Parlamentul European joaca un rol activ in elaborarea legislatiei care are un impact asupra vietii cotidiene a cetatenilor europeni, ca de exemplu, legislatia privind protectia mediului, drepturile consumatorilor, egalitatea sanselor, transportul, libera circulatie a lucratorilor, capitalurilor, marfurilor si serviciilor, dupa cum informeaza institutia intr-un document explicativ publicat pe site-ul propriu.
Incepand cu anul 1979, Parlamentul European este ales in mod direct, o data la 5 ani, prin alegeri generale, libere si secrete. In perioada 1952-1976, membrii Parlamentului European erau numiti de catre parlamentele statelor membre.
Parlamentul European are doua sedii: la Bruxelles si Strasbourg. Structurile politice existente in tarile membre se oglindesc in randul celor 7 fractiuni politice de la nivelul Parlamentului European:
- Grupul Partidului Popular European (Crestin Democrat) - este si cel mai numeros
- Grupul Aliantei Progresiste a Socialistilor si Democratilor din Parlamentul European
- Grupul Aliantei Liberalilor si Democratilor pentru Europa
- Grupul Verzilor/Alianta Libera Europeana
- Grupul Conservatorilor si Reformistilor Europeni
- Grupul Confederal al Stangii Unite Europene/Stanga Verde Nordica
- Grupul Europa Libertatii si Democratiei
Germanul Martin Schulz este Presedintele Parlamentului European din 2012.
Potrivit documentului citat, pentru prima data in istoria UE, rezultatul alegerilor din 2014 pentru Parlamentul European va determina cine va conduce Comisia Europeana, organul executiv al UE. "Candidatii pentru celelalte portofolii ale Comisiei vor trebui si ei sa treaca printr-o faza dura de verificare inainte de a-si prelua functia", se precizeaza in ghidul citat.
Odata stabilita componenta Comisiei, deputatii se pot apleca asupra atributiilor principale care le revin: elaborarea de legi care influenteaza viata de zi cu zi a cetatenilor europeni, precum si stabilirea bugetului anual al UE, competente pe care le imparte cu Consiliul de Ministri (ai celor 28 de guverne nationale din cadrul UE) intr-un mod asemanator unui sistem bicameral.
De asemenea, Parlamentul are competente de supraveghere si control asupra celorlalte institutii UE: el monitorizeaza modul in care institutiile isi desfasoara activitatea si felul cum cheltuie acestea banii contribuabililor. Nu in ultimul rand, Parlamentul actioneaza ca o cutie de rezonanta pentru preocuparile cetatenilor si poate propune teme noi pe agenda politica europeana.
Competentele si responsabilitatile Parlamentului
1. Procedura de numire a Comisiei Europene
Pentru prima data, statele membre vor trebui sa ia in considerare rezultatele alegerilor europene inainte de a desemna candidatul pentru functia de presedinte al Comisiei. Procedura va fi urmatoarea:
- tinand seama de rezultatele alegerilor europene, sefii de stat sau de guvern din statele membre vor propune un candidat pentru functia de presedinte al Comisiei;
- candidatul isi va prezenta proiectul (de fapt, un manifest) in fata Parlamentului;
- candidatul va trebui sa primeasca votul de incredere al majoritatii absolute a deputatilor (376 dintre cei 751 de deputati); daca primeste aprobarea, candidatul este considerat „ales” de catre Parlament; in caz contrar, statele membre trebuie sa propuna un nou candidat;
- presedintele-ales impreuna cu guvernele nationale ale statelor membre convin asupra unei liste de candidati pentru celelalte portofolii ale Comisiei (cate un candidat din fiecare stat);
- candidatii sunt supusi unor audieri de confirmare in Parlament (aceste audieri nu sunt simple formalitati: Parlamentul a mai respins in trecut candidati care au fost considerati nepotriviti pentru functia de comisar);
- presedintele si comisarii, ca organism unitar, se supun unui vot unic de aprobare de catre Parlament, pentru care este nevoie de o majoritate simpla (majoritatea voturilor exprimate);
- daca este aprobata de Parlament, noua Comisie este numita oficial de sefii de stat sau de guvern ai UE.
2. Competente legislative
Deputatii in Parlamentul European sunt legiuitorii Uniunii Europene: fara contributia si aprobarea lor, majoritatea legilor UE nu se pot materializa.
Odata cu intrarea in vigoare a Tratatului de la Lisabona, in 2009, Parlamentului i-au fost acordate competente reale in domeniile principale de politica, in special agricultura si libertatile cetatenesti, domenii in care anterior avea doar un rol consultativ.
Principalele tipuri de competente legislative sunt urmatoarele:
- Procedura legislativa ordinara: cunoscuta si sub numele de „codecizie”, aceasta reprezinta principala procedura legislativa a Uniunii, utilizata pentru a elabora si adopta aproape toata legislatia UE (in aproximativ 70-80 de domenii de politica). Aceasta procedura confera Parlamentului competenta de a accepta, respinge si modifica legislatia privind piata unica, mediul, protectia consumatorilor, libertatile cetatenesti, agricultura, transporturile si cercetarea, printre altele. Pe parcursul actualei legislaturi, de exemplu, deputatii in Parlamentul European si-au utilizat forta legislativa pentru a insista in directia unor norme mai stricte in materie de protectie a datelor, a limitarii primelor acordate bancherilor si a unui control democratic sporit asupra sistemului de guvernanta economica al UE, aflat acum la inceput de drum.
- Consultarea: In ceea ce priveste anumite tipuri de legislatie (de exemplu cea din domeniul fiscalitatii, al concurentei sau al noilor membri ai zonei euro), Parlamentul isi da doar avizul consultativ. Cu toate acestea, numarul domeniilor de politica incluse in aceasta procedura s-a redus considerabil, majoritatea legislatiei fiind cuprinsa acum in procedura de codecizie.
- Aprobarea: Daca Uniunea Europeana doreste sa primeasca noi state membre sau sa incheie acorduri cu tari terte, este nevoie de aprobarea Parlamentului, cu toate ca Parlamentul nu poate modifica detalii din aceste acorduri. In actuala legislatura, deputatii in Parlamentul European au respins Acordul comercial de combatere a contrafacerii (ACTA) si au refuzat sa permita transferurile de date bancare catre SUA prin intermediul retelei SWIFT.
- Dreptul la initiativa: Parlamentul poate solicita Comisiei sa propuna noi acte legislative si adesea face acest lucru dupa ce examineaza programul anual de lucru al Comisiei.
3. Competente bugetare
Politicile europene, cum ar fi agricultura, dezvoltarea regionala, energia, transporturile, mediul, ajutorul pentru dezvoltare si cercetarea stiintifica beneficiaza de finantare UE. In acest scop, bugetul de cheltuieli al Uniunii Europene pe termen lung trebuie sa fie aprobat de guvernele nationale si de deputatii in Parlamentul European. Ulterior, in fiecare an, cele doua parti decid in comun modul in care va fi cheltuit bugetul anual.
De asemenea, Parlamentului ii revine responsabilitatea de a verifica daca banii contribuabililor au fost cheltuiti in scopurile stabilite si de a valida conturile daca rezultatele verificarii sunt satisfacatoare. In numeroase cazuri, Parlamentul a solicitat controale mai stricte, iar, in 1999, el a obligat Comisia sa demisioneze in bloc din cauza gestionarii defectuoase a bugetului.
4. Competente de supraveghere si control democratic
Una dintre functiile fundamentale ale oricarui parlament este cea de control sau supraveghere a celorlalte ramuri ale puterii, in scopul asigurarii responsabilitatii democratice. Parlamentul European isi indeplineste aceasta indatorire in mai multe moduri, detaliate in cele ce urmeaza.
Competente de numire
In afara de rolul-cheie pe care il joaca in alegerea Comisiei, Parlamentul organizeaza audierile presedintelui si ale membrilor Comitetului executiv al Bancii Centrale Europene, precum si ale membrilor desemnati pentru Curtea de Conturi a Uniunii Europene.
Controlul parlamentar asupra Bancii Centrale Europene (BCE)
Pentru a garanta responsabilitatea politicii monetare europene, presedintele Bancii Centrale Europene raspunde, o data la trei luni, in fata Comisiei pentru afaceri economice si monetare din cadrul Parlamentului si, de asemenea, prezinta raportul anual al BCE in fata Parlamentului. In noua sa functie de supraveghetor al sistemului bancar din UE, BCE va fi supusa unui control strict din partea deputatilor in Parlamentul European, care vor avea si competente de aprobare a functiilor de rang inalt din cadrul acestui organism de supraveghere.
Anchetele parlamentare
Parlamentul are competenta de a constitui o comisie temporara, fie pentru a ancheta un subiect de interes public (un exemplu recent il reprezinta crearea unei comisii pentru crima organizata, coruptie si spalare de bani), fie pentru a cerceta presupuse cazuri de incalcare a legislatiei europene sau de gestiune defectuoasa.
Intrebarile parlamentare
Deputatii in Parlamentul European pot adresa intrebari cu solicitare de raspuns scris sau oral, cu scopul de a trage la raspundere celelalte institutii ale Uniunii. Astfel, in mod regulat, Comisia si Consiliul sunt obligate sa raspunda la intrebari, sa furnizeze informatii detaliate sau sa ia parte la dezbateri in Parlament cu privire la chestiuni politici specifice.
5. Politica externa si drepturile omului
Inaltul Reprezentant pentru politica externa si de securitate comuna (PESC) a Uniunii Europene raspunde in fata Parlamentului, iar acesta are dreptul de a fi informat si consultat cu privire la politicile din acest domeniu si, de asemenea, isi poate folosi competentele bugetare pentru a determina amploarea si domeniul lor de aplicare.
Este nevoie de aprobarea Parlamentului pentru extinderea UE si pentru incheierea de acorduri comerciale si alte acorduri internationale cu state din afara Uniunii Europene. Deputatii in Parlamentul European dedica eforturi considerabile chestiunilor legate de drepturile omului si promovarii valorilor democratice in intreaga lume, acordarea Premiul Saharov pentru libertatea de gandire fiind evenimentul anual principal care marcheaza activitatea Parlamentului in acest domeniu.
6. Petitiile
Parlamentul European preia initiativa in ceea ce priveste promovarea transparentei, a caracterului deschis si a accesului public la universul uneori labirintic de la Bruxelles. Toti cetatenii europeni au dreptul de a inainta o petitie deputatilor din Parlamentul European cu privire la probleme de mediu, conflicte cu autoritatile vamale, transferul drepturilor de pensie si alte chestiuni, cu conditia ca acestea sa se numere printre competentele Uniunii Europene.
Populatia poate, de asemenea, sa se adreseze Ombudsmanului European (un organism independent desemnat de Parlament), care are competenta de a investiga acuzatiile de administrare defectuoasa sau abuzul de putere al unei institutii a Uniunii Europene.
AvocatNet.ro a lansat sectiunea Alegeri Europene, unde puteti gasi toate informatiile relevante despre alegerile europarlamentare din data de 25 mai.
Comentarii articol (1)