Persoanele juridice platesc, incepand cu 1 ianuarie 2014, un impozit de 1,5% pentru constructiile neimpozitate, conform OUG nr. 102/2013. Acest impozit a fost denumit de catre mediul de afaceri "taxa pe stalp", pentru ca permite taxarea oricarui tip de imobil, in anumite conditii.
Mai exact, in OUG nr. 102/201,3 se subliniaza ca persoanele juridice vor trebui sa achite noul impozit pentru constructiile prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 2139/2004, respectiv unele dintre urmatoarele:
- centrale hidroelectrice, centrale termoelectrice si nuclearo – electrice;
- statii si posturi de transformare, statii de conexiuni;
- piste si platforme;
- sonde de titei, gaze si sare;
- rampe de incarcare – descarcare;
- cosuri de fum si turnuri de racire;
- iazuri pentru decantarea sterilului, helestee, iazuri, bazine;
- ecluze si ascensoare;
- baraje, jgheaburi pentru piscicultura;
- infrastructura transport feroviar, infrastructura drumuri: alei, strazi, autostrazi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, semne de circulatie, marcaje, etc), linii si cabluri aeriene de telecomunicatii (stalpi, circuite, cabluri, traverse, console);
- platforme, turnuri si piloni metalici pentru antene de radiofonie, telefonie mobila, radio, tv;
- constructii pentru transportul energiei electrice;
- lacuri artificiale de acumulare si canale de irigatii.
Pentru a calcula impozitul acestor constructii, cota de 1,5% se aplica asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, valoare evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor mentionate la art. 296^34 din Codul fiscal, respectiv cele de mai sus din HG nr. 2139/2004, valoare din care se scade:
- valoarea cladirilor, inclusiv valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, pentru care se datoreaza impozit pe cladiri, potrivit prevederilor Titlului IX din Codul fiscal de catre contribuabil sau proprietar, dupa caz;
- valoarea constructiilor si a lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru constructiile, aflate sau care urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ teritoriale;
- valoarea constructiilor din subgrupa 1.2.9. "Terase pe arabil, plantatii pomicole si viticole" din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 2139/2004, cu modificarile ulterioare.
In aceste conditii, calculul impozitului de 1,5% ar trebui sa fie destul de simplu. Astfel, teoretic, ar trebuie analizat doar soldul debitor al contului contabil 212, din valoarea caruia sa fie eliminata valoarea constructiilor pentru care se datoreaza impozitul pe cladiri si la ce ramane sa se aplice procentul de 1,5%, a explicat Bogdan Costea, expert contabil si consultant fiscal la Viboal Findex, intr-un articol publicat recent de AvocatNet.ro.
Dupa cum specialistii au semnalat recent pentru AvocatNet.ro, in practica, de fapt, nu se stie din care cont contabil se va lua valoarea constructiilor. In plus, contabilii nu stiu nici daca acest impozit se aplica pentru constructiile aflate in proprietatea contribuabililor sau si cele aflate in folosinta lor, precum concesiuni, contracte de comodat.
Neclaritatile sesizate de ARSIT
Pentru a solutiona neclaritatile, ARSIT (n.r. o organizatie non-profit, infiintata acum doi ani de catre oamenii de afaceri din Romania) a facut o centralizarea a acestora, pe care a comunicat-o catre MFP, printr-o adresa. Mai jos va prezentam adresa, remisa redactiei noastre de catre asociatie:
ARSIT a fost sesizata de un numar ridicat de membrii privind modul de aplicare a prevederilor Titlului IX indice 3 "Impozitul pe Constructii" din Legea 571/2003 privind Codul Fiscal. Neclaritatile se refera la urmatoarele aspecte:
- Cum se defineste termenul de patrimoniu: include acesta numai constructiile aflate in proprietatea contribuabililor sau si cele aflate in folosinta lor (exemplu: concesiuni, contracte de comodat etc)?
- Corelat cu intrebarea de mai sus, ce se intelege prin expresia <<evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor>>? De exemplu se includ aici numai conturile contabile din clasa 2 SAU si conturile extracontabile din clasa 8?
- Sunt supuse impozitului si constructiile care se incadreaza in categoria cladirilor conform Tilului IX <<Impozite si taxe locale>>, dar sunt scutite in baza art. 250?
- Intra sub incidenta impozitului si <<Imobilizarile corporale in curs de executie>> inregistrate in contul 231? Acestea nu pot fi clasificate intr-o grupa de catalog pana la receptie.
- In cazul <<lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta>>: obligatia pentru comunicarea catre proprietar a valorii acestora apare numai in situatia in care valoarea acestora depaseste 25%. Conform Normelor de aplicare a Titlului IX Cod fiscal pct. 54 alin 1 indice 1 <<In cazul in care valoarea lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere nu depaseste 25% din valoarea cladirii, locatarul nu are obligatia sa o comunice locatorului>>. Ca urmare cum trebuie procedat in vederea calculului impozitului pe constructii: (i) Nu se va aplica impozitul asupra acelor lucrari comunicate proprietarului, indiferent daca exista sau nu obligatia de comunicare, SAU (ii) nu se va calcula impozitul numai in situatia in care obligatia de comunicare este prevazuta prin lege?
Totodata contribuabilii ne-au sesizat faptul ca, din modul cum este asezat acum impozitul, povara fiscala generata de acest impozit va fi foarte mare, putand genera discontinuitati majore in fluxul de numerar al societatilor si cu impact major asupra profitabilitatii acestora, intrucat:
- impozitul se aplica la soldul debitor la conturilor (respectiv valoarea bruta a constructiilor nedepreciate);
- impozitul se aplica asupra unei game extrem de largi de constructii. Astfel, prin faptul ca impozitul pe cladiri prevede o lista semnificativa de cladiri ce sunt scutite de impozit se intelege ca legislatorul a dorit sa promoveze anumite obiective fiscal-sociale. Acest aspect nu este preluat in cadrul textului de la Titlul Ixindice3 Impozitul pe constructii, ceea ce face dificil de inteles obiectivele de politic a fiscala urmarite prin aceste reglementari.
In acest sens va rugam sa ne indicati modul in care aspectele de mai sus ar putea fi clarificate".
MFP: Constructiile din domeniul public nu intra sub incidenta impozitului de 1,5%
Ca urmare a adresei inaintate de ARSIT, Finantele au oferit urmatorul raspuns, remis redactiei noastre de catre ARSIT:
Referitor la solicitarea dumneavoastra inregistrata in Ministerul Finantelor Publice, Biroul de informare publica cu nr. 600700/2014, conform punctului de vedere transmis de catre Directia generala de legislatie Cod fiscal si reglementari vamale, va comunicam urmatoarele:
Necesitatea asigurarii resurselor pentru indeplinirea atributiilor statului si angajamentelor asumate de Romania in calitate de stat membru al Uniunii Europene, si a indeplinirii obiectivului stabilit prin programul de guvernare de crestere a veniturilor bugetare prin largirea bazei de impozitare, au impus adoptarea unor masuri fiscale pentru sustinerea cresterii economice care sa asigure stabilitatea financiara a economiei.
In acest context, una dintre recentele masuri fiscale de extindere a bazei de impozitare, astfel incat toti agentii economici sa contribuie unitar la constituirea veniturilor bugetare, s-a concretizat in instituirea impozitului pe valoarea constructiilor fiscale a fost instituit impozitul pe valoarea constructiilor, prin prevederile Titlului IX3 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.102/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar - fiscale.
In sensul recunoasterii eforturilor de realizare a investitiilor curente si viitoare (lucrari de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere) pentru constructiile aflate sau care urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ - teritoriale, precum si pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, pentru care se datoreaza impozit pe cladiri conform Titlului IX din Codul fiscal, potrivit alineatului (1) al art. 29635 din actul normativ mentionat mai sus, valoarea investitiilor se deduce din baza de calcul a impozitului pe constructii.
Totodata, conform alin. (2) al art.29635, deducerea valorii lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere mentionata la lit.a a alineatului (1), trebuie justificata cu documentatia corespunzatoare care atesta comunicarea acestei valori catre proprietar.
Avand in vedere faptul ca potrivit alin. (1) lit.a se deduce valoarea cladirilor, inclusiv valoarea modernizarilor, pentru care se datoreaza impozit pe cladiri, aspectele legate de definitia lucrarilor de modernizare si cele privind notificarea catre proprietari sunt cele prevazute in titlul IX din Codul fiscal si in Normele metodologice date in aplicarea acestuia.
Totodata, avand in vedere reglementarile contabile, precum si prevederile art.18 si art. 20 din Legea nr.213/1998 privind bunurile proprietate publica, potrivit carora evidenta contabil-financiara a bunurilor care alcatuiesc domeniul public al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale se tine distinct in contabilitatea ministerelor, a organelor de specialitate, precum si in cea a administratiei publice centrale sau locale dupa caz, constructiile din domeniul public nu intra sub incidenta acestui impozit (aceste bunuri primite in administrare, concesiune si cu chirie sunt inregistrate in contabilitatea agentilor economici in conturi in afara bilantului).
In acelasi timp, va asiguram ca toate aspectele semnalate de dumneavoastra referitoare la noua sarcina fiscala instituita pentru agentii economici, respectiv impozitul pe constructii, au fost retinute si, avand in vedere interesul comun in implementarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.102/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar - fiscale, ramanem deschisi unui dialog constructiv in eventualitatea modificarii acestui act normativ in procedura dezbaterii parlamentare sau la elaborarea Normelor metodologice de aplicare a Titlului IX3".
Bogdan Costea, membru al ARSIT, ne-a declarat ca raspunsul MFP clarifica intrebarile adresate de asociatie intr-o masura foarte foarte limitata.
"Din informatiile furnizate intelegem ca pentru constructiile luate in concesiune din domeniul public nu se datoreaza impozit pe constructii. Asta era un aspect care ne interesa. Restul intrebarilor raman deschise", a punctat acesta.
Specialistul a adaugat ca din raspunsul Finantelor intelege ca o mare parte din probleme ar trebui sa se clarifice odata cu aparitia normelor.
"Teoretic, pana la aparitia unor clarificari in lege sau in norme, sunt convins ca nici nu vom primi un raspuns foarte clar, intrucat asta ar insemna ca cel care raspunde isi asuma interpretarea legii intr-un anumit fel, iar textul legislativ fiind lacunar e destul de riscant", a subliniat sursa citata.