Membrii Automobil Clubul Roman (ACR) acuza autoritatile ca prevederile din noul Cod Fiscal referitoare la sectorul auto sunt ilegale si neconforme cu normele Uniunii Europene. „Din 2007 se va admite intrarea in tara si inmatricularea definitiva a unor automobile cu niveluri de poluare foarte mari, departe de prognozatele norme Euro V, in schimbul platii unor taxe «speciale», de ordinul a mii de euro pentru un autovehicul”, afirma presedintele ACR, Constantin Niculescu. El considera ca legile si taxa de inmatriculare favorizeaza companiile care comercializeaza masini noi.
Directorul ACR Dolj, Eugenia Nita, a declarat ca impunerea noii taxe pe înamtricularea masinilor vechi este un „bir greu de suportat”, care afecteaza numeroasa clasa de mijloc a românilor. „Noua taxa pe îmatriculare va descuraja patura de mijloc, adica pe cei care cumpara masini second-hand si în leasing. Odata cu intrarea în UE, speram sa scapam de aceasta taxa pentru masinile mai vechi de opt ani, dar prin noile prevederi legislative, platim o taxa mai mare cu cât masina este mai veche“, a continuat Eugenia Nita, citata de NewsIn. Directorul ACR Dolj a declarat ca taxa de înamtriculare va putea atinge si 10.000 euro, multe peste valoarea propriu-zisa a masinii. Nita considera ca, daca un român cumpara o masina la mâna a doua din tarile vecine, la întoarcerea în tara va achita o taxa de înmatriculare care va depasi valoarea autovehiculului.
Cumparatorii in leasing, net dezavantajati
Persoanele care au achizitionat o masina noua, dar în leasing, o sa plateasca, de asemenea, taxa de înmatriculare la o valoare foarte mare. Eugenia Nita a explicat ca un cumparator în leasing devine proprietarul masinii dupa ce a achitat ultima rata, adica dupa o perioada de trei sau cinci ani în care societatea-vânzatoare detine masina. „Astfel, în momentul în care cumparatorul devine proprietar, masina se considera a fi veche, el trebuind sa plateasca taxa de înmatriculare. Nimeni nu va simti prin aceasta masura ca dupa ce intram în UE vom scapa de accize. Aceasta noua taxa poate ajunge la o valoare mai mare decât cea a accizelor“, considera Nita.
Taxa de inmatriculare creste vånzarile in 2006
Analistii din domeniul auto estimeaza o crestere record a vanzarilor auto, pana la sfarsitul anului. „Din cauza taxelor care se vor aplica de la anul, sunt ferm convins ca volumul de autoturisme vandute va creste enorm in ultimul semestru al acestui an. Romanii vor cumpara atat masini noi, cat si second-hand, indiferent de marca”, ne-a declarat vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe. Acesta apreciaza ca 2006 va fi cel mai bun an din punct de vedere al vanzarilor auto. „Daca in 2005, in Romania s-au vandut 252.000 de autoturisme, anul acesta va atinge lejer pragul de 300.000 de unitati”, estimeaza Constantin Stroe.
Pe de alta parte, reprezentantii Daewoo Pitesti, celalalt producator autohton de autoturisme, considera ca se vor majora substantial, pana la sfarsitul anului, doar vanzarile de masini la mana a doua. „In tarile europene si, in special in Olanda si Germania, la ora actuala este un adevarat «exod» al romanilor care se duc sa-si cumpre masini second-hand”, ne-a declarat Valeriu Garlea, director de comunicare la Daewoo. Acesta este de parere ca „vanzarile de autoturisme noi vor creste semnificativ dupa 1 ianuarie 2007, mai precis dupa ce se vor aplica taxele de inmatriculare si de mediu”.
Presedintele Asociatiei producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Marius Carp, ne-a declarat ca „APIA a prevazut inca de la inceputul anului o crestere a vanzarilor de masini de 7-10%. Cred ca aceasta prognoza se va confirma pana la sfarsitul anului, sau chiar va fi depasita”. Dan Cazacu, director de vanzari la Renault, prevede pentru urmatoarele doua luni o stagnare a vanzarilor, iar la sfarsitul anului o crestere foarte mare. „In luna decembrie inregistram cele mai mari vanzari, deoarece romanii prefera sa cumpere masinile de sarbatori”, afirma Cazacu. Marius Carp a adaugat ca, „in anul 2005, piata totala de autoturisme s-a impartit in 74,4% noi (nationale si din import) si 25,6% second- hand din import. Acum, insa, este foarte greu sa estimam daca aceste procente se vor pastra sau se vor modifica”.
Comentarii articol (0)