Art. I. - Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.595/2011 pentru aprobarea Normelor privind modul de constituire, administrare si utilizare a fondului de risc pentru Programul Mihail Kogalniceanu pentru intreprinderi mici si mijlocii, precum si reflectarea acestuia in contabilitatea Trezoreriei Statului, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 713 din 10 octombrie 2011, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Titlul ordinului se modifica si va avea urmatorul cuprins: „ORDIN pentru aprobarea Normelor privind modul de gestionare a fondului de risc pentru intreprinderi mici si mijlocii, precum si inregistrarea in contabilitatea Trezoreriei Statului”
2. Articolul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Art. 1. - Se aproba Normele privind modul de gestionare a fondului de risc pentru intreprinderi mici si mijlocii, precum si inregistrarea in contabilitatea Trezoreriei Statului, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.”
3. Titlul anexei se modifica si va avea urmatorul cuprins: „NORME privind modul de gestionare a fondului de risc pentru intreprinderi mici si mijlocii, precum si inregistrarea in contabilitatea Trezoreriei Statului”
4. In anexa, capitolul I se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
a) Punctul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „1. Fondul de risc pentru intreprinderi mici si mijlocii se constituie potrivit art. 7 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013 privind Programul de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii, din urmatoarele surse:
a) comisionul de risc incasat de la beneficiarii programelor;
b) sumele recuperate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala in contul valorii de executare a garantiilor platite de catre Ministerul Finantelor Publice in cadrul programelor;
c) obligatiile fiscale accesorii la nivelul celor prevazute pentru neplata in termen a obligatiilor fiscale, aplicate creantelor rezultate din plata garantiilor in cadrul programelor, calculate si recuperate de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
d) dobanzile bonificate la disponibilul fondului de risc in cadrul programelor;
e) in cazul in care disponibilul fondului de risc nu acopera valoarea de executare a garantiilor, acesta se alimenteaza de la bugetul de stat prin alocatiile bugetare anuale pe perioada 2013-2018 prin bugetul Ministerului Finantelor Publice - Actiuni Generale.”
b) Punctul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „2. Beneficiarii programelor au obligatia de a plati comisionul de risc in cuantumul si pana la termenul stipulat in contractul de garantare prevazut de art. 2 lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2011 privind aprobarea Programului Mihail Kogalniceanu pentru intreprinderi mici si mijlocii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 218/2012, respectiv de art. 2 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013 in contul IBAN RO24 TREZ 999650101 XXXXXXX deschis pe numele Ministerului Finantelor Publice la Trezoreria Operativa Centrala, cod de identificare fiscala 8609468.”
c) Dupa punctul 2 se introduce un nou punct, punctul 21, cu urmatorul cuprins: „21. In intelesul prezentelor norme, termenul «beneficiarii programelor» defineste operatorii economici care se incadreaza in categoria intreprinderilor mici si mijlocii in conditiile Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiari ai Programului Mihail Kogalniceanu pentru intreprinderi mici si mijlocii, aprobat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 218/2012, respectiv ai Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii, aprobat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013, denumite in continuare programe. ”
d) Punctul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „9. In situatia achitarii creantelor aferente fondului de risc de catre beneficiarii programelor in interiorul termenelor prevazute la art. 25 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2011 privind aprobarea Programului Mihail Kogalniceanu pentru intreprinderi mici si mijlocii, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 682/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv la art. 20 din Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2013 privind aprobarea Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 936/2013, Directia generala de trezorerie si datorie publica va informa organele fiscale competente cu privire la aceasta, indicand obligatia datorata, suma achitata de beneficiarii programelor, data platii sumei rezultate din executarea garantiei si data incasarii in contul mentionat la pct. 2. In baza acestei informari, precum si a documentelor transmise de F.N.G.C.I.M.M. potrivit pct. 3, organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala calculeaza obligatii fiscale accesorii conform pct. 8.”
e) La titlul „Plati din fondul de risc pentru Programul Mihail Kogalniceanu pentru intreprinderi mici si mijlocii” se introduce un nou alineat, cu urmatorul cuprins: „Disponibilitatile aflate in fondul de risc la sfarsitul anului 2018 se fac venit la bugetul de stat. Incepand cu anul 2019, sumele recuperate la fondul de risc de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala in contul valorii de executare a garantiilor platite de catre Ministerul Finantelor Publice, precum si al obligatiilor fiscale accesorii aferente se vor face venit la bugetul de stat in termen de 5 zile lucratoare de la incasarea acestora.”
5. In anexa, la capitolul II „Proceduri de plata” punctul 1 paragraful 3, a doua liniuta se modifica si va avea urmatorul cuprins: „- cererea pentru deschiderea de credite bugetare, nota justificativa pentru deschiderea creditelor bugetare si dispozitia bugetara privind repartizarea/retragerea creditelor bugetare semnate de ordonatorul principal de credite sau de persoana careia i-au fost delegate aceste atributii, cu viza controlorului financiar preventiv propriu si/sau delegat, dupa caz, intocmite in conformitate cu Ordinul ministrului finantelor publice nr. 501/2013 pentru aprobarea Normelor metodologice privind deschiderea si repartizarea/retragerea creditelor bugetare din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetul Trezoreriei Statului, bugetul Fondului pentru mediu si bugetele locale.”
6. In anexa, la capitolul III, punctul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „1. Directia generala de trezorerie si datorie publica va prezenta, anual, conducerii ministerului, spre informare, un raport privind modul de constituire si utilizare a fondului de risc pentru intreprinderi mici si mijlocii, pe baza datelor privind comisionul la fondul de risc din contractul de garantare prevazut de art. 2 lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 218/2012, respectiv de art. 2 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013, a extraselor si fiselor de cont intocmite de Directia generala trezorerie si contabilitate publica, precum si a informarilor primite de la Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin Directia generala de planificare, monitorizare si sinteza privind sumele recuperate de la beneficiarii programelor in contul valorii de executare a garantiilor platite de catre Ministerul Finantelor Publice, precum si in contul obligatiilor fiscale accesorii aferente. ”
7. In anexa, la capitolul III punctul 2, paragraful 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Directia generala trezorerie si contabilitate publica transmite Directiei generale de trezorerie si datorie publica, pentru codificare, extrasele de cont continand sumele incasate de catre Ministerul Finantelor Publice de la beneficiarii programelor. Codificarea documentelor justificative se efectueaza in termen de 3 zile lucratoare de la primirea acestora.”
8. In anexa, la capitolul IV, punctul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „2. Evidentierea distincta a operatiunilor aferente fondului de risc pentru intreprinderi mici si mijlocii constituit potrivit art. 7 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013 se asigura prin deschiderea de conturi analitice distincte in cadrul conturilor sintetice aferente fondului de risc.”
9. In anexa, dupa capitolul IV se introduce un nou capitol, capitolul V, cu urmatorul cuprins: „CAPITOLUL V Procedura de restituire/transfer a sumelor incasate la fondul de risc pentru intreprinderi mici si mijlocii”
1. Sumele incasate la fondul de risc pentru intreprinderi mici si mijlocii si inregistrate in contabilitate la pozitia «Creditori la fondul de risc pentru intreprinderi mici si mijlocii», precum si sumele incasate in contul 65.01.01 «Decontari in contul trezoreriei centrale - operatiuni proprii», cod IBAN RO24 TREZ 999650101 XXXXXXX deschis pe numele Ministerului Finantelor Publice la Trezoreria Operativa Centrala, de la solicitantii eligibili in cadrul programelor si pentru care nu s-a obtinut garantarea imprumutului, se restituie la cererea beneficiarilor programelor, care vor depune o cerere de restituire a sumelor respective la Directia generala de trezorerie si datorie publica. Aceasta va verifica cererea sub aspectul realitatii si exactitatii celor solicitate, precum si al incadrarii in termenul legal de prescriptie a dreptului de a cere compensarea sau restituirea sumelor in cauza.
2. Cererea de restituire se solutioneaza in termen de 45 de zile de la data inregistrarii acesteia la Directia generala de trezorerie si datorie publica. Cererea va cuprinde codul de inregistrare fiscala al beneficiarului, suma solicitata, institutia de credit la care este deschis contul in care se solicita restituirea sumei, codul IBAN al contului beneficiarului respectiv, precum si contul bancar in care doreste sa i se efectueze restituirea. La cererea de restituire, beneficiarul va anexa copia ordinului de plata privind plata comisionului de risc.
3. In situatia in care Directiei generale de trezorerie si datorie publica ii sunt necesare alte documente relevante solutionarii cererii, aceasta va solicita beneficiarului respectiv, in scris, prezentarea datelor suplimentare.
4. Termenul de 45 de zile pentru solutionarea cererii de restituire se prelungeste, conform legii, cu perioada de timp cuprinsa intre data la care s-a comunicat beneficiarului solicitarea de furnizare a datelor suplimentare relevante solutionarii acesteia si data primirii acestor informatii la Directia generala de trezorerie si datorie publica.
5. In urma verificarilor, Directia generala de trezorerie si datorie publica va emite o dispozitie de restituire a sumelor de la fondul de risc pentru intreprinderi mici si mijlocii, in doua exemplare, conform modelului prevazut in anexa nr. 5, care face parte integranta din prezentele norme. Prin dispozitia de restituire aprobata de directorul general adjunct al Departamentului Back Office din cadrul acestei directii se confirma dreptul la restituire al beneficiarului respectiv. Un exemplar al dispozitiei de restituire se comunica, dupa aprobare, solicitantului.
6. Directia generala de trezorerie si datorie publica va transmite un exemplar al dispozitiei de restituire impreuna cu originalul cererii de restituire organului fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal beneficiarul respectiv, in vederea verificarii datelor din evidenta analitica pe platitori si a efectuarii compensarilor cu eventualele obligatii fiscale restante ale solicitantului, respectiv a efectuarii restituirii propriu-zise a sumei rezultate dupa compensare, prevederile Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire si de rambursare a sumelor de la buget, precum si de acordare a dobanzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depasirea termenului legal aplicandu-se in mod corespunzator. Totodata, va solicita organului fiscal competent in administrarea beneficiarului respectiv deschiderea contului 50.86.04 «Disponibil din executari/restituiri fond de risc» pe codul de identificare fiscala al beneficiarului.
7. Ulterior transmiterii catre organul fiscal teritorial a documentelor mentionate mai sus, Directia generala de trezorerie si datorie publica va dispune transferul sumei inscrise pe dispozitia de restituire, din contul RO24 TREZ 999650101 XXXXXXX, cod de identificare fiscala 8609468, deschis pe numele Ministerului Finantelor Publice la Trezoreria Operativa Centrala in contul 50.86.04 «Disponibil din executari/restituiri fond de risc», deschis la unitatea de trezorerie si contabilitate publica la care este arondat organul fiscal competent in administrarea beneficiarului, pe codul de identificare fiscala al beneficiarului respectiv. In acest sens, Directia generala de trezorerie si datorie publica va intocmi Nota de transfer conform modelului prevazut in anexa nr. 6, care face parte integranta din prezentele norme, aprobata de ordonatorul principal de credite sau de persoana careia i-au fost delegate aceste atributii.
8. In cazul in care disponibilul din fondul de risc pentru intreprinderi mici si mijlocii nu acopera suma in lei necesara transferului, Directia generala de trezorerie si datorie publica va intocmi si va transmite Directiei generale trezorerie si contabilitate publica, pe langa Nota de transfer mentionata la pct. 7, si urmatoarele documente:
- nota de fundamentare, conform modelului prevazut in anexa nr. 7, care face parte integranta din prezentele norme, prin care se propune semnarea cererii de deschidere de credite bugetare, aprobata de ordonatorul principal de credite sau de persoana careia i-au fost delegate aceste atributii;
- cererea pentru deschiderea de credite bugetare, nota justificativa pentru deschiderea creditelor bugetare si dispozitia bugetara privind repartizarea/retragerea creditelor bugetare semnate de ordonatorul principal de credite sau de persoana careia i-au fost delegate aceste atributii, cu viza controlorului financiar preventiv propriu si/sau delegat, dupa caz, intocmite in conformitate cu Ordinul ministrului finantelor publice nr. 501/2013;
- nota de lichidare, conform modelului prevazut in anexa nr. 8, care face parte integranta din prezentele norme, prin care se propune alimentarea contului «Disponibil fond de risc pentru intreprinderi mici si mijlocii» de la capitolul 54.01, subcapitolul 50, titlul 51, articolul 02, alineatul 30 «Fondul de risc pentru intreprinderi mici si mijlocii», aprobata pentru bun de plata de ordonatorul principal de credite sau de persoana careia i-au fost delegate aceste atributii;
- ordonantare de plata, conform modelului prevazut in anexa nr. 9, care face parte integranta din prezentele norme, aprobata de ordonatorul principal de credite sau de persoana careia i-au fost delegate aceste atributii, cu viza controlorului financiar preventiv propriu si delegat.
9. Dupa primirea cererii de restituire si a unui exemplar al dispozitiei de restituire, organul fiscal competent va efectua verificarea acestora si a datelor din evidenta analitica pe platitori - persoane juridice.
10. In cazul in care organul fiscal competent constata existenta unor obligatii fiscale restante ale beneficiarului respectiv, sumele solicitate se restituie acestuia numai dupa efectuarea compensarii acestora cu obligatiile fiscale restante, intocmind in acest sens, in 3 exemplare, Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale - M.F.P. - A.N.A.F. cod
14.13.41.99. Restituirea sumelor cuvenite beneficiarului se face prin decontare bancara, in contul indicat in cererea de restituire.
11. In cazul in care suma de restituit este mai mare decat suma reprezentand obligatiile fiscale restante ale beneficiarului respectiv, organul fiscal competent constata compensarea pana la concurenta acestor obligatii fiscale, iar diferenta rezultata o restituie acestuia si intocmeste in acest sens, in 3 exemplare, decizia de restituire prevazuta de Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.899/2004. In baza deciziei de restituire aprobate, organul fiscal competent va intocmi, in 3 exemplare, Nota privind restituirea/rambursarea unor sume - M.F.P. - A.N.A.F. cod 14.13.41.99/a.
12. In cazul in care beneficiarul respectiv nu inregistreaza obligatii fiscale restante, organul fiscal va intocmi, in 3 exemplare, Nota privind restituirea/rambursarea unor sume - M.F.P. - A.N.A.F. cod 14.13.41.99/a.
13. Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, dupa caz, se transmit/transmite la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal competent, in scopul efectuarii operatiunii de compensare si/sau restituire.
14. Dupa efectuarea compensarii si/sau a restituirii, dupa caz, unitatea Trezoreriei Statului pastreaza un exemplar al deciziei de compensare si/sau al notei de restituire/rambursare a unor sume si le transmite pe celelalte doua organului fiscal competent, in termen de 3 zile de la efectuarea operatiunilor, in vederea inregistrarii in evidenta analitica pe platitori a acestora.
15. Ulterior, organul fiscal competent va transmite, in termen de 7 zile de la primirea acestor documente, un exemplar al documentelor prevazute la pct. 14 solicitantului si va informa, printr-o adresa, Directia generala de trezorerie si datorie publica.
10. In anexa, dupa anexa nr. 4 la norme se introduc cinci noi anexe, anexele nr. 5-9, avand cuprinsul prevazut in anexele nr. 1-5, care fac parte integranta din prezentul ordin.
11. In tot cuprinsul anexei, sintagma „Fondul de risc pentru Programul Mihail Kogalniceanu pentru intreprinderi mici si mijlocii” se inlocuieste cu sintagma „Fondul de risc pentru intreprinderi mici si mijlocii”, respectiv sintagma „Disponibil fond de risc pentru Programul Mihail Kogalniceanu pentru intreprinderi mici si mijlocii” se inlocuieste cu sintagma „Disponibil fond de risc pentru intreprinderi mici si mijlocii”, iar sintagma „beneficiarii programului” se inlocuieste cu sintagma „beneficiarii programelor”.
Art. II. - Directia generala de trezorerie si datorie publica, Directia generala trezorerie si contabilitate publica, directiile generale regionale ale finantelor publice, administratiile judetene ale finantelor publice si ale sectoarelor municipiului Bucuresti, serviciile fiscale municipale si orasenesti, birourile fiscale comunale, Directia generala de planificare, monitorizare si sinteza, Directia generala de administrare a marilor contribuabili din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Viceprim-ministru, ministrul interimar al finantelor publice, Dan Manolescu, secretar de stat
Ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea
Bucuresti, 25 februarie 2014.
Nr. 295.
Comentarii articol (0)