Pe langa formarea profesionala, profesorii au nevoie de un feedback eficient privind activitatea lor pentru a profita pe deplin de oportunitatile de formare, dar varietatea experientelor de formare si un climat mai bun de munca in scoli reprezinta, la randul lor, elemente-cheie pentru o dezvoltare profesionala de succes, conform unui raport prezentat, marti, de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) si Comisia Europeana.
Conform raportului prezentat, aproape noua din zece profesori participa la un tip de formare profesionala la locul de munca si peste jumatate si-ar dori mai mult.
In acelasi context, pe baza anchetei internationale privind predarea si invatarea (TALIS) de anul acesta, realizata in 23 de tari participante, raportul prezinta pentru prima data date comparabile la nivel international privind dezvoltarea profesionala a profesorilor.
„Avem peste sase milioane de profesori in UE si capacitatea lor de a-i inspira pe toti elevii sa invete este esentiala pentru viitorul societatilor noastre. Daca dorim educatie de inalta calitate este esential sa le oferim profesorilor nostri oportunitatile cele mai bune posibil pentru dezvoltarea competentelor lor, nu numai la inceputul carierei, ci pe intregul parcurs al acesteia. Prin stimularea lor de a se angaja la dezvoltare profesionala, contribuim la statutul si atractivitatea profesiei”, a declarat comisarul european pentru educatie, formare profesionala, cultura si tineret, Maroš Šefèoviè, la lansarea raportului.
„Profesorii reprezinta fluidul vital al educatiei si dezvoltarea profesionala a profesorilor este un ingredient esential in mentinerea calitatii sistemelor de educatie. Rezultatele TALIS cuprinse in acest raport arata ca profesorii au pofta sa invete si sa se perfectioneze continuu, dar si faptul ca furnizarea de dezvoltare profesionala la locul de munca trebuie sa fie mai bine orientata conform necesitatilor profesorilor“, a adaugat secretarul general al OCDE, Angel Gurría.
Dezvoltarea profesionala reprezinta o parte importanta a vietii profesorilor, dupa cum reiese din raportul „Dezvoltarea profesionala a profesorilor: o comparatie intre Europa si restul lumii”
Prin urmare, formarea profesionala are un potential semnificativ ca instrument de imbunatatire educationala. Cu toate acestea, profesorii sugereaza ca unul dintre principalele obstacole in calea participarii la activitati de dezvoltare profesionala il reprezinta „conflictul cu programul de lucru”, ceea ce arata ca politicile de integrare mai eficienta a dezvoltarii profesionale a profesorilor in pachetul complet de lucru al acestora si in functionarea scolilor ar fi benefice.
In general, rezultatele arata ca politica scolara de asigurare a feedbackului cu privire la performanta profesorilor se leaga strans de dezvoltarea profesionala a acestora si de perceptia impactului ei. Climatul scolar joaca si el un rol important. Profesorii care se simt bine la locul lor de munca si in cadrul scolii lor privesc pozitiv dezvoltarea lor profesionala. Pentru responsabilii politici, aceste constatari sugereaza faptul ca prin concentrarea pe evaluare, feedback si un climat scolar pozitiv se poate contribui la dezvoltarea scolilor ca „organizatii educationale”, promovand formarea profesionala continua si imbunatatind astfel calitatea predarii.
Raportul tematic „ Dezvoltarea profesionala a profesorilor: o comparatie intre Europa si restul lumii ” a fost pregatit de o echipa de cercetatori de la universitatea din Twente, Țarile de Jos, supervizata de profesorul Jaap Scheerens, care este si editorul raportului.
TALIS este noua Ancheta internationala privind predarea si invatarea a OCDE. Aceasta este prima ancheta internationala care pune accentul pe mediul de invatamant si pe conditiile de lucru ale profesorilor in scoli. TALIS abordeaza aspectele care afecteaza profesorii si performantele acestora, vazute din perspectiva directorilor de scoli si a profesorilor insisi. Aceasta isi propune sa acopere importante lipsuri de informatii din comparatiile internationale ale sistemelor de invatamant.
Ancheta a fost realizata cu sprijinul Comisiei Europene si acopera 23 de tari participante : Australia, Austria, Belgia (Comunitatea Flamanda), Brazilia, Bulgaria, Danemarca, Estonia, Ungaria, Islanda, Irlanda, Italia, Coreea, Lituania, Malaezia, Malta, Mexic, Norvegia, Polonia, Portugalia, Republica Slovaca, Slovenia, Spania si Turcia.
In fiecare tara, in jur de 200 de scoli au fost selectate aleatoriu, iar in fiecare scoala s-a completat cate un chestionar de catre directorul scolii si altul de catre 20 de profesori selectati aleatoriu.
Raportul poate fi consultat aici.
Comentarii articol (0)