Sedinta de informare privind medierea a devenit obligatorie incepand cu 15 februarie 2013, data de la care s-a instituit obligatia legala pentru parti ca, anterior declansarii unei actiuni in instanta, sa se prezinte la mediator in vederea informarii cu privire la posibilitatea solutionarii diferendelor pe calea medierii. Prevederile legale in vigoare stabilesc, de asemenea, ca partile au libertatea sa-si aleaga mediatorul, sursa oficiala pentru alegerea mediatorului fiind tabloul mediatorilor autorizati intocmit de Consiliul de Mediere, publicat AICI.
Conform legii, dovada participarii la sedinta de informare se face printr-un certificat de informare (vezi AICI model) eliberat de mediatorul care a realizat informarea. Certificatul de informare trebuie semnat de mediator si de partile participante la sedinta de informare, iar eliberarea documentului se va face numai dupa semnarea lui de catre mediator si toate partile conflictului independent de sustinerea informarii in comun sau individual.
In cazul in care una dintre parti refuza in scris participarea la sedinta de informare ori nu se prezinta la data fixata pentru sedinta de informare, mediatorul nu va elibera certificatul de informare, ci va intocmi un proces-verbal (vezi AICI model), care se depune la dosarul instantei.
In vara anului 2013, insa, dispozitiile in domeniu au fost modificate substantial. Mai precis, potrivit Legii nr. 214/2013, in vigoare din 1 iulie, sedinta de informare privind medierea poate fi realizata si de judecatori, procurori, consilieri juridici, avocati si notari, desi pana acum doar mediatorul era autorizat sa sustina aceasta procedura.
Au documentele eliberate de avocati si notari valoare juridica in instanta?
Legea medierii nr. 192/2006 stipuleaza clar ca dovada participarii la sedinta de informare privind avantajele medierii se face printr-un certificat de informare eliberat de mediatorul care a realizat informarea. Sau, dupa caz, printr-un proces verbal.
In acest conditii, ce documente vor elibera judecatorii, procurorii, consilierii juridici, avocatii si notarii justitiabililor care se prezinta la sedinta de informare?
Cristian Serban, mediator si membru al clubmediatori.ro, a declarat mai demult la solicitarea noastra: "In opinia mea, niciuna dintre profesiile introduse in Legea nr.192/2006, avand competenta de a efectua informari asupra avantajelor medierii, nu pot sa o faca intr-un cadru institutionalizat, iar inscrisurile emise de acestia nu reprezinta documente valabile si suficiente care sa faca dovada parcurgerii unei sedinte de informare privind avantajele medierii".
Mai mult, a explicat mai departe Serban, desi acestia emit acte, indiferent de denumirea acestora, ele nu au valoarea unor dovezi pentru parcurgerea sedintei de informare privind avantajele medierii si nu inlatura sanctiunea respingerii cererii de chemare in judecata ca inadmisibila.
Cu toate acestea, in momentul de fata nu exista nicio baza legala care sa stabileasca ce fel de acte pot emite avocatii, judecatorii, procurorii, consilierii juridici si notarii.
Mai exact, potrivit lui Cristian Serban, nu exista niciun act normativ care sa stabileasca in mod clar ca avocatii, judecatorii, procurorii, consilierii juridici si notarii nu pot emite certificate de informare privind medierea sau procese verbale, tot asa cum nu exista nicio prevedere care sa stabileasca in mod clar ca acestia, alaturi de mediatori, pot emite aceste acte.
Mediatorul a mentionat, totodata, ca valoarea juridica a actelor eliberate de celelalte profesii privind informarea asupra avantajelor medierii va fi analizata de fiecare judecator in parte, dupa propriile convingeri.
"Ne gasim in situatia existentei unui conflict de norme a carui rezolvare nu va avea loc decat atunci cand legiuitorul va formula fara graba prevederi precise, concrete sau, dupa cum ar fi normal, ar elimina prevederile noi, revenind la competenta exclusiva a mediatorului asupra desfasurarii sedintelor de informare privind avantajele medierii si a eliberarii documentelor speciale", sustinea mediatorul la acea data.
Se impune, asadar, o "mediere" a legiuitorului pentru a stinge acest conflict de norme, conflict declansat, mai mult sau mai putin voit, intre mediatori si celelalte profesii juridice reprezentate de judecatori, procurori, consilieri juridici, avocati si notari.
De aceeasi parere este si Adriana Nanea, mediator si membru al Clubmediatori.ro, care sustine ca aceasta prevedere arunca o incertitudine si mai mare asupra sensului medierii si nu face altceva decat sa ii tina la distanta pe cei care ar putea beneficia de o stingere a conflictului intr-un mod civilizat, simplu si rapid. "Interesul oamenilor pentru care exista aceasta procedura este acoperit de interesele altor categorii de profesionisti in materia dreptului, care au deja bine delimitata plaja de actiune", sustine Nanea.
In ceea ce priveste valoarea juridica a actelor eliberate de acestia, mediatorul opineaza ca ea poate fi stabilita doar de catre instanta respectiva, cata vreme exista o "piata libera" a furnizarii serviciilor de informare privind avantajele medierii. "Orice persoana ar putea sesiza conflictul de interese generat de o astfel de prevedere, precum si de sabotarea rolului si activitatii mediatorilor", a mai precizat Adriana Nanea pentru AvocatNet.ro.
In acelasi timp, Zeno Sustac, vicepresedintele Consiliului de Mediere, a mentionat, la solicitarea noastra, ca documentele invocate starnesc, in mod firesc, controverse pentru cei nefamiliarizati cu domeniul medierii care, in mod nefericit, au fost inclusi in categoria celor cu atributii in acest sens.
Concret, a explicat Sustac, raspunsul la aceasta intrebare a fost dat chiar in sedinta Consiliului Superior al Magistraturii din data de 10 decembrie 2013:
- categoriile de profesionisti precizati au indatorirea de a informa partile cu privire la existenta medierii ca procedura alternativa procesului judiciar urmand ca acestea sa indrume partile catre mediator (conform art. 2 alin. 1 ind. 3 coroborat cu art. 6 Legea nr. 192/2006 si art. 21 C. proc. civ.);
- mediatorul este cel care urmeaza a realiza toate etapele de mediere, inclusiv procedura de informare, fiind singurul profesionist abilitat sa emita certificatul de informare sau procesul-verbal.
---
Ce trebuie sa stii despre sedinta de informare privind medierea?
Sedinta de informare privind medierea a devenit obligatorie incepand cu 15 februarie 2013, data de la care s-a instituit obligatia legala pentru parti ca, anterior declansarii unei actiuni in instanta, sa se prezinte la mediator in vederea informarii cu privire la posibilitatea solutionarii diferendelor pe calea medierii. Scopul informarii este ca mediatorul sa aduca la cunostinta partilor avantajele, efectele, regulile si limitele medierii adaptat la situatia lor concreta.
Sedinta de informare este gratuita, dupa cum se precizeaza si in Legea medierii: "Pentru activitatea de informare si consiliere a partilor cu privire la procedura medierii si avantajele acesteia, indeplinita potrivit legii anterior incheierii contractului de mediere, mediatorul nu poate pretinde onorariu".
Conform prevederilor legale, in perioada 15 februarie – 1 august cei care au refuzat sa se prezinte la sedinta de informare cu privire la avantajele medierii, au putut fi sanctionati cu amenzi cuprinse intre 100 lei si 1000 lei. Incepand cu data de 1 august 2013, insa, cei care vor sa inceapa un proces sunt obligati sa participe la sedinta de informare, in caz contrar cererea lor de chemare in judecata fiind respinsa.
Nota: Consultati AICI un ghid complet privind procedura de informare, realizat de Consiliul de Mediere.
Comentarii articol (11)