Camera Deputatilor a aprobat recent un proiect de lege pentru completarea Legii nr. 1/2011 a educatiei nationale, care urmeaza sa reglementeze invatamantul pentru persoanele cu tulburari de invatare.
Initiatorii proiectului de lege sustin ca elevii cu tulburari de invatare nu trebuie confundati cu persoanele cu cerinte educationale speciale sau alte tipuri de cerinte educationale, pentru care exista prevederi speciale in Legea educatiei nationale. Acestia au detaliat ca cele mai cunoscute tulburari de invatare sunt tulburarile de citire (dislexia), tulburarile de scriere (disgrafia) si tulburarile de calcul (discalculia), se mentioneaza in expunerea de motive a proiectului de act normativ.
“Tulburarea de invatare poate aparea la orice nivel de inteligenta, chiar si la un nivel de inteligenta superioara. Nu se explica prin lipsa exersarii, lipsa motivarii, factori emotionali sau slaba pregatire a profesorilor. Nu depinde de nivelul socio-cultural al familiilor, avand la baza o disfunctie neurologica, care poate fi influentata si de factorul ereditar”, se arata in acelasi document.
Avand in vedere aceste aspecte, invatamantul pentru persoanele cu tulburari de invatare urmeaza sa fie reglementat prin introducerea unei noi sectiuni in legea educatiei nationale.
Potrivit dispozitiilor aprobate de Camera Deputatilor si trimise Senatului pentru votul final, invatamantul pentru persoanele cu tulburari de invatare nu se incadreaza in categoria invatamantului special, iar pentru persoanele cu tulburari de invatare se respecta acelasi regim si curriculum precum in invatamantul preuniversitar general.
Elevii cu tulburari de invatare ar putea fi scutiti de notarea la anumite discipline
Proiectul de lege cuprinde o serie de masuri care se vor aplica elevilor cu tulburari de invatare. Printre acestea se numara scutirea notarii la anumite discipline si organizarea unor clase cu metode de predare specifice.
Inainte insa, elevii vor fi supusi unor teste de verificare. Mai exact, daca Senatorii vor aproba proiectul de lege prin vot final, atunci in invatamantul primar, cu precadere in clasa pregatitoare si in clasa I, se vor efectua, obligatoriu, teste de evaluare a capacitatii de invatare pentru depistarea precoce a tulburarilor de invatare, pentru stabilirea eventualelor metode specifice de educatie si pentru asigurarea terapiilor specifice. In plus, pe parcursul ciclului de invatamant se vor efectua evaluari anuale.
Mai departe, pentru elevii care manifesta tulburari de invatare, urmeaza sa se infiinteze la nivel de orase si municipii clase cu metode de predare specifice, cu un efectiv redus, dupa modelul prevazut pentru copiii cu cerinte educative speciale, se precizeaza in noile reglementari.
In plus, in functie de tipul de tulburare de invatare, Ministerul Educatiei si/sau unitatea de invatamant ar putea sa elaboreze curriculum adaptat la disciplinele pentru care evaluarile recomanda acest lucru.
Mai mult decat atat, conform dispozitiilor aprobate recent de Camera Deputatilor, pe baza raportului de evaluare, la cererea parintelui si la propunerea invatatorului sau profesorului, dupa caz, consiliul profesoral al unitatii de invatamant, ar putea aproba scutirea notarii elevului de la anumite discipline.
Totodata, elevii cu tulburari de invatare urmeaza sa participe la examenele de capacitate si la celelalte verificari de cunostinte pe tot parcursul invatamantului preuniversitar si li se vor garanta forme de verificare si evaluare adecvate.
Potrivit proiectului de lege, acesti elevi ar putea folosi materiale sau instrumente compensatorii, inclusiv tehnologie informatica, si ar putea beneficia de evaluare adaptata, insa va fi necesar acordul prealabil al consiliului de administratie al unitatii de invatamant si recomandarea specialistului pentru fiecare caz in parte.
Prevederile adoptate de deputati cuprind si cateva masuri pentru parintii care au copii cu tulburari de invatare. Concret, la nivelul inspectoratelor scolare urmeaza sa se organizeze compartimente de consiliere parentala pentru acesti parinti, favorizandu-se cresterea comunicarii si colaborarii intre scoala, familie si specialistii in diagnosticare si reabilitare pe tot parcursul scolarizarii elevilor.
Atentie! Proiectul de lege aprobat recent de Camera Deputatilor a fost trimis spre adoptare Senatului, care este for decizional in acest caz. Mai departe documentul trebuie promulgat de Presedintele Romaniei si apoi publicat in Monitorul Oficial, pentru a intra in vigoare. Puteti urmari AICI parcursul legislativ al proiectului de act normativ.
Comentarii articol (16)