Ordinul Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului nr. 5106/2010 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de realizare a raportului de activitate in vederea obtinerii gradatiei de merit pentru personalul didactic de predare din invatamantul preuniversitar a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 644, din 15 septembrie 2010.
In baza art. 13 alin. (3) din Metodologia si criteriile de acordare a gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar, aprobate prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii si inovarii nr. 6.054/2009, in temeiul Hotararii Guvernului nr. 81/2010 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, cu modificarile ulterioare, ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului emite prezentul ordin.
Art. 1. — Se aproba Normele metodologice privind modul de realizare a raportului de activitate in vederea obtinerii gradatiei de merit pentru personalul didactic de predare din invatamantul preuniversitar, cuprinse in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3. — Directia generala management, resurse umane si retea scolara, inspectoratele scolare si unitatile de invatamant vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului,
Daniel Petru Funeriu
Bucuresti, 1 septembrie 2010.
Nr. 5.106.
Anexa - Norme metodologice privind modul de realizare a raportului de activitate in vederea obtinerii gradatiei de merit pentru personalul didactic de predare din invatamantul preuniversitar
Capitolul I
Dispozitii generale
Art. 1. — (1) Prezentele norme metodologice reglementeaza modul de realizare a raportului de activitate/portofoliului personal de catre personalul didactic de predare din unitatile de invatamant preuniversitar, unitatile conexe, palatele si cluburile copiilor, denumite in continuare unitati de invatamant, in vederea participarii la concursul de acordare a gradatiei de merit organizat incepand cu anul scolar 2014—2015.
(2) Raportul de activitate/Portofoliul personal se realizeaza in baza proiectului propus si implementat de cadrul didactic in ultimii 4 ani scolari.
(3) Proiectul propus de cadrul didactic trebuie realizat impreuna cu un colectiv de prescolari, respectiv un colectiv de elevi constituit la nivelul unitatii de invatamant si poate reprez enta o grupa sau mai multe grupe de prescolari, respectiv una ori mai multe clase de elevi sau un grup alcatuit din minimum 10 prescolari/elevi.
Art. 2. — In vederea aprobarii implementarii proiectelor se parcurg urmatoarele etape:
1. Proiectele se depun si se inregistreaza la secretariatul unitatii/unitatilor de invatamant in care urmeaza a fi implementate, pana la data de 1 octombrie a fiecarui an scolar.
2. Consiliul de administratie al unitatii/unitatilor de invatamant evalueaza eligibilitatea candidatilor si a proiectelor in conformitate cu conditiile si criteriile de eligibilitate prezentate in cap. II si III si intocmeste lista candidatilor si a proiectelor eligibile, pe care o supune spre avizare consiliului profesoral.
3. Consiliul profesoral avizeaza, dupa caz, proiectele eligibile, mentionand numele candidatului si titlul proiectului in procesul-verbal al sedintei.
4. Conducerea unitatii/unitatilor de invatamant transmite candidatilor ale caror proiecte au fost avizate de consiliul profesoral acordul scris pentru implementarea proiectului.
Art. 3. — Proiectul aprobat este monitorizat permanent de conducerea unitatii/unitatilor de invatamant, care va asigura cadrul legal si organizatoric necesar desfasurarii activitatilor.
Art. 4. — Proiectul propus de cadrul didactic poate fi reactualizat la inceputul fiecarui an scolar, in functie de situatia incadrarii cadrului didactic in unitatea de invatamant respectiva sau in alta unitate de invatamant.
Art. 5. — Evaluarea activitatii candidatului se face dupa cum urmeaza:
1. La nivelul unitatii de invatamant:
a) candidatul intocmeste si depune la conducerea unitatii de invatamant raportul de autoevaluare a activitatii desfasurate si portofoliul personal;
b) directorul unitatii de invatamant transmite inspectoratului scolar raportul de autoevaluare al candidatului, insotit de portofoliul personal completat cu aprecierea consiliului profesoral si calificativele anuale.
2. La nivelul inspectoratului scolar:
a) in urma consultarii consiliului consultativ de specialitate, inspectorul de specialitate completeaza fisele de evaluare prezentate in anexele nr. 1 si 2;
b) fisa de evaluare prezentata in anexa nr. 1 reprezinta evaluarea proiectului si are o pondere de 80% din punctajul maxim de 100 de puncte care se acorda in vederea obtinerii gradatiei de merit;
c) fisa de evaluare prezentata in anexa nr. 2 are o pondere de 20% din punctajul maxim de 100 de puncte si se acorda pentru performante deosebite in inovarea didactica, in activitatea metodica, in pregatirea prescolarilor sau a elevilor, in pregatirea elevilor distinsi la concursuri scolare, faza nationala si internationala etc., daca aceste activitati nu sunt desfasurate in cadrul proiectului supus evaluarii.
3. Punctajul minim acceptat pentru acordarea gradatiei de merit se aproba in comisia paritara de la nivelul inspectoratului scolar.
4. a) Consiliul de administratie al inspectoratului scolar primeste spre analiza raportul de autoevaluare, portofoliul personal si fisele de evaluare completate de inspectorul de specialitate.
b) Hotararea asupra rezultatului concursului, precum si ponderea pe diferite specialitati si unitati de invatamant apartin inspectorului scolar general, in baza listei intocmite in ordinea descrescatoare a punctajului pe posturi si discipline, care a fost aprobata de consiliul de administratie al inspectoratului scolar, cu conditia respectarii proportiei numarului de locuri pe discipline/domenii de activitate din unitatile de invatamant.
5. Cadrele didactice de la Palatul National al Copiilor vor depune raportul de autoevaluare a activitatii desfasurate si
portofoliul personal pentru concursul de acordare a gradatiei de merit la Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
6. Reprezentantii organizatiilor sindicale reprezentative din invatamant la nivel judetean/al municipiului Bucuresti participa, in calitate de observatori, la toate lucrarile, au drept de acces la documentele comisiilor si dreptul sa solicite consemnarea in procesul-verbal a propriilor observatii.
Art. 6. — Comisia paritara de la nivelul inspectoratului scolar, prin aplicarea fisei de evaluare prezentate in anexa nr. 2, detaliaza criteriile si stabileste punctajul, prin cate o grila specifica fiecarei categorii de cadre didactice:
educatoare/institutori/profesori pentru invatamantul prescolar; invatatori/institutori/profesori pentru invatamantul primar; profesori; maistri-instructori; cadre didactice din invatamantul vocational, din cluburile sportive scolare, din palatele si cluburile copiilor si elevilor, din invatamantul special. Pentru fiecare criteriu, punctajul maxim care se poate atribui este cel prevazut in anexa nr. 2.
Art. 7. — Indeplinirea activitatilor cuprinse in fisa postului este conditie obligatorie pentru participarea la concursul de obtinere a gradatiei de merit.
Capitolul II
Conditii de eligibilitate pentru candidatii la concursul de acordare a gradatiei de merit
Art. 8. — La concursul pentru acordarea gradatiei de merit poate depune proiect personalul didactic de predare cu contract individual de munca pe perioada nedeterminata, precum si suplinitorii calificati, care au obtinut cel putin definitivarea in invatamant si calificativul „Foarte bine” in anul scolar anterior depunerii proiectului, care isi desfasoara activitatea in cadrul:
a) unitatilor de invatamant preuniversitar;
b) centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si asistenta educationala, centrelor scolare pentru educatie
incluziva, centrelor logopedice interscolare si cabinetelor logopedice, centrelor si cabinetelor de asistenta
psihopedagogica;
c) cluburilor sportive scolare, cluburilor si palatelor copiilor si elevilor cu statut de unitati de invatamant subordonate inspectoratului scolar, Palatului National al Copiilor.
Art. 9. — Pentru participarea la evaluarea raportului de activitate in vederea acordarii gradatiei de merit, candidatii care au depus proiecte trebuie sa obtina calificativul „Foarte bine” in fiecare dintre cei 4 ani scolari din perioada evaluata.
Capitolul III
Criterii de eligibilitate a proiectelor depuse la concursul de acordare a gradatiei de merit
Art. 10. — Obiectivul general al proiectului trebuie sa fie relevant pentru realizarea obiectivelor din planul de dezvoltare institutionala al unitatii de invatamant, fie prin remedierea punctelor slabe, fie prin stimularea excelentei, contribuind astfel la cresterea prestigiului unitatii de invatamant.
Art. 11. — (1) Tema proiectului trebuie sa vizeze, in exclusivitate, imbunatatirea activitatii la clasa/grupa, in specialitatea/specialitatile predata/predate.
(2) Sunt eligibile proiectele care contribuie la:
a) imbunatatirea activitatii proprii prin utilizarea metodelor interactive de invatare-predare si tehnologia informatiei si comunicarii (TIC), prin programe de cercetare stiintifica realizate in tara sau prin cooperare internationala, prin inovare educationala, creatie stiintifica, tehnica si artistica;
b) dezvoltarea competentelor-cheie si profesionale ale colectivului de elevi;
c) prevenirea esecului scolar;
d) realizarea progresului scolar;
e) obtinerea performantei scolare;
f) dezvoltarea unitatii de invatamant ca centru de resurse educationale pentru comunitate;
g) promovarea conceptului de educatie incluziva/incluziune sociala.
Art. 12. — Proiectul trebuie sa respecte urmatoarea structura minimala:
a) date privind aplicantul;
b) tema/titlul proiectului;
c) unitatea/unitatile de invatamant in care se deruleaza proiectul;
d) diagnoza relevanta pentru obiectivele proiectului, la depunerea proiectului/analiza SWOT;
e) obiectivul general (in acord cu planul de dezvoltare institutionala al unitatii de invatamant), obiectivele specifice
(conform art. 11);
f) descrierea colectivului de elevi (grupul-tinta din proiect);
g) relevanta proiectului in acord cu nevoile colectivului de elevi din proiect;
h) descrierea activitatilor propuse in proiect si a rezultatelor anticipate (se vor avea in vedere obiectivul la care raspunde activitatea, resursele necesare, orizontul de timp);
i) precizarea indicatorilor de realizare imediata (output)
1 , a indicatorilor de rezultat (result)
2 si a indicatorilor de impact
3 ;
j) utilizarea TIC;
k) procedura de autoevaluare a proiectului (periodicitate, instrumente, feedback de la elevi, parinti, colegi etc.);
l) alte informatii relevante despre proiect (legatura/ complementaritatea cu alte proiecte — Scoala incluziva, „A doua sansa” etc., modul in care contribuie la dezvoltarea competentelor transversale, cursuri de formare absolvite in
vederea perfectionarii proprii pentru realizarea proiectului).
1Masoara produsele si serviciile realizate in cadrul proiectului. Vor fi corelati cu activitatile si obiectivele specifice ale proiectului.
2Reprezinta modalitatea de masurare a efectelor, beneficiilor si avantajelor imediate si directe ale proiectului pentru grupul-tinta si sunt in relatie cu obiectivul proiectului.
3 Reprezinta consecintele indirecte si pe termen lung ale proiectului.
Capitolul IV
Monitorizarea
Art. 13. — (1) Responsabilitatea monitorizarii proiectelor propuse in vederea obtinerii gradatiei de merit revine consiliului de administratie al unitatii/unitatilor de invatamant si sefului de catedra/responsabilului de comisie metodica.
(2) In cazul in care seful de catedra/responsabilul comisiei metodice a depus proiect in concurs, monitorizarea va fi asigurata de un cadru didactic propus de consiliul de administratie.
Art. 14. — Monitorizarea se realizeaza permanent si urmareste progresul proiectului, prin examinarea conformitatii
implementarii cu obiectivele, indicatorii si calendarul activitatilor. Rezultatele monitorizarii se consemneaza anual intr-un raport de monitorizare intocmit de seful de catedra/responsabilul comisiei metodice si se avizeaza de consiliul de administratie al unitatii de invatamant.
Art. 15. — Raportul de monitorizare anual contine aprecieri privind stadiul implementarii proiectului si recomandari de masuri corective.
Capitolul V
Raportul de activitate in vederea participarii la concursul de acordare a gradatiei de merit
Art. 16. — Raportul de activitate are structura urmatoare:
I. Raport de autoevaluare privind realizarea proiectului:
a) date privind candidatul/profilul candidatului;
b) tema/titlul proiectului;
c) justificarea alegerii temei de proiect si prezentarea relevantei obiectivului general si a obiectivelor specifice ale proiectului fata de obiectivele din planul de dezvoltare institutionala al unitatii de invatamant si fata de nevoile colectivului de elevi (grupului-tinta);
d) criteriile de selectie, respectiv motivatia alegerii colectivului de elevi;
e) demonstrarea clara a valorii adaugate a proiectului (proiectul propune noi modalitati/solutii personalizate pentru a
raspunde nevoilor identificate ale grupului-tinta sau noi modalitati de utilizare a instrumentelor existente; proiectul demonstreaza ca nevoile grupului/grupurilor-tinta identificate nu sunt abordate in mod corespunzator ori deloc in cadrul activitatilor curente etc.);
f) activitatile realizate si rezultatele obtinute prin analiza comparativa a valorilor initiale si finale ale indicatorilor de realizare;
g) modul in care feedbackul obtinut prin autoevaluarea si monitorizarea proiectului au fost utilizate la imbunatatirea/ameliorarea acestuia, respectiv elementele din proiect reactualizate la inceputul fiecarui an scolar, in functie de situatia incadrarii.
II. Raport de autoevaluare privind alte performante didactice obtinute in ultimii 4 ani: performante deosebite in inovarea didactica, in activitatea metodica, in pregatirea prescolarilor sau a elevilor, in pregatirea elevilor distinsi la concursuri scolare, faza nationala si internationala etc., daca activitatile respective nu sunt desfasurate in cadrul proiectului supus evaluarii.
Art. 17. — Raportul de activitate este certificat de consiliul profesoral al unitatii de invatamant in care este implementat proiectul.
Art. 18. — Raportul de activitate este insotit de portofoliul personal cuprinzand:
a) proiectul supus evaluarii in vederea obtinerii gradatiei de merit cu reactualizarile anuale, daca este cazul;
b) acte doveditoare privind rezultatele proiectului si complementaritatea cu alte proiecte derulate de unitatea de invatamant/inspectoratele scolare;
c) documente doveditoare privind realizarea indicatorilor prevazuti in proiect;
d) rapoartele de monitorizare realizate de consiliul de administratie al unitatii/unitatilor de invatamant si de seful de catedra sau responsabilul/responsabilii comisiei/comisiilor metodice;
e) documente doveditoare privind realizarea activitatilor/ performantelor deosebite in inovarea didactica, in activitatea metodica, in pregatirea prescolarilor sau a elevilor, in pregatirea elevilor distinsi la concursuri scolare, faza nationala si internationala, daca activitatile respective nu sunt desfasurate in cadrul proiectului supus evaluarii, prevazute la art. 16 pct. II;
f) aprecierea consiliului profesoral, calificativele anuale.
Capitolul VI
Dispozitii finale
Art. 19. — Personalul de conducere, de indrumare si control din invatamantul preuniversitar, precum si personalul didactic de predare, care desfasoara activitate de formare continua a cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar la casa corpului didactic pot opta pentru participarea la concursul de acordare a gradatiei de merit in calitate de personal didactic de predare, conform prezentelor norme metodologice.
Art. 20. — Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
---
Nota Avocatnet.ro: Puteti consulta Anexele 1,2 la Normele Metodologice, in fisierul atasat.
Comentarii articol (4)