Taxa de inmatriculare introdusa de Codul Fiscal din ianuarie 2007 va reduce drastic importurile de autoturisme second-hand si va proteja piata autohtona. Insa UE nu priveste cu ochi buni aceasta masura.
Guvernantii au dinamizat vanzarile producatorilor auto autohtoni dar si ale importatorilor autorizati prin introducerea taxei de inmatriculare pentru masinile aduse din strainatate. In schimb, au franat vanzarile de autoturisme second-hand poluante.
"Taxa de inmatriculare vizeaza toate masinile care erau interzise la import, care nu corespund normelor europene. Taxele progresive sunt in functie de nivelul de poluare", a explicat Valeriu Garlea, director de comunicare Daewoo. "Romania risca penalizari de zeci de milioane de euro din partea UE, daca va mentine dupa data integrarii prevederile referitoare la taxele la importurile pentru masinile second-hand", a spus Leonard Orban, secretar de stat in Ministerul Integrarii Europene.
LIBERA CIRCULATIE A MARFURILOR. "Taxa impusa de Codul Fiscal este una fortata, care contravine liberei circulatii a marfurilor, este un bir suplimentar platit de romani dupa integrarea in UE. Romania trebuie sa asigure din 2007 libera circulatie a marfurilor", a explicat Constantin Niculescu, presedintele Automobil Club Roman. "Libera circulatie a marfurilor este asigurata deoarece legea nu iti interzice sa-ti cumperi o masina second-hand, insa Registrul Auto Roman nu iti face omologarea, adica nu ti-o inscrie in circulatie. In plus, se respecta si principiul conform caruia poluatorul plateste", a declarat Marius Carp, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor Auto.
PROBLEME. Cum toata lumea nu poate fi multumita, taxele au dat nastere unor controverse. Cei care vroiau o masina din strainatate la mana a doua, mai ieftina, cu care sa-si faca treaba, trebuie sa se reorienteze. "Interesul romanilor este de a nu umple tara de gunoaie, adica de masini second-hand. Nu vrem sa se intample ca in Polonia sau Ungaria, unde imediat dupa aderare soselele au fost inundate de masini vechi", a explicat Valeriu Garlea. "Este o masura care va fi resimtita in principal de tineri", a declarat Constantin Niculescu.
Cererea de autoturisme este in continua crestere
Producatorii autohtoni de masini sunt multumiti de vanzarile realizate de la inceputul anului, ba mai mult, ei cred ca vanzarile vor fi in continua crestere.
"Planurile noastre de viitor includ marirea capacitatii de productie a uzinei, in ianuarie 2008 urmand sa avem o productie de 350.000 de autovehicule anual de la 235.000", a spus Francois Fourmont, directorul general al companiei Dacia. "Tendinta pietei auto este de crestere. Taxa de inmatriculare va duce tot la o crestere", a explicat Valeriu Garlea, director de comunicare Daewoo. "Daca in 2004 am vandut 280 de masini prin sistemul bay back, pentru acest an estimam ca vom vinde peste 500 de masini", a spus Ciprian Bercea, director de marketing Automobile Bavaria.
VAMA MASCATA. Pentru masinile straine fabricate inainte de 2000, romanii vor fi obligati sa plateasca o taxa de inmatriculare care poate ajunge la 7.000 de euro, potrivit Codului Fiscal. Astfel, pentru o masina euro 2 cu capacitatea cilindrica de 1.600 cmc taxa creste de la 940 la 2.704 euro, iar pentru cele cu o capacitate de peste 3.000 cmc avansul taxei va fi de la 4.300 la 6.240 euro. Taxa va fi aplicata la prima inmatriculare a automobilului si se stabileste in functie de vechime, grad de poluare si capacitate cilindrica.
Comentarii articol (0)