Piata de telefonie fixa a evoluat lent in ultimii ani. Multi romani s-au orientat catre celulare. Operatorii de telefonie fixa incearca sa recupereze din terenul pierdut. Romtelecom pregateste noi pachete de servicii. De asemenea, principalul operator a anuntat ca nu va mari tarifele in acest an. Abonatii vor putea sa aleaga numere favorite, intervale orare favorite sau tari catre care apelurile vor avea preturi reconfortante. Romtelecom va trebui sa faca fata si celorlalti operatori de telefonie fixa. Numarul abonatilor acestora s-a triplat in doar citeva luni.
Piata de telefonie fixa s-a dezvoltat rapid in ultima perioada. Operatorii care concureaza cu Romtelecom au reusit sa adune aproximativ 67.000 de abonati. Cifra nu este foarte mare, insa reprezinta o triplare fata de jumatatea anului 2004, cind se inregistra un total de 20.818 de abonati la servicii alternative de telefonie fixa. Specialistii considera ca aceasta dezvoltare va continua. Ritmul va fi insa mai lent decit in cazul pietei de telefonie mobila. Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii va studia tarifele de interconectare si, daca va fi cazul, va studia posibilitatea recalcularii lor. De asemenea, se studiaza si etapele rebalansarii tarifelor Romtelecom. Intrarea in Uniunea Europeana va afecta preturile acestor servicii.
Concurenta incipienta
O analiza a ANRC efectuata in baza datelor statistice raportate semestrial de furnizorii de servicii de acest fel, la sfirsitul lui 2004, arata ca 60 de companii furnizau efectiv servicii de telefonie fixa, fata de 49 de companii inregistrate la jumatatea aceluiasi an. Dintre acestea, 24 furnizau servicii de telefonie prin reteaua proprie, iar 38 prin intermediul retelelor de acces ale altor furnizori. 38 de companii aveau deja abonati. Acestea au raportat un numar de 66.990 de abonati, de trei ori mai mult fata de jumatatea anului 2004, cind se inregistra un total de 20.818 de abonati la servicii alternative de telefonie fixa. “Romtelecom considera competitia ca bine venita in orice domeniu, deci si in cel al telecomunicatiilor, deoarece aceasta este numai in beneficiul clientilor”, considera Dan Pazara, director Relatii Externe Romtelecom.
Fix versus mobil
Specialistii cred ca nu s-a atins potentialul maxim in ceea ce priveste raspindirea telefoniei fixe. Senzatia este ca, in prezent, dezvoltarea segmentului de telefonie fixa este afectata de expansiunea furnizorilor de telefonie mobila. Acestea atrag mai multi clienti. “In maxim doi ani atingem la telefonie mobila nivelul european din punct de vedere al numarului de abonati. La telefonie fixa viteza de crestere este mica, dar pe partea de voce este substituita de telefonia mobila, se compeseaza”, constata Dan Georgescu.
Telefonul nu se scumpeste
Cel putin deocamdata convorbirile telefonice nu se vor scumpi. Alinierea preturilor la cele din Uniunea Europeana ridica mari probleme, care vor trebui rezolvate in viitor. Studiile efectuate arata ca valoarea medie a unui abonament de telefonie fixa in tarile membre ale Uniunii Europene era, in 2003, de peste 14 euro. O suma care ar fi cu greu acceptata pe piata romaneasca. “Valoarea abonamentului la Romtelecom ar trebui marita ca sa ajungem la nivelul UE, dar nu putem sa facem acest lucru pentru ca ar fi prea mult. A fost o crestere la 1 februarie, iar urmatoarele cresteri se vor face in urma unor analize. Vor fi cresteri pe unele paliere, descresteri pe altele. Este importanta ponderea unui cost in abonament, pentru ca unii vorbesc doar in unele zone sau intervale orare. O crestere mare a abonamentului poate sa nu fie simtita daca se reduc costurile pe segmentele preferate”, explica Dan Georgescu modul in care s-ar putea aduce abonamentele de telefonie fixa la nivel european. Deocamdata, conducerea Romtelecom nu preconizeaza cresteri ale tarifelor. “Asa cum a declarat in repetate rinduri, conducerea Romtelecom nu intentioneaza sa mai creasca tarifele in anul 2005”, spune Dan Pazara. Pachete speciale
Conducerea Romtelecom pregateste noi pachete de servicii pentru abonatii sai. Acestea vor fi lansate dupa implementarea noului sistem de facturare, care va deveni operational la inceputul lunii iulie. “Acesta va permite Romtelecom sa ofere pachete mai flexibile de servicii, de tip numere favorite sau intervale orare favorite. Putem exemplifica cu pachete gen “Prieteni” sau “Familia”, apelurile in cadrul acestor pachete fiind mai ieftine”, mai spune Dan Pazara.
Stratificarea pietei
Printre exemplele date de conducerea Romtelecom se numara posibilitatea data abonatului de a putea alege intre cinci numere favorite cu pret special, de a opta pentru o anumita tara in care suna mai des sau pentru apeluri intr-un anumit interval orar. Toate aceste proiecte urmeaza sa fie definitivate in lunile urmatoare, iar primele oferte comerciale vor aparea, cel mai probabil, in a doua parte a anului.
www.cotidianul.ro
Comentarii articol (0)