Potrivit Mediafax, Guntram Schneider, ministru al Muncii in landul Rhenania de Nord Westphalia din Germania, propune adoptarea unei legi "antistres", care sa le interzica sefilor sa isi contacteze subalternii in afara orelor de lucru. Ministrul cere ca perioadele in care angajatii pot fi contactati de sefi sa fie limitate.
"Angajatorul nu va mai putea contacta angajatul decat intr-un anumit interval orar", a declarat Schneider, citat de Mediafax.
Propunerea ministrului vine in contextul in care un sondaj de opinie arata ca angajatii din Germania mentin contactul cu firmele la care lucreaza si in afara orelor de program, inclusiv in concedii, informeaza sursa citata.
La o prima vedere, daca initiativa legislativa ar fi implementata si ar interzice angajatorilor sa isi contacteze angajatii in afara orelor de lucru, adica in timpul liber, atunci aceasta ar fi in beneficiul salariatilor. Totusi, ar exista si o serie de dezavantaje pe de o parte pentru angajatori, pe de cealalta parte chiar pentru angajati.
Argumente PRO
1. Punerea in practica a unei initiative legislative antistres ar putea reprezenta un prim pas pentru reducerea stresului la care sunt supusi unii angajatii. Acestia ar putea sa-si petreaca timpul liber fara sa mai fie presati de faptul ca seful i-ar putea suna oricand pentru rezolvarea unei sarcini de serviciu. In plus, angajatii care nu vor mai fi nevoiti sa raspunda la telefonul de serviciu si in timpul lor liber ar putea sa isi faca planuri si sa se tina de ele, fara sa mai existe riscul de a contramanda lucrurile in ultimul moment din cauza unui telefon primit din partea sefului.
2. Daca sefilor le va fi interzis sa-si contacteze subalternii in afara orelor de lucru, atunci s-ar putea crea premisele unui echilibru intre viata privata si cea profesionala a angajatilor. Astfel, angajatii ar putea sa se concentreze mai mult pe viata lor personala, pe familie si pe activitatile de petrecere a timpului liber. Mai mult decat atat, reducerea intruziunii vietii profesionale in cea privata i-ar deconecta pe angajati de la grijile legate de locul de munca. In conditiile in care acestia nu ar mai fi nevoiti sa raspunda la telefonul de serviciu, s-ar putea relaxa mai mult in timpul lor liber. Prin urmare, a doua zi cand ar veni la munca, acestia ar fi mai odihniti, mai productivi si ar face mai putine greseli.
Argumente CONTRA
1. Daca angajatorul nu va putea sa isi mai contacteze angajatii in afara orelor de lucru, atunci ar putea sa apara o serie de probleme in cazul unor situatii urgente, de forta majora. De exemplu, daca se produce un accident sau o defectiune a sistemului informatic al companiei, iar angajatorul nu va putea sa isi sune angajatii in afara programului pentru rezolvarea urgenta a acestor probleme, atunci activitatea firmei ar putea ramane blocata pana cand salariatii respectivi ar veni la birou. Mai mult decat atat, exista locuri de munca care prin natura lor impun angajatilor sa fie disponibili pentru a raspunde sarcinilor de serviciu (de exemplu, medici, jurnalisti). Asa incat acestora nu li s-ar putea aplica legea "antistres", creandu-se un dezechilibru intre ei si angajatii care nu au astfel de responsabilitati.
2. Implementarea unei legi antistres nu va reduce in totalitate stresul la care sunt supusi angajatii. Masura ar reprezenta un prim pas pentru imbunatatirea calitatii vietii salariatilor, insa acest lucru nu ii va impiedica pe angajatori sa isi tina salariatii peste program. In plus, ar putea exista riscul ca sefii sa ii incarce pe subalterni cu foarte multe sarcini in timpul programului, in conditiile in care nu ii vor mai putea contacta in afara orelor de lucru. In acest fel, masura ar putea fi benefica pentru angajatori si dezavantajoasa pentru angajati. De asemenea, cei din urma nu ar scapa de suprasolicitarea la care sunt expusi, ci doar de un stres.
Voi ce parere aveti despre legea "antistres"? Ati fi mai relaxati daca seful nu v-ar mai suna in timpul vostru liber?
Comentarii articol (7)