De ce ati decis sa va implicati in asociatia "Invata sa zbori" (n.red. - ofera programe educationale pentru specialistii din invatamant, cursuri de dezvoltare personala pentru adulti si programe de dezvoltare pentru copii)?
Florian Colceag: Eu sprijin actiunile pozitive. Nu putem avea niciun fel de viitor fara acest gen de sprijin. In plus, necesitatea de a pregati oameni capabili sa produca schimbarea pozitiva este reala. Educatia in Romania a ajuns mult sub cota de avarie si asta afecteaza viitorul intregii tari.
Sunteti profesor de 36 de ani. Care sunt diferentele dintre copiii de acum si cei de-atunci?
FC: Copiii actuali traiesc in conditii mult diferite fata de copiii din trecut. Noi am crescut cu respect pentru anumite valori, ei sunt, insa, crescuti mai mult de mass media si de internet decat de scoala sau de familie. Diferentele sunt uriase intre generatii.
Daca ne asezam in pantofii copiilor crescuti cu experienta scandalurilor mediatice continue, a violentelor de la televiziuni si din viata politica, cu idealul omului de succes care este prototipul hotului si mincinosului politic, incepem sa ne dam seama de iresponsabilitatea totala fata de educatie ce marcheaza momentul actual. Nu este de mirare ca tot mai multi tineri nu-si vad viitorul aici si cauta sa plece in alte parti, cu speranta ca vor gasi ceva diferit si mai bun.
Ce probleme au copiii de-acum fata de cei din urma cu 36 de ani?
FC: Problemele copiilor sunt foarte mari in momentul de fata si pe toate planurile.
Pe plan fiziologic si de sanatate, traind intr-un mediu poluat si intoxicat de metale grele, ei sunt in mod vizibil afectati. Exista o rata de crestere de 10% anuala pentru un numar semnificativ de boli grave cauzate de poluarea mediului natural.
Pe plan personal si socio-economic, exista probleme grave cauzate de fenomenul de absorbtie extrem de scazuta a tinerilor pe piata muncii.
Pe terenul dezvoltarii personalitatii, marile probleme provin din sistemul de educatie care este impropriu si inadecvat acestui scop.
Singura solutie este, in acest caz, modernizarea educatiei si instruirea profesorilor catre educarea individualizata a copiilor si tinerilor cu dezvoltarea abilitatilor si maximizarea sanselor de succes ale acestora.
Ce schimbari credeti ca ar trebui sa faca profesorii pentru a fi modificat sistemul educational din tara noastra?
FC: In primul rand, profesorii ar trebui sa se pregateasca sa fie oameni adevarati si sa cresca alti oameni adevarati.
Asa ca profesorii ar trebui sa invete sa-si adecveze stilul de predare la stilurile de invatare ale elevilor si sa invete, in primul rand, copiii sa fie oameni adevarati si sa reuseasca sa-si foloseasca si sa-si maximizeze potentialele, sa-si insuseasca instrumente de gandire, nu doar sa memoreze date, sa trateze cu implicare si dorinta de finalizare diferitele proiecte, sa invete sa munceasca in grup, avand ca referential munca bine facuta si multe altele.
Cum descoperim calitatile copiilor?
FC: Calitatile se descopera din mugure, inainte de a deveni evidente, incurajarea dezvoltarii acestor calitati insa necesita programe specializate si o instruire reala si profunda, atat a profesorilor, cat si a parintilor.
Calitatile se descopera cu ajutorul observarii orizonturilor de interes ale copiilor, a performantelor obtinute, relative la posibilitatile inerente varstei, la capacitatea de a duce la bun sfarsit sarcinile auto-asumate pe directia de manifestare a calitatilor, la orizontul de creativitate si descoperire a copiilor si a dominantei de interes al grupului de copii care lucreaza sau se joaca in echipa.
Cum incurajam si cum dezvoltam aceste calitati?
FC: In primul rand, prin neinhibarea acestora, ca urmare unor comportamente inadecvate. In al doilea rand, prin implicare si prin feedback, directionarea si completarea de noi cunostinte.In mod major, insa, prin incurajarea schimburilor de idei si cunostinte intre elevi si implicarea acestora in proiecte concrete aplicabile si utile.
In ultimul rand, prin concursuri si premii, aici existand riscul enorm al esecului, scaderii stimei de sine, desconsiderarii si ingroparii abilitatilor si a renuntarii la propria dezvoltare din cauza lipsei de succes personal.
La nivel global, care considerati ca sunt cele mai dezvoltate sisteme educationale? De ce acestea?
FC: La nivel global, un sistem se poate evalua dupa ce formeaza cel putin o generatie. S-au dovedit extrem de adecvate sistemele de educatie ale tarilor ce au trecut cu fruntea sus examenul greu al crizelor economice. Generatiile formate de aceste sisteme au dovedit calitatile umane si profesionale formate in scoala ce arata valoarea acestor sisteme de educatie.
In ce masura credeti ca pot fi adaptate elemente din acestea la sistemul din tara noastra?
FC: Transferul de bune practici poate avea un enorm succes, daca se face plecand de la o scanare corecta a problemelor educatiei noastre si se iau in consideratie toate variabilele sociale, culturale, economice, ecologice, personale, tehnologice corealate intre ele, precum si traditiile ce constituie un referential stabil in timp.
Fara astfel de clarificari si analize, schimbarea prezinta riscuri grave. De exemplu, trecerea educatiei noastre la sistemul de tip american a provocat astfel de consecinte nefaste.
Avem sanse sa fim o societate normala? Ce inseamna o societate normala?
FC: Nu ma intereseaza o societate normala, ci o societate functionala care sa dea sanse tinerei generatii sa actioneze pentru normalizarea situatiei actuale.
La momentul actual, suntem mult prea marcati de istoria recenta pentru a ne putea transforma brusc intr-o societate, statistic, normala, dar sanse avem cu multa munca si abnegatie, cu folosirea tuturor evenimentelor ca o sansa de descoperire de solutii de normalizare si cu o larga colaborare a profesionistilor din toate domeniile de activitate.
----------------------------------
Florian Colceag si-a inceput activitatea ca profesor de matematica, in anul 1978, imediat dupa ce a absolvit facultatea de profil din Bucuresti. Dupa anii 2000, el si-a continuat studiile, in strainatate, cu un master la State University (finalizat in 2001). In plus, el a devenit doctor in economie, in 2009, la ASE Bucuresti. Intre 2001 si 2003, el a fost cercetator la Centrul Pentru Studii Complexe Bucuresti, iar un an a fost designer de soft educational la Softwin Bucuresti. Apoi, intre 2003 si 2012, a fost presedintele IRSCA Gifted Education, o asociatiei care se ocupa de copii supradotati, fiind membra a WCGTC (World Council for Gifted and Talented Children) si ECHA (the European Council for High Ability). In plus, Florian Colceag a facut cercetare in educatie si economie si este membru in mai multe organizatii profesionale si academice (Clubul de la Roma, World Council for Gifted and Talented Children, European Council for High Ability, Centrul Pentru Studii Complexe etc).
De la inceputul acestui an, el s-a implicat in Asociatia "Invata sa zbori", care isi propune sa formeze specialisti in domeniul educatiei. Mai exact, scopul asociatiei este ca acesti specialisti sa lucreze si sa predea conform noilor tehnici si metode, la standarde internationale, prin cursuri speciale. In plus, asociatia ofera cursuri adaptate pe trei categorii de copii (cei cu potential de dezvoltare alternativ, supradotati, copiilor "problema" cu dificultati de integrare), precum si cursuri alternative de educare si de dezvoltare pentru adulti.
Colectia de oameni frumosi este o sursa saptamanala de speranta marca AvocatNet.ro. Aici veti intalni, sambata de sambata, oamenii firesti din Romania pe care ne era dor adanc sa ii auzim vorbind - oamenii echilibrati, care impresioneaza tocmai prin normalitatea lor, intr-o lume de "senzational" si "extraordinar" si "nemaipomenit".
Comentarii articol (12)