"Pana in prezent, dreptul de acces pe proprietatea publica sau privata in vederea realizarii unor lucrari de instalare, intretinere, inlocuire sau mutare a unor elemente ale retelelor de comunicatii electronice, precum si regimul utilizarii partajate a infrastructurii, era stabilit prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr.591/2002. In practica, s-a demonstrat ca este necesara modificarea si completarea acestui regim juridic, datorita neclaritatii sau a dificultatilor de aplicare a anumitor prevederi legale. Stabilirea unui cadru legal adecvat in vederea instalarii infrastructurii retelelor de comunicatii electronice si a utilizarii partajate a acestei infrastructuri constituie o conditie esentiala in vederea promovarii concurentei in domeniul comunicatiilor electronice. Dezvoltarea unor retele de comunicatii electronice la nivel national va permite accesul mai multor cetateni la serviciile de comunicatii electronice si furnizarea unor servicii diversificate." a declarat Ministrul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei Zsolt Nagy.
Proiectul de lege prevede posibilitatea ca instalarea de retele de comunicatii sa se realizeze concomitent cu lucrarile de construire a drumurilor si a retelelor de utilitati publice. In acest sens, autoritatile administratiei publice locale care elibereaza autorizatii de construire vor fi obligate sa publice anunturi privind efectuarea lucrarilor respective, astfel incat furnizorii sa poata realiza in acelasi timp lucrarile de instalare a retelelor. In proiectele pentru autorizarea constructiilor se vor prevedea trasee sistematizate pentru instalarea de retele de comunicatii electronice, care vor fi proiectate si realizate in conformitate cu normele tehnice aprobate prin hotarare a Guvernului, la propunerea comuna a MCTI si Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT).
Totodata, conform proiectului de lege, ANRC va putea interveni si solutiona toate cazurile in care nu se ajunge la o intelegere intre un furnizor de retele de comunicatii electronice, pe o parte, si o persoana care detine sau controleaza elemente ale infrastructurii, pe de alta parte. Aceasta reglementare va permite si solutionarea cazurilor in care infrastructura apartine, de exemplu, unor companii furnizoare de servicii publice - electricitate, transport public etc. In prezent, ANRC nu poate interveni decat in situatia in care detinatorul infrastructurii (stalpi, piloni, conducte) este furnizor de retele de comunicatii electronice.
"Extinderea competentelor Autoritatii ne va permite sa luam masuri, spre exemplu, in cazurile in care reprezentantii anumitor companii de utilitati restrictioneaza accesul furnizorilor de comunicatii electronice la stalpi, situatie care limiteaza activitatea operatorilor de comunicatii. Accesul va fi permis numai in anumite conditii, astfel incat sa nu afecteze nici proprietarul infrastructurii, dar nici sa nu blocheze activitatea furnizorului de comunicatii," a declarat presedintele ANRC, Dan Georgescu.
In ceea ce priveste accesul furnizorilor de retele de comunicatii electronice pe proprietatea publica, proiectul de lege propune o procedura transparenta si nediscriminatorie de incheiere a contractelor de acces pe proprietati. Proprietarii vor face publice conditiile de acces si tarifele practicate. Tarifele de acces vor fi justificate si proportionale cu afectarea imobilului respectiv. MCTI si ANRC au propus ca tarifele si conditiile stabilite pentru accesul pe proprietatea publica sa fie nediscriminatorii fata de toti furnizorii de retele de comunicatii electronice.
Proiectul de lege introduce principiul aprobarii tacite in cazul in care proprietarul sau administratorul unui imobil proprietate publica nu respecta termenul de 30 de zile in care trebuie sa raspunda solicitantului care a depus o cerere de acordare a accesului, insotita de toate documentele solicitate, aratand indeplinirea conditiilor de acces publicate. Astfel, lipsa unui raspuns scris in termenul mentionat se va considera aprobare tacita, furnizorul care a solicitat instalarea unei retele putand demara lucrarile respective, datorand proprietarului sau administratorului tarifele publicate.
Proiectul de lege va reglementa si procedura de incheiere a contractelor pentru accesul pe proprietatea privata, introducand un termen maxim de negociere de 45 de zile intre furnizorul de retele de comunicatii electronice si proprietar (sau, dupa caz, pentru spatiile aflate in proprietate comuna din cladirile cu mai multe locuinte, asociatia de proprietari), dupa care oricare dintre parti se poate adresa instantei competente.
De asemenea, se propune stabilirea unor termene de judecata de maxim 21 de zile pentru solutionarea cauzelor referitoare la dreptul de acces pe proprietati.
Proiectul de lege initiat de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei si de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii privind regimul infrastructurii retelelor de comunicatii electronice poate fi consultat pe paginile de Internet ale MCTI sau ANRC, persoanele interesate fiind invitate sa formuleze si sa transmita observatii si recomandari pana la data de 2 decembrie 2005, prin e-mail pe adresele laura.rites@mcti.ro sau consultare@anrc.ro.
Comentarii articol (0)