Aplicatia de inscriere online a planurilor de afaceri in cadrul Programului START a fost deschisa in perioada 17 - 26 martie 2014.
In prima etapa a selectiei, firmele care au obtinut un punctaj mai mare de 50 de puncte (acesta fiind punctajul minim pentru a fi acceptat de principiu in vederea verificarii administrative si a eligibilitatii), au transmis, ulterior, la OTIMMC de care apartine judetul in care este inregistrata firma solicitanta, cererea de finantare semnata si stampilata de administratorul societatii.
In urma acestei etape, AIPPIMM a publicat, in luna iunie, pe pagina sa de internet, lista aplicantilor admisi si respinsi in urma verificarilor. Puteti consulta dupa cum urmeaza:
Conform regulilor, acordarea AFN se va face in maximum 2 transe, pe baza cererii-tip de eliberare a AFN. Astfel, pentru a primi prima transa, beneficiarii vor depune obligatoriu cererea-tip pana cel tarziu la data de 1 august 2014, in caz contrar aplicantul fiind respins la finantare.
"Art 6.12 . (1) Acordarea AFN se face in maxim 2 transe (prima transa trebuie obligatoriu sa fie mai mare sau egala cu 50% din valoarea cheltuielilor eligibile aprobate si va fi depusa obligatoriu pana cel tarziu la data de 01.08.2014, in caz contrar aplicantul fiind respins la finantare (…)", se arata in procedura de implementare a programului.
Cum se va acorda finantarea?
Potrivit DIPIMM, statul finanteaza implementarea planurilor de afaceri depuse de solicitanti online, prin acordarea unor alocatii financiare nerambursabile (AFN). Pentru anul in curs, bugetul alocat este de 13.000.000 lei, suma care va fi acordata sub forma de AFN unui numar de minim 130 de beneficiari.
Modalitatea de acordarea a acestor alocatii se realizeaza in ordinea descrescatoare a punctajelor obtinute, in urmatoarele conditii:
- Alocatie Financiara Nerambursabila – maxim 80% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, dar nu mai mult de 100.000 lei/beneficiar;
- Contributie proprie – minim 20% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului.
In planul de afaceri online trebuie justificata fiecare cheltuiala in vederea demonstrarii necesitatii acesteia in desfasurarea activitatilor pe care se acceseaza finantarea. "Nu se finanteaza elementele de cost care nu sunt in stricta legatura cu activitatile pe care se acceseaza si cu procesul de productie/comert/serviciul prestat", se mentioneaza in procedura programului.
Cheltuielile privind TVA, taxe, avize, comisioane, ambalajul, transportul, punerea in functiune, instruirea personalului pentru utilizarea celor achizitionate, nu sunt eligibile.
Solicitantii pot beneficia de finantarea nerambursabila obtinuta in cadrul Programului o singura data. Totodata, nu se acorda ajutor financiar pentru societatile ai caror asociati/administratori au calitatea de asociati/actionari/administratori in cadrul altor societati aplicante la Program in anul 2014.
In plus, beneficiarii sunt obligati sa asigure bunurile achizitionate prin Program impotriva tuturor riscurilor, pe o perioada de 4 ani, si sa cesioneze toate drepturile pe care le vor dobandi in temeiul asigurarii catre administratorul programului.
Cine beneficiaza de finantare?
Potrivit procedurii de implementare a programului, de finantare pot beneficia microintreprinderi si intreprinderi mici si mijlocii care indeplinesc cumulativ, la data completarii planului de afaceri online, urmatoarele criterii de eligibilitate:
- sunt organizate in baza Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale sau in baza Ordonantei de Urgenta nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri;
- sunt IMM, conform prevederilor art. 2 si ale art. 4 alin. (1) lit. a), b) si c) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, care transpune in legislatia nationala Recomandarea CE nr. 361 din data 6 mai 2003, publicata in Jurnalul Oficial al UE nr. L124 din data de 20 mai 2003 (au pana la 249 de angajati si realizeaza o cifra de afaceri anuala neta de pana la 50 milioane euro sau detin active totale de pana la 43 milioane euro, echivalent in lei.
- au capital social integral privat;
- nu au beneficiat de alocatie financiara nerambursabila in cadrul Programului in anii anteriori si nu au asociati, actionari sau administratori care detin sau au detinut calitatea de asociati/actionari/administratori ai altor societati comerciale care au beneficiat de alocatie financiara nerambursabila in cadrul Programului in anii anteriori. Asociatii, actionarii sau administratorii care detin mai multe societati comerciale nu pot aplica in cadrul prezentului program decat cu o singura societate comerciala.
- administratorul societatii este cetatean roman si are cel putin studii medii definitivate (cu diploma de bacalaureat sau adeverinta care sa ateste finalizarea studiilor);
- au cel mult 2 ani de la inregistrare la Registrul Comertului la data completarii online a planului de afaceri si obiectul de activitate pe care acceseaza este eligibil in cadrul Programului.
- nu au datorii la bugetul general consolidat si la bugetele locale, atat pentru sediul social, cat si pentru toate punctele de lucru; Solicitantii care au datorii esalonate, conform certificatelor de atestare fiscala, nu sunt eligibili pentru a accesa Programul.
- nu se afla in stare de dizolvare, reorganizare judiciara, lichidare, executare silita, inchidere operationala, insolventa, faliment sau suspendare temporara a activitatii;
- nu sunt in dificultate, in conformitate cu prevederile "Liniilor directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor in dificultate", publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244/2004;
- nu au fost subiectul unei decizii a Comisiei Europene / OTIMMC de recuperare a unui ajutor de stat sau, in cazul in care au facut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executata si creanta integral recuperata.
In acelasi timp, procedura stabileste clar cine nu va putea primi bani de la stat.
Astfel, nu vor beneficia de AFN operatorii economici care au primit, cumulat pe parcursul ultimilor 3 ani fiscali (2 ani fiscali precedenti si anul fiscal in curs), ajutoare de minimis (fie din surse publice nationale, fie din surse comunitare) in valoare totala de 200.000 euro, echivalentul in lei. "Operatorii economici care vor depasi acest prag prin insumarea AFN acordate prin Program cu alte ajutoare de minimis primite in ultimii 3 ani fiscali pot beneficia de finantare numai pana la atingerea plafonului de 200.000 euro, echivalentul in lei", se precizeaza in documentul citat.
De asemenea, nu pot beneficia de finantare nici operatorii economici in situatia in care exista legaturi intre structurile actionariatului beneficiarului si ofertantii acestuia, intre personalul implicat in implementarea Programului si ofertanti, atunci cand ofertantul castigator detine pachetul majoritar de actiuni in doua firme participante pentru acelasi tip de achizitie in cadrul achizitiilor realizate de solicitantii privati ai fondurilor nerambursabile sau in situatia in care exista legaturi intre structurile actionariatului beneficiarului si personalul implicat in implementarea Programului si rudele acestora.