Stabilirea noilor tarife de interconectare ale Romtelecom fundamentate pe costuri - cea mai importanta decizie în 2005 pentru dezvoltarea competitiei pe piata româneasca de comunicatii electronice
Stabilirea noilor tarife de interconectare ale Romtelecom fundamentate pe costuri a fost, în 2005, decizia de cea mai mare importanta pentru dezvoltarea competitiei pe piata de comunicatii electronice, considera presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare în Comunicatii /ANRC/, Dan Cristian Georgescu. "Aceasta masura - primita cu entuziasm de industrie, dar contestata de Romtelecom - este indispensabila pentru stimularea concurentei pe piata de telefonie fixa si va conduce la ieftinirea apelurilor, cresterea traficului si, indirect, la cresterea numarului de abonati la telefonie fixa", a declarat pentru Rompres presedintele ANRC. De asemenea, acesta a precizat ca prevenirea aparitiei practicilor anticoncurentiale pe pietele cu amanuntul a fost una dintre prioritatile anului 2005 pentru ANRC, ceea ce a constat în desemnarea Romtelecom drept operator cu putere semnificativa pe pietele relevante specifice cu amanuntul, fiind urmata de impunerea unor obligatii în sarcina acestuia, pentru a împiedica aparitia practicilor anticoncurentiale. "Aceste masuri preîntâmpina unele actiuni ale operatorului, care ar putea aduce atingere drepturilor utilizatorilor finali, si anume practicarea de tarife excesive sau conditionarea achizitionarii unor servicii de achizitionarea altora, fara legatura cu serviciul solicitat", considera Georgescu. Abonatii Romtelecom vor putea utiliza, astfel, serviciile furnizorilor alternativi de servicii de telefonie destinate publicului, prin simpla formare a unui indicativ (cod) de selectare a transportatorului la fiecare apel. Începând cu a doua jumatate a anului 2006, utilizatorii vor avea inclusiv posibilitatea de a utiliza procedura de preselectare a transportatorului. Potrivit presedintelui ANRC, în 2005 Autoritatea s-a implicat direct în problemele industriei de profil, initiind anumite proiecte legislative. "În anul 2005, am reactionat la semnalele venite din aceasta directie si, cu sprijinul MCTI, am modificat modalitatea de calcul al tarifului de monitorizare: începând din 2006 furnizorii pot plati tariful de monitorizare doar în functie de veniturile rezultate numai din activitatile de comunicatii electronice sau posta", a spus Dan Crsitian Georgescu. Tot pentru a raspunde unei necesitati semnalate de industrie, ANRC a luat initiativa reglementarii accesului la infrastructura. În prezent, proiectul de lege care reglementeaza acest aspect poate fi consultat public pe paginile de Internet ale ANRC si MCTI. "Adoptarea acestuia, estimata a avea loc în a doua jumatate a anului viitor, va permite rezolvarea situatiilor conflictuale dintre detinatorii de stâlpi, piloni sau canalizatii si operatorii de comunicatii care doresc sa foloseasca aceste infrastructuri pentru a-si amplasa retelele", a explicat oficialul ANRC. Tot în anul 2005, ANRC a regândit mecanismele operationale de implementare a serviciului universal, în scopul de a creste atractivitatea instalarii de telecentre pentru potentialii furnizori si de a limita riscurile derularii afacerii în mediul rural. Prin aceasta noua procedura au fost desemnate cinci companii care vor instala telecentre în 33 de sate, oferind în acest fel servicii de telefonie si acces la Internet unui numar de peste 40.000 de locuitori. Pâna la sfârsitul anului, ANRC va lansa o noua licitatie pentru instalarea de telecentre într-un nou set de localitati. În ceea ce priveste nerealizarile, presedintele ANRC a mentionat obiectivul privind fundamentarea pe costuri a tarifelor de interconectare cu retelele companiilor de telefonie mobila Mobifon si Orange, care trebuia sa se deruleze în 2005 pe piata telefoniei mobile. Acest proces urma sa fie realizat prin participarea ambelor parti: ANRC, prin elaborarea propriului model de calculatie si cei doi operatori, prin prezentarea unui model bazat pe costurile preluate din situatiile financiar-contabile. Ulterior, conform reglementarilor, modelul final trebuia stabilit printr-un proces de reconciliere între cele doua modele. "Din pacate, cei doi operatori nu si-au îndeplinit obligatiile privind trimiterea catre ANRC a documentatiilor aferente modelului de calculatie a costurilor în termenul legal, iar reprezentantii celor doua companii nu au putut propune si justifica un alt termen pâna la care ar fi putut elabora si transmite aceste documentatii", a explicat presedintele ANRC. Pentru a permite dezvoltarea concurentei, ANRC urmareste în continuare fundamentarea pe costuri a tarifelor de interconectare cu retelele mobile, proiect care va deveni una dintre prioritatile anului 2006. "În conditiile în care cei doi operatori nu îsi îndeplinesc obligatiile, ANRC va impune tarife de interconectare bazate pe rezultatele propriilor modele de calculatie, modele pe care Autoritatea le-a elaborat deja", a mai subliniat Dan Georgescu. În ceea ce priveste planurile pentru 2006, ANRC si-a propus ca pâna la sfârsitul acestui an sa supuna spre consultare publica un proiect de decizie privind implementarea portabilitatii numerelor, încheierea acestui proces urmând a avea loc în primul trimestru al anului viitor. În perioada ramasa pâna la sfârsitul anului 2006, ANRC va pune la punct procedurile necesare pentru ca portabilitatea numerelor sa fie operationala începând cu 1 ianuarie 2007. De asemenea, în 2006, ANRC va obliga compania Romtelecom sa publice o versiune revizuita a Ofertei de Referinta pentru Accesul neconditionat la bucla locala. Noua versiune va creste calitatea si disponibilitatea serviciilor de acces la bucla locala, va facilita accesul furnizorilor alternativi la un set complet de informatii privind conditiile în care pot beneficia de acces la bucla locala si va stabili plafoane tarifare maxime pentru un numar important de servicii neincluse în documentul actual. Anul 2006 va aduce si operationalizarea procedurii de preselectare a transportatorului, un instrument important pentru încurajarea concurentei pe piata de telefonie fixa. Preselectarea transportatorului este facilitatea prin care un abonat Romtelecom va putea opta ca toate sau anumite categorii de apeluri sa fie transportate la destinatie de un alt furnizor de servicii decât Romtelecom. "Pentru ca ne-am angajat ca pâna în anul 2010 toti locuitorii din satele românesti sa aiba acces la servicii de telefonie fixa si Internet, în cursul anului urmator vom continua implementarea serviciului universal în domeniul comunicatiilor electronice prin organizarea de noi licitatii pentru instalarea de telecentre. Deoarece am primit peste 700 de angajamente din partea primariilor care doresc telecentre în satele izolate si pentru ca noua procedura si-a dovedit atractivitatea, ne-am propus ca în 2006 sa organizam licitatii pentru instalarea de telecentre în cel putin 200 de localitati", a explicat oficialul ANRC. De asemenea, la capitolul obiective exista în stadiul de proiect, pentru 2006, modificarea deciziei privind autorizarea generala (cu scopul de a simplifica procedurile de notificare a furnizorilor de retele sau servicii de comunicatii electronice si de a clarifica definitiile pentru diferite tipuri de retele si servicii), si adoptarea deciziei referitoare la obligatiile de informare a publicului care revin furnizorilor de retele si servicii de comunicatii electronice. Potrivit datelor ANRC, în 2005, piata de comunicatii electronice si-a mentinut tendinta de crestere, confirmata de evolutia semnificativa a indicatorilor de caracterizare a pietelor de telefonie fixa, telefonie mobila si servicii de acces la Internet. Numarul de utilizatori de telefonie fixa ai furnizorilor nou-intrati s-a triplat în prima jumatate a lui 2005. Cota de piata detinuta de cei 64 de furnizori alternativi de servicii de telefonie fixa activi atingea, în iunie 2005, valoarea de 4,10 la suta. Desi, per ansamblu, numarul total al abonatilor la serviciile de telefonie fixa (4.364.554) a înregistrat o scadere, cresterea sustinuta a portofoliului de clienti ai furnizorilor alternativi indica o reconfigurare a structurii cererii si o evolutie a abonatilor catre furnizorii alternativi. Segmentul pe care s-a înregistrat cea mai intensa competitie înca de la liberalizarea pietei a fost cel al convorbirilor internationale, unde, la jumatatea anului 2005, erau activi 49 de furnizori fata de 28, la sfârsitul anului 2003. Traficul total înregistrat de furnizorii de servicii de telefonie fixa în primul semestru al anului 2005 se afla în scadere usoara: 4,24 miliarde de minute, fata de 4,32 miliarde la sfârsitul anului 2004. Traficul generat de utilizatori furnizorilor alternativi pe piata de telefonie fixa este însa în crestere, depasind cu 74 la suta, în primele sase luni ale lui 2005, valoarea înregistrata în ultima jumatate a anului trecut. Rata de penetrare a telefoniei mobile a crescut în primul semestru al anului 2005 la 52,50 la suta, cu mult peste rata de 32,47 la suta înregistrata la sfârsitul anului 2003. Telefonia mobila are înca un potential de crestere foarte mare în România, tendinta fiind catre o rata de penetrare similara ratei medii la nivelul Uniunii Europene (83 la suta la sfârsitul anului 2004, conform datelor din "The 10th Report on European Electronic Communications Regulation and Markets 2004" al Comisiei Europene). Se estimeaza ca numarul de abonati va atinge aproximativ 13 milioane pâna la sfârsitul lui 2005. Pe piata de servicii de acces la Internet, la 30 iunie 2005 erau activi 692 de furnizori, în crestere cu 33 la suta fata de numarul înregistrat în anul 2004, în valoarea totala a conexiunilor fiind incluse si conexiunile de acces la Internet furnizate prin intermediul tehnologiilor CDMA, GPRS. În aceeasi perioada, numarul de conexiuni de acces la Internet aproape s-a dublat, ajungând la 1.931.455. Dat fiind ca o conexiune poate fi utilizata de mai multe persoane, estimam ca, în România, se înregistrau, la sfârsitul primului semestru al acestui an, cel putin patru milioane de utilizatori. Conexiunile în banda larga reprezentau la aceeasi data 27,07 la suta din totalul conexiunilor de acces la Internet, cu 36,57 la suta mai mult decât la sfârsitul anului 2004. În ceea ce priveste evolutia acestei piete în 2006, presedintele ANRC considera ca exista motive ca sectorul comunicatiilor electronice sa înregistreze aceeasi tendinta ascendenta, atât la nivelul numarului de furnizori activi, cât si la nivelul utilizatorilor. "Anticipam ca, în cazul telefoniei fixe, atractivitatea va fi generata si de pachetele de servicii (voce, date si cablu TV) pe care au început sa le ofere furnizorii alternativi", a spus presedintele ANRC. De asemenea, telefonia mobila îsi va pastra acelasi ritm de crestere, mai ales în conditiile în care interesul utilizatorilor va fi atras si de serviciile oferite prin tehnologia 3G, puse deja la dispozitie de unul dintre operatorii de telefonie mobila si care vor fi lansate în curând si de un al doilea operator. Serviciile 3G vor redimensiona piata de comunicatii mobile, mai ales ca, în cursul anului viitor, înca doua licente 3G vor fi scoase la licitatie si vor permite lansarea a cel putin unui nou concurent pe piata. "În ceea ce priveste serviciile de Internet, ne asteptam ca accesul în banda larga sa se dezvolte în acelasi ritm ca si în prima jumatate a anului 2005 si sa devina preponderent în alegerea utilizatorilor de servicii de acces la Internet. Suporturile pentru conexiuni la Internet în banda larga cu cel mai mare potential de dezvoltare sunt cablul si xDSL", a explicat presedintele ANRC. Serviciile furnizate prin intermediul suportului xDSL, lansate de Romtelecom si de furnizorii alternativi nou intrati pe piata la începutul anului 2005, prezinta, de asemenea un potential de crestere relativ mare, 57,17 la suta dintre gospodarii fiind conectate prin intermediul suportului de fire de cupru care permite utilizarea serviciilor de acces la Internet utilizând tehnologia xDSL. Potentialul de crestere este sustinut, în special, de utilizatorii persoane fizice din zonele urbane, cu venituri peste medie.
Comentarii articol (0)