Studiile au demonstrat că starea de bine a copilului, conceptul de well being, are un impact major în dobândirea succeselor academice, întrucât copilul nu le poate obține dacă nu este înzestrat cu instrumente și motivație corectă pentru o viață activă în mediul educațional și în afara acestuia.
Pe plan internațional, există un interes în creștere pentru dezvoltarea, pe de o parte, a unor seturi de indicatori pentru măsurarea stării de bine a copiilor, UNICEF (2007), Consiliul European (2008), Oficiul pentru Dezvoltare și Cooperare Economică (2009), cât și în crearea unor strategii pentru stimularea stării de bine a copiilor, incluzând aici dimensiunea fizică, socială, emoțională și intelectuală a acesteia.
În țări precum Marea Britanie, studiile și politicile privind starea de bine a copilului, conceptul de well being, au fost introduse încă din 2008 (Pedace), iar monitorizările realizate de aceștia sunt impresionante.
În 2015, conform Oficiului Național de Statistică din Marea Britanie:
- trei pătrimi dintre copiii din Marea Britanie, cu vârsta cuprinsă între 10 și 15 ani, au spus despre viața lor că este satisfăcătoare și că nivelul de fericire a scăzut de la “ridicat” în 2013 la “mediu” în 2015;
- unul din opt copii au raporat că sunt agresați fizic sau în alte feluri;
- proporția copiilor cu obezitate este în creștere, pentru copiii cu vârsta între doi și 15 ani, cu 28%, iar pentru cei între 11 și 15 - chiar cu 35%;
- numărul copiilor care produc delicvențe este în creștere: 12% din numărul copiilor din Marea Britanie, cu vârsta de 10-15 ani, erau înregistrați cu un incident la activ în 2013, jumătate dintre ei comițând violențe.
În România, acești indicatori sunt și ei în creștere, stresul de zi cu zi la care sunt expuși copiii, procesul educațional deficitar, modul în care se realizează predarea, pregătirea educatorilor, toate acestea influențează starea de bine a copiilor. Ca urmare a acestui fapt, Fundația Acorns, sub brand-ul propriu de evenimente educaţionale, First7, a organizat în perioada 11–13 mai, la București, Conferința de Educație Timpurie "Fericirea se învaţă în copilărie".
Sesiunile au fost susținute de specialiști din Anglia, Canada și România: Ann McTavish, trainer, consultant în educaţie şi scriitor, Shonette Bason-Wood, unul dintre cei mai buni speakeri educaționali din Marea Britanie, Amy Burke, profesor şi consultant în domeniul mindfullness, Andy Szekely, autor, specialist în Peak performance și speaker motivațional profesionist.
O educație eficientă nu neglijează niciun aspect al stării de bine, motiv pentru care dascălul însuși are nevoie de pregătire și de dezvoltare personală. El însuși trebuie să fie fericit și educat pentru a pune bazele fericirii unei noi societăți. Shonette Bason Wood nota în cadrul conferinței: “Copiii au nevoie de adulți fericiți, pentru a fi ei înșiși fericiți!”. Și pentru că fericirea se învață, educatorii participanți la conferința de educație au învățat strategii pentru a deveni ei mai fericiți, au aflat cum pot folosi creativitatea pentru creșterea stării de bine a copiilor și cum mișcarea și dansul pot schimba procesul de predare în clasă.
„Intenția noastră este aceea de a crea efectul unui «bulgăre»: să îi inspirăm pe participanții la conferința de educație, să le recunoaștem și să le validăm vocația, să le oferim strategii, activități, tehnici pe care ei mai apoi să le pună în practică, în lucrul lor alături de copii. În momentul în care vor vedea că acestea sunt valide și creează o stare de fericire și mulțumire în rândul copiilor și în rândul lor, să îi determine să repete acest act educațional și să îi inspire la rândul lor și pe alți dascăli! Avem nevoie de educatori pregătiți și de educatori fericiți în România”, declară Valentina Secară, manager general al Fundației ACORNS.
La conferință au participat 80 de educatori și supraveghetori din creșe și grădinițe de stat, dintre care 51% au venit din instituţiile din ţară. Participanți din Bucuresti, Corabia, Bălan (Harghita), Miercurea Ciuc, Marghita (Bihor), Brastavatu (Olt), Cujmirul Mic (Mehedinți), Babadag (Tulcea), Moinești (Bacău), Cetate (Dolj), Petrești (Dâmbovița), Gura Șuții (Dâmbovița), Piatra Neamț, Drobeta Turnu Severin, Potlogi (Dâmbovița), Focșani (Vrancea), Vlad Țepeș (Călărași), Târgu Jiu (Gorj), Iași, Constanța, Vetrișoaia (Vaslui) şi Buzău au beneficiat gratuit de informaţie specifică formării continue a educatorilor şi modele de bune practici pe care să le aplice imediat în activitatea lor.
Educatorii participanți la conferință au subliniat nevoia lor permanentă de instruire de specialitate prin care să aibă acces la metode moderne de educare și dezvoltare a copiilor din creșele și grădinițele din România. Cristina Ștică, educatoare în sistemul de stat și participantă la conferință, a spus: „Informația primită (la această conferință - n. a.) o voi împărtăși cu colegele mele din județ. Aceste conferințe ar trebui să se adreseze mai mult învățământului de stat, unde informațiile nu ajung și ar fi foarte utile”. Moraru Loredana, educatoare tot în sistemul de stat, a declarat la finalul conferinței: „Cred că dacă noi ne schimbăm, automat schimbarea se va produce și la clase”.
--
Fundaţia ACORNS este prima organizație din domeniul educației din România certificată Investor in People și premiată cu Every Child Matters Standards Award. Fundaţia Acorns oferă, prin intermediul grădiniţei ACORNS Nursery, educație și îngrijire copiilor cu vârsta cuprinsă între unu şi şase ani după metoda și programa britanică ce are ca punct central individul și capacitățile sale. Fundaţia Acorns este membru al Council of British International Schools, British Association for Early Childhood Education, National Literacy Trust (Marea Britanie), National Children's Bureau (Marea Britanie) si Early Years - the organization for young children (Irlanda de Nord).
FIRST7, divizie a Fundaţiei ACORNS, este un centru de coaching pentru personalul din educație, oferindu-i acestuia informații de calitate și acces la pregătire continuă pentru a ajuta copiii să se dezvolte armonios și echilibrat. FIRST7 își propune să fie un centru în care educatorii să simtă că aduc valoare în viața copiilor și că, prin pregatirea lor continuă, personală și profesională, pot schimba destine.
Comentarii articol (0)