Subiectul “fondul clasei” sau al banilor cu care parintii contribuie la imbunatatirea conditiilor in care invata copiii lor si care este adanc inradacinat in sistemul de invatamant romanesc a fost intens dezbatut de presa in ultimele zile. Atentia mediei a fost captata de scandalul referitor la demiterea unei invatoare dintr-o scoala bucuresteana, care cerea bani parintilor elevilor pentru cadourilor care urmau sa fie oferite unor angajati ai scolii. Dupa acest episod, Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti a primit mai multe sesizari privind colectarea banilor de la elevi pentru fondul clasei in alte trei unitati de invatamant din Bucuresti, informeaza presa centrala.
Reactia ministrului Educatiei Remus Pricopie fata de subiectul “fondul clasei” nu a intarziat sa apara.
Fondul clasei poate exista doar ca initiativa a parintilor si este ilegal daca este gestionat de scoala, prin invatatoare, profesori sau director, a declarat acesta, citat de Mediafax.
Legislatia in vigoare nu prevede reguli privind fondul clasei si cine il poate administra, insa asa cum a declarat si ministrul Educatiei, constituirea fondului clasei ramane la latitudinea parintilor. Este mai degraba o conventie tacita, practicata in aproape toate institutiile de invatamant.
Daca despre fondul clasei nu exista referiri legale, nu acelasi lucru se poate spune despre fondul scolii. De exemplu, constituirea fondului scolii este stipulat in regulamentul intern al unui colegiu national din Bucuresti. Documentul stabileste ca prin hotarare a Consiliului reprezentativ al parintilor sau a Asociatiei de parinti se poate constitui Fondul Scolii. Din acest fond, elevii care obtin rezultate deosebite in activitatea scolara si extrascolara pot fi primi, dupa caz, recompense materiale.
Totusi, in conditiile in care sistemul de invatamant este unul gratuit, insa conditiile sunt precare din cauze fondurilor suficiente, este fondul clasei un rau necesar?
Argument PRO
1. Constituirea unui fond al clasei se justifica atunci cand banii sunt utilizati pentru achizitionarea unor materialele didactice necesare studiului sau a unor materiale de uz zilnic, cum ar fi creta sau burete. In conditiile in care scoala nu poate pune la dispozitia elevilor aceste materiale, pentru ca nu dispune de fonduri suficiente, parintii ar putea contribui benevol pentru asigurarea confortului propriilor copii. Elevii nu ar trebui privati de o educatie normala, iar parintii ar putea contribui la asigurarea unei educatii mai bune pentru acestia.
2. Fondul clasei poate exista atat timp cat sumele cu care parintii contribuie nu sunt foarte mari si sunt stabilite de catre acestia si nu de reprezentantii scolii. In plus, platile efectuate trebuie justificate cu chitante, astfel incat administrarea banilor sa fie transparenta.
Argumente CONTRA
1. Fondul scolii nu mai este demult facultativ pentru parinti, ci a devenit obligatoriu, insa nu intr-o forma scrisa sau in baza unei anumite reglementari, ci pur si simplu din cauza faptului ca s-a pastrat acest “obicei”. La fiecare inceput de an, dirigintii le comunica elevilor care este suma de bani cu care trebuie sa contribuie la fondul clasei si toti elevii trebuie sa cotizeze. In unele cazuri, copiii care nu contribuie la fondul scolii sunt certati de diriginti in fata intregii clase, ba mai mult, li se cere socoteala pentru faptul ca nu au adus bani.
2. Daca banii destinati pentru fondul clasei nu sunt colectati si administrati de parinti, ci de cadrele didactice, atunci exista posibilitatea ca acesti bani sa fie folositi in alte scopuri decat cele pentru care au fost stransi, iar episoadele din ultimele zile confirma aceasta practica.
3. In situatia in care banii sunt solicitati si administrati de profesori atunci vorbim despre o ilegalitate, despre evaziune fiscala, pentru ca sumele care se strang nu sunt fiscalizate si nu sunt inregistrate in contabilitatea scolii. In plus, nu este moral ca profesorii sa le ceara bani parintilor.
Voi ce parere aveti despre constituirea unui fond al clasei? Sunteti sau nu de acord cu acest lucru?
Comentarii articol (111)