Din aceasta saptamana, cele peste 500.000 de IMM-uri inregistrate in Romania pot accesa un portal securizat care le ofera acces la o gama larga de informatii si servicii publice. Site-ul insa trebuia lansat in perioada 24-28 februarie, asa cum anuntase recent Ministerul Comunicatiilor.
Noul site poate fi accesat la aceasta adresa: imm.msinf.ro/, insa pentru a beneficia de aplicatiile disponibile, firmele trebuie sa se inregistreze cu un ID de utilizator si o parola.
Conform unui comunicat recent al Ministerului Comunicatiilor, portalul interconeteaza bazele de date ale mai multor institutii publice:
- Oficiul National al Registrului Comertului,
- Agentia Nationala de Administrare Fiscala,
- Ministerul Finantelor,
- Ministerul Muncii,
- Agentia pentru Agenda Digitala a Romaniei,
- Ministerul Administratiei si Internelor,
- Agentia pentru Implementarea Proiectelor si Programelor pentru IMM-uri si Posta Romana (AIPPIMM).
“Inainte de lansarea in mediul online, portalul a trecut toate testele de securitate si poate sustine un numar de 296.000 conturi de utilizator. Accesul IMM-urilor si al administratiilor publice in sistem se va face securizat dupa inrolarea in portal cu user si parola”, se precizeaza in comunicat.
Portalul ofera intreprinderilor mici si mijlocii un instrument util pentru facilitarea interactiunii cu statul si simplificarea fluxurilor de afaceri, care se traduc, in ultima instanta, in reduceri ale costurilor acestora, a declarat recent Decebal Popescu, manger de proiect.
Potrivit acestuia, aplicatiile au fost dezvoltate pornind de la nevoile identificate ale IMM-urilor impreuna cu institutiile partenere, precum si de la analizarea celorlalte platforme astfel incat sa nu existe suprapuneri, ci completari. In plus, lista aplicatiilor care se vor regasi in portal la lansarea acestuia va putea fi extinsa deoarece platforma permite dezvoltari ulterioare si interconectari cu alte platforme, a adaugat Decebal Popescu.
Site-ul cuprinde 31 de aplicatii destinate IMM-urilor si administratiei publice, care conform comunicatului, sunt grupate in trei categorii, in functie de domeniul de interes:
- Business to Business (B2B) - aplicatii si instrumente de lucru dedicate activitatii specifice IMM-urilor: aplicatii de ofertare, aplicatii financiare, de lucru colaborativ, managementul de documente;
- Government to Business (G2B) - aplicatii pentru autoritatile locale si centrale cu scopul livrarii serviciilor publice si de informare pentru utilizatorii IMM-uri prin intermediul mijloacelor electronice in mod organizat;
- Government to Government (G2G) - aplicatii de raportare, acces rapid si structurat la informatii pentru aparatul de stat.
Din categoria Business to Business, firmele au acces gratuit la aplicatii care realizeaza automat un site propriu, la serviciul GIS pentru obtinerea de rapoarte, la catalogul sabloane de documente precompletabile pe baza profilului firmei, de asemenea se pot abona la serviciile SEAP pe baza de coduri CPV si pot utiliza online un registru de casa, un calculator de taxe si servicii.
In schimb, aplicatiile din celelalte doua categorii (Government to Government si Governement to Business) sunt destinate partenerilor proiectului, pentru realizarea de rapoarte si sinteze pe baza datelor disponibile in bazele de date ale IMM-urilor.
Printre aplicatiile din cadrul acestor sectiuni se numara: verificare nume firma, calendar de evenimente relevante pentru IMM-uri, verificare insolventi/falimentari/inactivi, centralizare surse de finantare si programe gestionate de AIPPIMM, obtinere online de rapoarte necesare politicilor ministeriale pe baza indicatorilor bilantieri semestriali, validare periodica status persoane cu dizabilitati, avizare electronica pentru operatori de mesagerie.
Exemple de aplicatii ale noului portal
Cereri de rambursare online pentru OIPSI
Aceasta aplicatie permite utilizatorilor IMM-uri sa isi gestioneze electronic Cererile de rambursare derulate prin proiectele cu finantare din fonduri europene si raportarea acestora catre OIPSI. IMM-urile vor introduce datele primare si li se vor genera automat cererile de rambursare completate, pentru ca din experienta de pana acum, s-a constat ca multe erau gresite astfel incat trebuiau retrimise spre a fi refacute implicand deplasari repetate ale beneficiarilor la sediul OIPSI, se precizeaza in comunicatul citat.
Verificare nume firma
Acesta este un serviciu de verificare a disponibilitatii numelor de firma si redirectionarea catre site-ul ONRC pentru finalizarea tranzactiei (rezervare nume, etc.). Prin acest serviciu bazat pe interoperabilitatea cu bazele de date ale ONRC, poate fi verificata disponibilitatea numelor de firma. De asemenea, datorita unui anumit algoritm se obtine un scor de potrivire care indica similitudinea cu alte nume de firme sau marci.
Verificare insolventi/falimentari/ inactivi
Serviciul verifica firmele catre care s-a deschis procedura de insolventa/au cerut falimentul/sunt declarate inactive. Aceasta aplicatie se va interconecta cu bazele de date ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si ONRC, fiind utila in primul rand institutiilor publice (intrucat permite efectuarea de verificari incrucisate care sunt utile unor institutii precum AIPPIMM, reducand timpul pierdut in comunicarea cu alte institutii precum ANAF si ONRC), dar si IMM-urilor, se arata in documentul citat.
Abonare la servicii SEAP pe baza codurilor CPV
Prin intermediul acestei optiuni se pune la dispozitia utilizatorilor o sectiune privind anunturile de licitatii existente pe SEAP, filtrate dupa codurile CPV. Prin aceasta aplicatie se va putea urmari orice licitatie din Sistemul Electronic de Achizitii Publice pe baza codului CPV. SEAP va notifica automat toate modificarile din sistem referitoare la stadiul licitatiei aferente codului CPV introdus. Aceasta aplicatie a fost dezvoltata impreuna cu Agentia pentru Agenda Digitala a Romaniei.
Catalog produse financiare destinate IMM-urilor
Prin acest serviciu institutiile bancare si financiare isi vor putea anunta programele si ofertele financiare dedicate IMM-urilor sau care sunt de interes pentru activitatea acestora. Pana in prezent, in sistem s-au inscris Raiffeisen Bank si CEC Bank.
Validare statut persoane cu dizabilitati
Aplicatia ofera in mod securizat si controlat asistenta institutiilor publice, conform protocoalelor institutionale, pentru validarea anumitor informatii, cum ar fi statutul persoanelor cu dizabilitati. Aplicatia va fi integrata cu bazele de date ale Ministerului Afacerilor Interne (MAI) si interoperabila cu bazele de date ale Ministerului Muncii. Prin aceasta aplicatie, utila indeosebi Ministerului Muncii, MAI va verifica si va valida CNP-urile persoanelor cu dizabilitati aflate in baza de date a Ministerului Muncii catre care acesta din urma trebuie sa efectueze plati, se mentioneaza in acelasi document.
Centralizator cu surse de finantare si programe
Prin intermediul Portalului interoperabilitate pentru IMM-uri se realizeaza o centralizare a informatiilor privind programele gestionate de Agentiei pentru Implementarea Proiectelor si Programelor pentru IMM-uri (AIPPMM ) si facilitatile oferite prin aceste programe. Astfel, orice IMM inrolat va are la dispozitie lista proiectelor si programelor de finantare oferite de AIPPMM.
Avizare electronica pentru operatori de mesagerie
Serviciul de informare electronica a IMM-urilor instiinteaza firmele la sosirea unui obiect de mesagerie, in functie de furnizorul la care acesta este abonat. Posta Romana este operatorul care s-a inscris pana in prezent in sistem. Alte servicii dezvoltate in parteneriat cu Posta Romana sunt gestiunea colaborativa adrese utile, nomenclatorul stradal unic/coduri postale, catalogul de abonare la publicatii.
Lista celor 31 de aplicatii a fost stabilita in urma unei analize desfasurate in cadrul primelor trei luni de implementare a proiectului, se precizeaza in comunicatul Ministerului Comunicatiilor. In acelasi timp, lista a fost definita in urma desfasurarii unor consultari cu institutiile publice implicate in procesul de infiintare, functionare si inchidere al unui IMM, pe baza nevoilor acestora, care au implementat platforme si portaluri de informare si servicii destinate IMM-urilor si care au raspuns pozitiv apelului Ministerului Comunicatiilor de a propune si a colabora pentru realizarea de aplicatii pentru acest portal.
Proiectul pentru realizarea portalului pentru IMM-uri a fost cofinantat din Fondul European de Dezvoltare Regionala prin Programul Operational Sectorial Cresterea Competitivitatii Economice 2007-2013, Axa Prioritara 3 "Tehnologia Informatiei si Comunicatiilor pentru sectoarele privat si public", Domeniul major de interventie 3.2."Dezvoltarea si cresterea eficientei serviciilor publice electronice", Operatiunea 2 "Implementarea de sisteme TIC in scopul cresterii interoperabilitatii sistemelor informatice".
Proiectul intitulat "Dezvoltarea interoperabilitatii bazelor de date destinate IMM-urilor" a demarat in luna martie 2013 sub coordonarea Ministerului Comunicatiilor si are o valoare totala eligibila de 4.229.554,34 lei cu TVA (2.820.839,87 lei – valoare eligibila nerambursabila din Fondul European de Dezvoltare Regionala; 590.091,05 lei – valoare eligibila nerambursabila din bugetul national).
Puteti consulta lista detaliata a aplicatiilor disponibile in portalul destinat IMM-urilor in fisierul atasat.