Înainte de toate, noua metodologie prevede că portofoliul educațional este obligatoriu începând cu generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie, respectiv cu generația de elevi care intră în clasa pregătitoare, în anul școlar 2024-2025.
Apoi, documentul introduce două tipuri de instrumente specifice sistemului educațional, care urmăresc să sprijine preșcolarii și elevii să-și atingă potențialul, fiind implicate atât cadrele didactice, cât și părinții:
- portofoliul individual - instrument folosit în activitatea de documentare a progresului individual și, implicit, în activitatea de concepere a măsurilor din planul individualizat de învățare sau din planul educațional personalizat (după caz);
- portofoliul educațional - instrument folosit în activitatea de documentare a traseului educațional al preșcolarului/ elevului, cu influențe clare asupra orientării școlare/ profesionale a acestuia.
În același timp, portofoliul educațional cuprinde documente relevante pentru rezultatele învățării elevilor, printre care putem aminti planul individualizat de învățare al elevului, inclusiv recomandări de recuperare a pierderilor de învățare, planul educațional personalizat (în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale), rapoarte descriptive de evaluare de la finalul învățământului preșcolar, al clasei pregătitoare și al clasei I, rezultatele evaluărilor din clasele a II-a, a IV, a VI-a, ale evaluării naționale de la finalul clasei a VIII-a și ale examenului de bacalaureat, diploma de absolvire și foaia matricolă (pentru absolvenții de gimnaziu și de liceu), diplome, certificate, recomandări de orientare școlară și profesională ori de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior sau pe piața forței de muncă etc.
Cele două portofolii, respectiv cel individual și cel educațional, pot fi organizate în format fizic sau în format digital, existând roluri diferite ale acestora pentru preșcolari/ elevi (construcția imaginii de sine și a respectului față de ceilalți, sprijin în identificarea a ceea ce știe, ceea ce poate face, susținerea motivației în diferite etape ale procesului de învățare, asumarea responsabilității pentru propria învățare etc.), educatori/ profesori (sprijinirea preșcolarului/ elevului în construcția imaginii de sine și a respectului față de ceilalți, sprijinirea preșcolarului/ elevului în construcția imaginii de sine și a respectului față de ceilalți, evidențierea aptitudinilor, reușitelor și a pasiunilor preșcolarului/ elevului) și părinți (conștientizarea punctelor tari și a punctelor slabe ale parcursului școlar al preșcolarului/ elevului, sprijinirea preșcolarului/ elevului în susținerea propriei motivații pentru învățare etc.).
Potrivit metodologiei, portofoliile preșcolarilor/ elevilor sunt valorificate de cadrele didactice pentru evaluarea integrată a rezultatelor învățării și pentru oferirea de feedback periodic și personalizat către elevi și către părinții/ reprezentanții legali ai acestora, pentru obținerea unei reprezentări a progresului preșcolarilor/ elevilor, pentru reflectarea asupra propriilor practici de predare și evaluare și îmbunătățirea acestora, pentru aplicarea abordărilor personalizate.
Educatorii sau profesorii sunt responsabili pentru încărcarea documentelor în portofoliile preșcolarilor/ elevilor, iar de monitorizarea completării portofoliilor educaționale ale preșcolarilor/ elevilor se ocupă directorii sau un responsabil delegat din cadrul unității de învățământ.
Comentarii articol (0)