„Deci, pe 15 septembrie intrăm în producţie, pe teste, pentru business to government, și, după aceea, de la 1 octombrie, intrăm live. Şi după aceea urmează, bineînțeles, dezvoltarea sistemului de la finalul anului”, a declarat, miercurea trecută, premierul
Florin Cîțu la începutul
ședinței de lucru pentru implementarea proiectului e-Facturare. Totodată, s-a discutat și despre necesitatea unei ordonanțe pentru a putea fi implementat efectiv sistemul de facturare electronică, ce ar urma să fie adoptată în perioada următoare.
Astfel,
documentația tehnică necesară pentru a începe azi testele pentru programul-pilot în relația firmelor cu statul a fost publicată aseară de MF,
fiind disponibilă integral aici (intră pe pagina de specificații tehnice).
„Proiectul e-Factura intră în linie dreaptă. MF a publicat documentația tehnică premergătoare testării și operaționalizării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura. Astfel, am demarat implementarea, în cadrul unui program-pilot, a unui sistem de facturare electronică ce va permite încărcarea, stocarea și descărcarea facturilor emise de agenții economici în relație cu instituțiile publice. Primele rezultate le vom avea la începutul lunii octombrie”, a declarat
aseară Dan Vîlceanu, ministrul finanțelor.
Așa cum reiese din
prezentarea făcută recent de Fisc, programul-pilot de facturare electronică permite încărcarea, stocarea și descărcarea facturilor emise de firme în relația cu instituțiile publice, însă acest lucru se face numai pentru
domeniul achizițiilor publice. Mai precis, este vorba de
implementarea efectivă, în sfârșit, a unei legi din 2020 despre care a scris redacția noastră.
„Decizia de dezvoltare a proiectului de facturare electronică în România a fost luată după analizarea modului în care Italia a aplicat facturarea electronică generalizată atât pe relația business to government, cât și pe relația business to business și presupune etape de proces care să permită comensurarea efectelor asupra mediului economic și gestionarea eficientă a datelor recepționate. România a adoptat în data de 8 septembrie 2020 Legea 199/2020 privind facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice, lege care a transpus în legislația națională Directiva europeană 55/2014 privind facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice.Astfel, începând din luna septembrie 2021, Ministerul Finanțelor, prin Centrul Național pentru Informații Financiare, va implementa, în cadrul unui program-pilot, un sistem de facturare electronică ce va permite încărcarea, stocarea și descărcarea facturilor emise de agenții economici în relație cu instituțiile publice, pentru operaționalizarea cadrului normativ prevăzut de Directiva 55/2014 privind facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice”, scrie în documentul amintit.
Ulterior,
sistemul e-Facturare va fi extins astfel încât să vizeze toate companiile din România, adică în relația dintre firme.
„Menționăm că programul-pilot de implementare a unui sistem de facturare electronică pe relația business to government va pune bazele extinderii platformei pentru dezvoltări ulterioare și va asigura know-how-ul necesar dezvoltării sistemului generalizat de facturare electronică pe relația business to business”, mai scrie în prezentarea Fiscului. Este posibil ca dezvoltarea de la finalul anului, menționată de premier săptămâna trecută, să vizeze exact acest pas.
Florin Cîțu anunțase anterior, în august 2021, că urmează implementarea facturii electronice în relația firmelor cu statul, însă la acel moment n-a indicat și un termen în acest sens.
„Așa cum am promis, introducem facturarea electronică între firme. Din septembrie 2021, agenții economici vor utiliza un sistem de facturare electronică pentru a încărca, stoca și descărca facturile pe care le emit, în relația cu instituțiile publice. Măsura va fi implementată de Ministerul Finanțelor, prin Centrul Național pentru Informații Financiare, în cadrul unui program-pilot. Este prima etapă de dezvoltare a sistemului informatic de facturare electronică, care urmează să fie generalizată în relațiile dintre toți operatorii economici”, a declarat Florin Cîțu, pe
pagina sa de Facebook, în prima parte a lunii trecute.
Potrivit acestuia, implementarea sistemului obligatoriu de facturare electronică (între companii și instituțiile publice, dar și între firme) va însemna eficiență și predictibilitate în cheltuirea banilor de către instituțiile publice și creșterea veniturilor colectate la bugetul de stat.
Așa cum
redacția noastră a scris în februarie 2021, reprezentanții Ministerului Finanțelor au anunțat că, în acest an, vom avea operațional cel puțin sistemul-pilot de facturare electronică. Acesta este unul dintre proiectele majore pentru digitalizarea activității Fiscului, pe lângă
conectarea caselor de marcat la sistemul de monitorizare și
implementarea fișierului SAF-T.