Hotararea CAFR nr. 35/2014 privind aprobarea cotizatiilor si taxelor pentru membrii CAFR, persoane fizice si juridice, si pentru membrii stagiari in activitatea de audit financiar a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 358 din 15 mai 2014, data cand a intrat in vigoare.
Conform actului normativ mentionat, cotizatiile fixe anuale reprezinta sumele in lei care trebuie achitate de catre membrii Camerei, persoane fizice si juridice, active sau nonactive, in vederea mentinerii in Registrul public al auditorilor financiari si a asigurarii accesului la serviciile gratuite acordate de Camera membrilor acesteia.
In acelasi act se mentioneaza urmatoarele valori ale cotizatiilor fixe anuale:
- 390 lei, pentru auditorii financiari persoane fizice nonactive;
- 780 lei, pentru auditorii financiari persoane fizice active;
- 790 lei, pentru auditorii financiari persoane fizice nonactive cu calificativ B, C sau D;
- 1.180 lei, pentru auditorii financiari persoane fizice active cu calificativ B, C sau D;
- 750 lei, pentru persoanele juridice, intr-o singura transa, pana la data de 31 martie a fiecarui an;
- 1.150 lei, pentru auditorii financiari persoane juridice cu calificativ B, C sau D.
In plus, potrivit hotararii CAFR, plata cotizatiilor fixe anuale pentru persoane fizice se face in doua transe anuale, astfel:
- pentru auditorii financiari persoane fizice active: 400 lei pana la 31 martie, respectiv 380 lei pana la 30 septembrie a fiecarui an;
- pentru auditorii financiari persoane fizice nonactive: 200 lei pana la 31 martie, respectiv 190 lei pana la 30 septembrie a fiecarui an;
- pentru auditorii financiari persoane fizice active cu calificativ B, C sau D: 800 lei pana la 31 martie, respectiv 380 lei pana la 30 septembrie a fiecarui an;
- pentru auditorii financiari persoane fizice nonactive cu calificativ B, C sau D: 600 lei pana la 31 martie, respectiv 190 lei pana la 30 septembrie a fiecarui an;
- pentru auditorii financiari persoane juridice cu calificativ B, C sau D: 1.000 lei pana la 31 martie, respectiv 150 lei pana la 30 septembrie a fiecarui an.
"In cazul auditorilor financiari persoane fizice si juridice care se inscriu in Registrul public al auditorilor financiari dupa data de 31 ianuarie, cotizatia fixa anuala se plateste in termen de 30 de zile calendaristice de la acordarea calitatii de membru al Camerei", se precizeaza in actul normativ de ieri.
Conform Hotararii CAFR nr. 35/2014, auditorii financiari care solicita suspendarea/incetarea suspendarii intr-un an calendaristic vor achita cotizatia fixa anuala in urmatorul mod:
- auditorii financiari care solicita suspendarea pe parcursul unui an calendaristic achita cotizatia fixa proportional cu lunile cat au avut statut de membru, activ sau nonactiv, al Camerei;
- auditorii financiari a caror suspendare inceteaza pe parcursul unui an calendaristic achita cotizatia fixa proportional cu lunile ramase de la data incetarii suspendarii;
- luna depunerii cererii de suspendare sau de incetare a suspendarii va fi luata in calcul la determinarea perioadei noului statut.
"La schimbarea statutului din membru activ in membru nonactiv sau din membru nonactiv in membru activ, pe parcursul unui an calendaristic, cotizatia fixa anuala se va recalcula proportional cu cotizatia fixa aferenta lunilor cat a avut vechiul statut insumata cu cotizatia fixa aferenta noului statut de membru. Luna depunerii declaratiei de schimbare a statutului de membru va fi luata in calcul la determinarea perioadei noului statut", se subliniaza in actul normativ al CAFR din mai.
Ce cotizatii variabile anuale platesc auditorii?
Pe langa cotizatiile fixe, auditorii trebuie sa achite si unele variabile.
"Cotizatiile variabile anuale reprezinta contributiile auditorilor financiari, membrii Camerei, calculate prin aplicarea cotelor la totalul onorariilor calculat", se explica in Hotararea CAFR nr. 35/2014.
Mai exact, cotizatiile variabile anuale se calculeaza prin aplicarea unei singure cote procentuale asupra totalului onorariilor, in functie de marimea acestora, astfel:
- 0,5% la totalul onorariilor, daca acesta este mai mic sau egal cu 50.000 lei;
- 0,8% la totalul onorariilor, daca acesta este mai mare de 50.000 lei si mai mic sau egal cu 200.000 lei;
- 0,9% la totalul onorariilor, daca acesta este mai mare de 200.000 lei si mai mic sau egal cu 600.000 lei;
- 1% la totalul onorariilor, daca acesta este mai mare de 600.000 lei si mai mic sau egal cu 1.000.000 lei;
- 1,2% la totalul onorariilor, daca acesta este mai mare de 1.000.000 lei.
Totalul onorariilor la care se va aplica procentul de calcul pentru cotizatia variabila se calculeaza insumand onorariile obtinute din activitatea de audit financiar cu onorariile obtinute din activitatea de audit intern, precum si cu alte onorarii obtinute din exercitarea profesiei de auditor financiar, pentru perioada de raportare, conform recentului act normativ al Camerei Auditorilor.
Alte onorarii obtinute din exercitarea profesiei de auditor financiar ar fi putea fi, de exemplu, dar fara sa se limiteze la:
- auditul programelor cu fonduri provenite de la Uniunea Europeana si alte organizatii;
- auditul situatiilor financiare ale cooperativelor de credit;
- audit de conformitate privind obligatiile din contractele de privatizare a societatilor comerciale potrivit solicitarilor Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului;
- rapoarte de revizuire cu scop limitat;
- asistenta in vederea retratarii situatiilor financiare;
- organizarea de cursuri de specialitate;
- servicii de consultanta si alte lucrari care necesita calitatea de auditor financiar etc.
In plus, onorariile luate in calcul sunt cele facturate in cursul perioadei de raportare, din care se scad sumele care au fost cedate subcontractorilor si colaboratorilor, auditori financiari membri ai Camerei, si nu includ taxa pe valoarea adaugata, potrivit recentei Hotararii CAFR.
"Membrii Camerei, auditori financiari activi, persoane fizice si persoane juridice, trebuie sa achite in cursul anului cotizatiile variabile anuale, sub forma de avans, pana la data de 30 septembrie, in functie de modalitatile de calcul. Cotizatia variabila sub forma de avans se calculeaza asupra onorariilor incasate pana la 30 iunie, mai putin sumele care au fost cedate subcontractorilor si colaboratorilor, auditori financiari membri ai Camerei, cu obligatia mentionarii ulterioare a sumelor respective si a beneficiarilor acestora in Raportul anual al membrilor", se detaliaza in actul normativ al CAFR din mai 2014.
Potrivit Hotararii CAFR nr. 35/2014, pe baza situatiilor financiare intocmite pentru exercitiul financiar care se incheie la 31 decembrie, se va stabili cuantumul definitiv al cotizatiei variabile datorate de membrii Camerei, aferenta totalului onorariilor raportate, rezultate din cumularea veniturilor obtinute din activitatea de audit financiar, audit intern, precum si a altor venituri realizate din exercitarea profesiei de auditor financiar.
Apoi, din cuantumul definitiv al cotizatiei se va scadea avansul achitat de membrii Camerei pana la data de 30 septembrie, diferenta urmand a fi regularizata, pana la data de 31 martie a anului urmator. Regularizarea reprezinta in acest caz achitarea cotizatiei de catre membrii Camerei sau rambursata de catre aceasta, dupa caz.
"Acordarea vizei anuale, pe carnetul de auditor financiar, pentru exercitarea profesiei se va face numai in conditiile indeplinirii obligatiilor, inclusiv a celor de plata a cotizatiilor fixe si variabile anuale, de catre membrii Camerei. Viza este valabila din momentul acordarii pana la data de 31 martie a anului urmator acordarii acesteia. Pentru veniturile obtinute sub forma de salariu din activitatea de audit financiar, audit intern, precum si pentru alte venituri, sub forma de salariu, realizate din exercitarea profesiei de auditor financiar, persoanele in cauza nu vor datora cotizatie variabila catre Camera", se subliniaza in actul normativ al CAFR.
Auditorii trebuie sa achite taxe de pana la 3.000 lei
Conform Hotararii CAFR nr. 35/2014, taxele pentru auditorii financiari sunt urmatoarele:
- 650 lei, pentru atribuirea calitatii de membru al Camerei si inscrierea in Registrul auditorilor financiari - persoane fizice care au obtinut calificarea in Romania;
- 2.600 lei, pentru recunoasterea calificarii de auditor financiar, atribuirea calitatii de membru al Camerei si inscrierea in Registrul auditorilor financiari - persoane fizice si persoane juridice care au obtinut calificarea in alte state membre ale UE sau apartinand Spatiului Economic European ori Confederatiei Elvetiei sau in terte tari;
- 1.300 lei, pentru atribuirea calitatii de membru al Camerei si inscrierea in Registrul auditorilor financiari - persoane juridice;
- 3.000 lei, pentru reatribuirea calitatii de membru al Camerei si inscrierea in Registrul auditorilor financiari - persoane fizice si juridice;
- 850 lei, pentru inscrierea in Registrul auditorilor financiari care auditeaza situatiile financiare ale entitatilor reglementate si supravegheate de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF);
- 550 lei, pentru inscrierea la testul de verificare a cunostintelor privind auditarea operatiunilor finantate din fonduri europene si in Registrul auditorilor financiari care pot audita operatiuni finantate din fonduri europene si alte fonduri nerambursabile de la alti donatori.
De asemenea, taxele si cotizatiile pentru membrii stagiari in activitatea de audit financiar sunt urmatoarele:
- taxa pentru inscrierea la testul de verificare a cunostintelor in domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu in activitatea de audit financiar este in suma de 500 lei;
- taxa pentru inscrierea la stagiu in activitatea de audit financiar pentru persoanele care au promovat testul de verificare a cunostintelor in domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu, este in suma de 250 lei;
- taxa pentru echivalarea testului de verificare a cunostintelor in domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu si inscrierea la stagiu in activitatea de audit financiar, pentru persoanele care solicita echivalarea cu un program de master sau cu o calificare pentru care exista protocol de colaborare incheiat de CAFR cu o institutie de invatamant sau cu o alta institutie profesionala din domeniu, este in suma de 500 lei; se achita la momentul depunerii dosarului pentru echivalarea testului de verificare a cunostintelor in domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu in activitatea de audit financiar. In caz de respingere a dosarului de echivalare a testului de verificare a cunostintelor in domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu in activitatea de audit financiar, se va restitui 75% din suma achitata;
- cotizatia fixa anuala pentru monitorizarea activitatii de pregatire practica a membrilor stagiari este in suma de 580 lei/an; se achita in doua transe, respectiv 300 lei pana la data de 31 mai si 280 lei pana la data de 30 septembrie a fiecarui an de stagiu;
- taxa pentru inscrierea la examenul de competenta profesionala pentru atribuirea calitatii de auditor financiar este in suma de 400 lei/proba;
- cotizatia fixa anuala pentru mentinerea in Registrul stagiarilor aflati in perioada legala de sustinere a examenului este in suma de 480 lei.
Toate taxele stabilite mai sus se achita in numerar, la sediul Camerei, sau prin transfer bancar, conform Hotararii CAFR.
In actul normativ citat se precizeaza ca neachitarea taxelor si cotizatiilor pentru membrii stagiari duce la imposibilitatea finalizarii anului de stagiu.