Anul școlar 2024 - 2025 va aduce, pentru preșcolarii și elevii din țara noastră, o serie de noutăți, potrivit unui proiect de lege repus în dezbatere zilele acestea, după ce a apărut inițial în 2022, și care vizează modificarea actualei legislații a educației. Prin acest document se propune utilizarea portofoliului educațional, ce va conține rezultatele obținute la disciplinele de studiu și la evaluările naționale, diplomele sau certificatele obținute de un elev și care va fi folosit la monitorizarea evoluției acestuia, începând cu generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie în anul școlar 2024 - 2025.
Astfel, așa cum e prevăzut în
proiectul de lege pus iar în dezbatere dezbatere publică,
portofoliul educaţional va cuprinde documente relevante pentru rezultatele învățării elevilor, respectiv certificări care prezintă rezultate la disciplinele de studiu, pe ani de studiu/ niveluri de școlarizare, rezultate la evaluările naționale și recomandări de recuperare a pierderilor de învățare, produse sau rezultate ale activităților desfășurate, diplome, certificate sau alte înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite în diferite contexte, formale, nonformale și informale.
Portofoliul educațional va deveni obligatoriu, potrivit proiectului,
"începând cu generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie și generația de elevi din clasa pregătitoare, în anul școlar 2024 - 2025".
În cel mult șase luni de la aplicarea măsurilor conținute de viitoarea lege, metodologia specifică, ce va conține formatul portofoliului educațional, modalitatea de înscriere a datelor și alte detalii, va trebui adoptată de Ministerul Educației, prin ordin.
Portofoliul educațional se va utiliza începând cu debutul învățământului obligatoriu, pe tot parcursul învățământului preuniversitar. Informațiile din portofoliul educațional vor putea fi utilizate pentru identificarea decalajelor educaționale și fundamentarea intervențiilor de sprijin.
La încheierea ciclului de învățământ gimnazial sau liceal, profesorul consilier școlar și dirigintele vor avea obligația de a emite câte o recomandare de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, aceasta având caracter de
orientare școlară pentru fiecare elev în parte.
După finalizarea învățământului obligatoriu, portofoliul va fi menținut activ și va putea fi completat cu rezultatele activităților de învățare pe tot parcursul vieții. De asemenea, portofoliul personal educațional va putea fi realizat
și pe suport digital, în cadrul sistemului integrat de management al școlarității, administrat de Ministerul Educației. Termenul de realizare a versiunii digitale a portofoliului educațional este de trei ani de la intrarea noilor legi ale educației în vigoare.
În fine, începând cu promoția de elevi pentru care portofoliul educațional a fost utilizat pe durata întregului nivel de învățământ primar, înscrierea elevilor în clasa a V-a, în cazul unităților de învățământ care nu dețin clase de nivel primar (aici se încadrează colegiile), se va face în conformitate cu o metodologie aprobată prin ordin al ministrului educației, în baza portofoliului educațional.
Mai multe despre schimbările propuse recent la legislația educației
se pot citi aici.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie adoptat de Guvern și Parlament, promulgat de președintele țării și publicat în Monitorul oficial.
Comentarii articol (1)