi, CCF ar trebui sa dezvolte normele profesionale deja emise (n.a. - in prezent, pentru certificare sunt in vigoare, de la 3 martie 2011, normele de aplicare din Hotararea CCF nr. 4/2011,) in legatura cu certificarea", explica Dan Schwartz.
Mitel Spataru, Tax Manager la FinExpert, spune ca prevederea legala privind certificarea declaratiilor pe profit a tot fost amanata in trecut, motivandu-se faptul ca nu sunt suficienti consultanti acreditati si, de asemenea, ca reprezinta o povara in plus, mai ales pentru companiile micii si medii.
"Pe de alta parte, intentia autoritatilor cu privire la certificarea declaratiilor a fost in sensul in care certificarea sa reprezinte, intr-o oarecare masura, o garantie privind tratamentul fiscal corect privind elementele luate in calcul la impozitul pe profit. Mai mult au fost intentii si chiar proiecte legislative care au dorit extinderea certificarii si pentru deconturile cu optiune de rambursare si declaratiile rectificative. Daca masura va fi mentinuta, depinde de reactia societatii civile si a mediului de afaceri", precizeaza Mitel Spataru.
Mihaela Hampu-Curca, Manager in cadrul Tax Advisory Services al Mazars, spune ca, avand in vedere ca termenul de depunere al declaratiei anuale privind impozitul pe profit, formularul 101, pentru anul 2013 este 25 martie 2014, autoritatile ar putea sa amane o data in plus, certificarea acesteia.
"Totusi, avand in vedere ultimele semnale din partea autoritatilor fiscale cu privire la eficientizarea aparatului administrativ, precum si obiectivul privind combaterea evaziunii fiscale, suntem de parere ca sunt sanse destul de mari ca obligativitatea certificarii declaratiei de impozit pe profit sa nu mai sufere o alta amanare", mentioneaza Mihaela Hampu-Curca.
Bogdan Costea, expert contabil si consultant fiscal la Viboal Findex, spune ca, din informatiile neoficiale pe care le detine, exista intentia reintroducerii obligatiei de certificare a declaratiei 101, precum si extinderea obligatiei de certificare asupra declaratiei 300, in cazul solicitarii de rambursare de TVA.
"Momentan, nu s-a publicat insa un proiect de act normativ in acest sens. Avand in vedere ca ne-am obisnuit cu modificarile legislative pe ultimul moment, nu m-as hazarda sa aleg intre cele doua situatii, prorogare versus mentinere, pana nu se publica ceva oficial in acest sens. Oricum, in momentul de fata, desi termenul de suspendare a obligatiei de certificare a expirat (n.a. - la 1 ianuarie 2014), nu avem detalii oficiale in acest sens", subliniaza Bogdan Costea.
Gabriel Sincu, Executive Director al Tax Advisory Services de la Ernst & Young, spune ca, daca ar fi sa priveasca lucrurile dintr-un punct de vedere egoist si personal, raspunsul ar trebui sa fie, "da, e bine ca nu s-a mai procedat la o noua amanare a datei la care intra in vigoare certificarea declaratiilor pe profit, iar aceasta va creste gradul de precizie al declaratiilor fiscale si va aduce venituri suplimentare pentru ei, consultantii fiscali".
"Lucrurile trebuie privite insa intr-o perspectiva mai larga, lucru care ma face sa imi schimb abordarea. Ce vreau sa spun de fapt? Obligatia de certificare ar trebui structurata de asa maniera incat toata lumea sa aiba de castigat: autoritatile sa aiba o confirmare in plus ca declaratiile fiscale respective au fost intocmite corect, cu impact direct asupra activitatii de inspectie fiscala, consultantii sa incaseze un onorariu pentru munca depusa, iar contribuabilii sa fie si ei recompensati intr-un fel, de exemplu sa primeasca o bonificatie din impozitului datorat sau o garantie ca perioada fiscala respectiva nu va mai face obiectul unui control fiscal, sau va face obiectul unor verificari restranse", mai spune Gabriel Sincu.
Certificarea declaratiei 101 ar da o credibilitate sporita in fata autoritatilor fiscale
Mitel Spataru spune ca mentinerea certificarii va fi un lucru pozitiv, atat timp cat va exista o procedura corecta si clara in ceea ce priveste normele profesionale, cu implicarea Camerei Consultantilor Fiscali, cat si daca autoritatile, mai ales in cazul inspectiilor fiscale, vor trata cu seriozitate acesta aspect.
Mihaela Hampu-Curca crede ca principalele avantaje legate de certificarea declaratiei 101 sunt credibilitatea sporita in fata autoritatilor fiscale, eficientizarea controlului fiscal si asigurarea managementului societatii verificate, ca operatiunile economice derulate de aceasta sunt conforme cu prevederile fiscale in vigoare.
"Asadar, aceasta cerinta suplimentara de certificare a declaratiei 101 are avantaje, atat pentru activitatea autoritatilor fiscale, cat si pentru societatea insasi, care beneficiaza de verifcarea unui specialist in domeniul fiscal care poate emite o opinie avizata asupra corectitudinii declaratiei societatii", explica Mihaela Hampu-Curca.
Ioana Cartite considera ca obligatia certificarii declaratiei anuale de impozit pe profit trebuie sa fie pastrata, pentru ca exista suficiente motive care sustin partea pozitiva a acestei obligatii.
"Aceste motive se refera mai ales la beneficiile pe care certificarea le are pentru contribuabili, intrucat certificarea declaratiei anuale de impozit pe profit poate fi vazuta si ca o revizuire a calculatiei de impozit pe profit de catre un specialist. Astfel, consultantul fiscal are obligatia ca, pe langa Nota de certificare, in care isi exprima opinia cu sau fara rezerve cu privire la corectitudinea elaborarii Declaratiei 101, sa-i furnizeze acestuia si un Raport de certificare, in care sa evidentieze principalele riscuri fiscale identificate in cursul misiunii sale. In consecinta, misiunea de certificare va reprezenta astfel un bun instrument de identificare a ariilor unde ar trebui efectuate corectii pentru evitarea riscurilor fiscale potentiale", mai spune Ioana Cartite.
Consultatul fiscal de la Biris Goran trece printre motivele pentru care obligatia certificarii declaratiei 101 ar trebui din nou suspendata, probabil cel mai bun, faptul ca genereaza niste costuri suplimentare pentru societatile comerciale din Romania, prin faptul ca acestea trebuie sa angajeze un consultant fiscal care sa le certifice declaratia.
"Aceasta noua obligatie ar veni si in contextul in care contribuabilii romani sunt si asa impovarati de numarul mare de declaratii fiscale pe care sunt obligati sa le intocmeasca. In plus, interesant va fi si modul in care Notele de certificare semnate de consultantul fiscal angajat va ajunge la autoritati, in conditiile in care Decaratia 101 se depune electronic, iar infrastructura oferita de ANAF nu ofera oportunitatea incarcarii electronice a acestei Note de certificare. In cazul in care aceasta trebuie depusa la ghiseu, exista riscul sa se transforme, pur si simplu, intr-o alta hartie in multele teancuri gestionate de inspectori. De asemenea, legislatia in vigoare nu ofera detalii cu privire la importanta acestei certificari in ochii inspectorilor fiscali. Deci, in cazul unui control fiscal, faptul ca declaratia 101 a fost certificata de un consultant fiscal inseamna ca inspectorii se vor baza pe opinia, cu sau fara rezerve, oferita de consultantul fiscal cu privire la corectitudinea declaratiei de impozit pe profit, sau acestia vor fi interesati doar sa-i pedepseasca pe cei care nu au obtinut aceasta certificare?", detaliaza Ioana Cartite.
Comentarii articol (52)