Importatorii si producatorii de automobile sunt foarte preocupati de protejarea pietei interne de importurile masive de masini second-hand, dupa data aderarii la UE, mai ales avand in vedere experienta Poloniei, care a fost "invadata" de masinile de ocazie imediat dupa aderare. APIA cauta de mai multa vreme solutii pentru limitarea importurilor, fara a incalca insa prevederile Legii concurentei, care prevede ca accesul marfurilor europene pe piata romaneasca nu poate fi ingradit.
APIA are nevoie de sustinerea Guvernului
"Initiatorul unei masuri care ar putea avea caracter guvernamental - adica sa fie promulgata prin intermediul unei ordonante sau prin intermediul unei hotarari - este APIA", ne-a declarat vicepresedintele acestei Asociatiei, Constantin Stroe. "Avem preocupari pe aceasta tema, cateva proiecte, exista si discutii cu Consiliul Concurentei - nu putem propune masuri care sa contravina Legii concurentei -, si suntem in curs de a le finaliza", a precizat Stroe. Ce masuri ar putea propune APIA?
Potrivit unor declaratii recente ale presedintelui Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Brent Valmar, o posibila solutie pentru prevenirea importurilor semnificative de masini de ocazie incepand cu 2007 ar fi taxarea pe utilizarea masinii si pe nivelul poluarii. Daca din punct de vedere al nivelului poluarii, in Romania mai pot fi importate in prezent numai masinile care respecta standardul Euro, in tarile membre ale UE deja ruleaza masini care respecta un standard superior de poluare: Euro4. In anul integrarii, si in Romania va fi respectat acest standard, ceea ce inseamna din aceasta perspectiva nu poate fi impusa o restrictie. Aceasta poate fi insa impusa, printr-o taxare progresiva, in functie de numarul de kilometri rulati de respectivul autoturism. Astfel, pretul masinilor vechi sau care au rulat multi kilometri ar creste pentru cumparatorii romani si, in consecinta, acestia nu ar mai fi interesati sa le achizitioneze.
Dupa rularea unui anumit numar de kilometri, unele componente ale masinii trebuie schimbate pentru ca autovehiculul sa respecte in continuare standardul de poluare Euro4. In consecinta, ar putea deveni obligatorie schimbarea componentelor esentiale pentru respectarea standardului la expirarea duratei de viata a componentelor. Un astfel de exemplu ar fi schimbarea catalizatorului dupa ce masina a rulat peste 80.000 kilometri. Aceasta ar putea fi o obligativitate care sa cada in sarcina importatorului sau a utilizatorului. Mai precis, proprietarul masinii ar putea fi obligat sa inlocuiasca anumite componente dupa expirarea duratei de viata a acestora.
Comentarii articol (0)